Författare Ämne: Inställningar?  (läst 15181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2007, 08:52:47 »
runte,
vad har du ställt in för temperatur på fjärren vid dessa siffror? (Mkt bra att ha nåt att jämföra med.)

Imorse hade jag följande siffror:
Ute -15º
Fläktläge 3
Fjärr 23º
Utblåstemp 37.8º
Varmaste rummet 20.8º
Kallaste rummet 18º

Ändrade fjärrtemp till 25º och efter en timme (lite snålt med tid kanske):
Utblåstemp 39.2º

Toshibas serviceavd menade att auto oftast inte är något de rekommenderar, men det verkar ju funka i ditt fall. Själv tycker jag att den inte går upp i fläkthastighet utan LVPn håller sig rätt lugn på typ läge 2.

En annan sak jag tänkte på, RAS B-13 har en värmeeffekt på 3.2 kW vid -15º om jag inte minns fel. Det är klart att det kan vara en gräns precis här vid -15º för när jag behöver stödelda med element/braskamin. Är energibehövet t ex 4.5 kW så fattas det ju en del...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2007, 11:49:17 »
Hej aine, jag har för det mesta börvärdet inställt på 24/25°, förutom när utetempen ligger runt 0° eller varmare då brukar jag köra manuell fläkthastighet och får sänka börvärdet till ca 22/23°
Jag tror att anledningen till mitt relativt höga börvärde är att innerdelen sitter lite trångt till ovanför entredörren i hallen
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad BOB

  • Hej Hopp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2007, 12:37:48 »
 studs
Hej
Just nu 7 grader kallt ute

Börvärde: 22 grader
Fläkt: auto

Har 22.8 grader längst bort i huset (ca 15 met.)
Fläkten motsvarar manuellt läge 2

Avfrostar var 60 - 70 minut i 7 - 8 minuter

Vamt och skönt på gränsen till för varmt skulle utan vidare kunna ha börvärde 21 grader
och då ha ca 21 grader längst bort i huset.



TOSHIBA RAS-10  EKVP-E sedan Nov.2006.
Villa 98 m2 öppen planlösning, bor i  Kalmar kommun,elvärme (avstängd), 1 person i hushÃ¥llet

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2007, 15:07:32 »
aine72,

- trist att du har effektproblem på din pump! En förmodligen onödig och dum frågeställning från mig är: -har du kollat på fjärrkontrollens display/övre delen av rutan, att du bara har värmesymbolen (solen) i drift...? Jag var inte observant i höstas när jag startade upp pumpen efter sommaruppehållet, och fick bara sval luft ur innedelen.

Det visade sig att den återgått i nåt standardvärde, och där stod då "AUTO" på samma rad som symbolerna för torkning, kyla och värme. Även symbolen för kyla hade ställts in... De båda symbolerna för kyla och värme är förvillande lika!

Kolla ändå att du bara kör värmesymbolen, och inget annat på den raden...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2007, 16:41:24 »
Micra,
jag är ganska säker på att jag har 'solen' inställd. Hoppas det iaf... ska absolut kontrollera det när jag kommer hem.

Jag ska också prova att sätta upp 'börvärdet' som jag nu förstått att det heter (alltså inställd fjärrtemp) till säg 27º och se om jag får nåt varmare. Ska först kolla hur det ser ut hemma nu efter justeringarna jag gjorde igår efter samtalet med Toshiba.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Inställningar?
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2007, 17:13:54 »
Jag kör min på auto och när det blev kallare ute fick jag sänka börvärdet från 22 till 21 annars blir det för varmt när det närmar sig -10.
Vid -8 så skickade den ut 52 grader på ca medelfläkt (auto har ju betydligt fler steg) och kanske 65% av max.


Men du som värmer 147kvm vid -15 det är väl inte så dåligt utan helt ok om gränsen går där någonstans...

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2007, 10:50:03 »
Har inte svarat pÃ¥ ett tag... sorry...  ;)
LVPn har fått lite tid för sig själv och jag tycker att det funkar bra nu. Dock har det inte vari..t kallare än -10º.
Inställningen är fläkt 3 och börvärde 23 dÃ¥ har jag mellan 20.5º - 24º. Gött. Jag noterar sedan nÃ¥gra dagar temperaturer i olika rum, utetemp, börvärde och utblÃ¥stemp. Min fru tycker att det börjar bli nördvarning pÃ¥ mitt beteende nu...   ;D  men jag vill bara kolla lite... Tänkte att jag ska fortsätta med Temperatur- och inställningsdagboken till över nästa kallperiod. Kanske kan man fÃ¥ till ett snyggt diagram sen...  ;D

Har gjort så att jag drar ner fläkten till 2an nattetid, mest för ljudets skull (ca 7 h). Då har jag ändå inte kallare än 20.5º om det är -5º t ex.

Micra,
Solen har varit inställd hela tiden.

Jo, Mike, jag får nog vara nöjd med att gränsen för behov av stödvärme går vi runt -15º.

Jag antar att jag stökade till det hela när jag stängde av elslingan som ligger i betongplattan längs ytterväggarna när det var som kallast, nästan. Tror det var typ -13º då och därefter fick jag kallare inne och hade svårt att hålla 20º. Får se om det blir bättre till nästa lite kallare period när jag inte ändrar på förutsättningarna.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 11:07:56 »
Borde ha förstått att du inte skulle ha missat en sån detalj, du är ju så noggrann i allt... ;)

Har lite synpunkter på det där med att dra ner till 2:an under natten, - jag tror att man därigenom "kyler ner" rummen lite onödigt. Jag undrar om det inte är bättre att försöka hålla en kontinuerlig värme, i alla fall under de kalla perioderna...

Blir intressant att få ta del av dina siffror längre fram...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 11:42:41 »
Borde ha förstått att du inte skulle ha missat en sån detalj, du är ju så noggrann i allt... ;)
Hehe... nja, det är lätt att trycka fel på de där knapparna på fjärren också. De är rätt små faktiskt. Jag blev ställd när du frågade först, för jag var så säker på att den var inställd på 'Solen' men kom på att jag inte kontrollerat...

Har lite synpunkter på det där med att dra ner till 2:an under natten, - jag tror att man därigenom "kyler ner" rummen lite onödigt. Jag undrar om det inte är bättre att försöka hålla en kontinuerlig värme, i alla fall under de kalla perioderna...
Jo, jag hÃ¥ller med till fullo. Innetempen i köket minskade frÃ¥n 23.3º till 20.5º under senaste natten och det är väl ett bevis pÃ¥ att du har rätt. Dock kan jag 'meddela' att det inte är jag som ändrar till fläktläge 2...   ;D jag skrev lite fel förrut ('Jag' i det fallet var min fru som tyckt att det varit för varmt och för högt ljud de senaste nätterna.). Nu vid -3/4 nÃ¥nting sÃ¥ fÃ¥r det gÃ¥, men när det närmar sig -10º sÃ¥ ska vi nog röra sÃ¥ lite som möjligt... ska man göra nÃ¥t är det väl att höja börvärdet.

Förresten, oj vad det finns mycket att läsa i detta forum! Det mesta är väldigt matnyttigt och värdefullt. En sÃ¥n källa!!  :)

//Henric  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2007, 13:25:48 »
Lektion nr 1 i Värmepumpsskolan:

Ställ in de värden du vill ha, - göm sedan fjärrkontrollen...!!! knUp

/Micra
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 13:28:42 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2007, 13:42:53 »
Alltså, det här var en kanontråd!

Jag har haft problem att få pumpen att ge tillräckligt med värme den här kylperioden. Jag har gamla 2-glasfönster i mitt 70-talshus, men efter att ha läst den här tråden tycker jag att jag borde klara mig på bara min värmepump utan att behöva stödelda på elradiatorerna (usch dessa fulingar). Jag kör med fläktläge 3, och inte ens på 30 grader räcker den till längst bort i hörnen när det är -12 eller så. Jag får uppenbarligen ringa Ventilationsutveckling, efter att ha läst den här tråden inser jag att det BORDE räcka att köra pumpen. Jag har ett tvåplanshus på 130 kvm. Pumpen sitter nedaför trappan och ger alltid god värme på övervåningen. Det är längst bort i hörnen på nedervåningen som värmen är för dålig... Jag har lamellerna ställda åt sidan för att värmen i minsta möjliga mån ska flöde upp för trappan, men är alltså inte nöjd som det är nu.

Gör jag några uppenbara fel eller är det min pump (RAS 13) som inte funkar som den borde?

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2007, 14:15:05 »
 ;D  Micra, bra förslag, att jag inte har tänkt pÃ¥ det...

bästefar,
En fråga, hur länge kör du med 30º som börvärde? Vad har du för utblåstemperatur då? Har du inte en termometer vid utblåset (typ vanlig utetermometer med givare med sladd som stoppas in vid lamellerna) så kan det vara bra att skaffa en sån. Det var det tredje de frågade om när jag ringde och pratade med serviceavdelningen på Ventilationsutveckling. Enligt dem ska man ha en utblåstemp på över 53º när man kört på fläktläge 3 i mer än 10 minuter när utetempen är runt 0º. Annars är det nåt galet.

Deras råd var att, se först o främst till att du får en bra värmespridning på nedervåningen, värmen kommer att stiga upp på andra våningen dock följer inte cirkulationen med i samma omfattning. Därför är det viktigt att ha "öppna" ventiler i fönstren (om man nu har såna) på övervåningen, då kommer värmen "sugas" dit... eller att sätta en takfläkt eller liknande som ger värmen en extra skjuts.

Vad har du för trapphus? Trappräcke? Vet att en del på forumet haft problem med värme som virvlar sig fast i spaljéer. De har då testat med att hänga ett lakan eller nåt dylikt över räcket och vips har värmen spridits till övervåningen mycket bättre (skorstenseffekten). Hur ser din planlösning ut? Du kan ju jämföra med min som finns i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10854.30

Mina svårigheter är främst att få nog med värme till det högra, övre sovrummet (där "murstocken" går). Stänger jag dörren till vårt sovrum som är det första på höger sida efter trappen så går värmen väldigt fint in till nästa sovrum, men så fort jag öppnar dörren försvinner den mesta "höger"-värmen in i vårt rum... Övriga rum på övervåningen håller en bra temperatur. Till saken hör iofs att i det bortre rummet finns det dubbla fönster vilket kan påverka så tillvida att kallraset blir större.

 *vinkar*
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 14:17:31 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2007, 14:17:04 »
Hej bästefar,

-skulle vara intressant att se din planritning och placeringen av innerdelen. Vi har några bekanta som placerat sin innerdel ovanför entrédörren, och som sidovinklar ena utblåshalvan mot trappen till övervåningen. Undrar om din innerdel är placerad på samma sätt, eller om den sitter vid sidan av entrédörren, alltså i själva trappen?

Dom jag tänker på kör nu på börvärde 23° och med fläkten på Auto. Själv gillar jag inte Auto-läget, men dom har provat och kommit fram till att det fungerar bättre för dom än med manuell inställning. Värmespridningen blir bättre till båda våningsplanen, säger dom, och då får man väl tro på det då.

Självklart är förutsättningarna väldigt olika från hus till hus, och man får testa sig fram till vad som fungerar bäst. Jag blir lite fundersam på att du inte får tillräckligt med värme på nedre planet, - vad har du för status på filterrengöringen? Det gör stor skillnad om filtren börjar bli igensatta..

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 14:22:06 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2007, 14:27:29 »
Jag har ett tvåplanshus på 130 kvm. Pumpen sitter nedaför trappan och ger alltid god värme på övervåningen. Det är längst bort i hörnen på nedervåningen som värmen är för dålig... Jag har lamellerna ställda åt sidan för att värmen i minsta möjliga mån ska flöde upp för trappan, men är alltså inte nöjd som det är nu.

Sorry...  huvuddunk jag läste ditt inlägg lite slarvigt och svarade huvudlöst...  *roflmao*

Men, trots det, om du bifogar en planlösning (ser att Micra hÃ¥ller med....) tror jag att vi kan svara lite bättre. Verkar i ditt fall som det kanske är känsligt hur du riktar utblÃ¥svingen. Du kanske fÃ¥r höja den sÃ¥ att du kastar ut värmen. Tror att man i första hand ska försöka göra inställningar pÃ¥ innedelen sÃ¥ att värmen nÃ¥r hela nedervÃ¥ningen för att sen justera nÃ¥got för att fÃ¥ upp värmen, precis som du verkar ha gjort.  Sc:,h
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2007, 14:52:15 »
AlltsÃ¥ Aine, tänkte precis börja skriva nÃ¥t i stil med att min övervÃ¥ning inte var problemet, men du hann före mig där  ;)

Jag ska se till att fixa fram planlösningen, men pumpen sitter alltså i trappan. för att få ut värmen på nedervåningen känns det naturligt att ställa lamellerna åt vänster för att inte kasta luften framåt-uppåt, uppför trappan. Jag fixar en bild på planlösningen och återkommer.

Filterrengöring... Jag är novis på detta. Några särskilda moment jag ska tänka på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser