Författare Ämne: Inställningar?  (läst 15179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inställningar?
« skrivet: 23 januari 2007, 16:13:13 »
Hej där!

Jag tycker det skulle vara kul att jämföra med er andra vad ni kör med för inställningar på era luftvärmepumpar nu när det är lite kallare. Tror att jag skulle ha nytta av det i mitt eget funderande hemma.

Igår slog det till och blev iaf -14º som kallast. Tyckte då att det blev kallare i sovrummet längst bort. Elementet i det rummet gick in och stödvärmde (18º). Jag skruvade ner elementet ytterligare någon grad och ökade från fläktläge 2 till 3. Pumpens temperatur var då inställd på 20º. I morse hade vi knappt 20º i köket nere men 21º i v-rum, hall och tv-rum. På övervåningen 20º i allrummet medan övriga rum nådde 18/19º. Jag ökade då inställningen på temperaturen till 22º. Så nu kör jag på 3:an och 22º. Ska se ner jag kommer hem då den har fått arbeta i fred i nio timmar hur det känns, om man behöver göra någon justering.

Har förresten noterat att avfrostningarna går fort. Det tar inte många minuter. Känns som pumpen är effektiv vad gäller det.

Så, vad har ni för inställningar? Jag förstår att vi har skillnader beroende på var vi bor, men det kan vara intressant ändå.

/Henric  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Inställningar?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 20:18:07 »
Hej!

Jag kör:
- På höst och vår: 22-23o och fläktläge 2
- På vintern: 24-25o och fläktläge auto på natten och 3 på dagen
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 21:01:50 »
Intressant, U137.
Jag konstaterade nu när jag kom hem i em att mina inställningar inte var tillräckliga. Hade 20º i det varmaste rummet samt 18º i det kallaste. Jag tänkte då att man kanske skulle kolla vad pumpen vill gå på för läge, så jag ställde fläkten på auto. Den ökade då hastigheten något jämfört med läge 3. Nu har jag kört på auto i drygt 3h och vips är det 22º som varmast och 19.5º som kallast (sovrum). Helt OK.

U137, angående din vinterinställning, jag har inte kollat så noga i manualen, men jag antar att du inte kan lägga in förändringen i minnet så att den ställer om sig automatiskt på givet klockslag utan du måste ändra manuellt morgon och kväll?

En annan reflektion jag gjort på min pump är att avfrostningen tar ca 5 minuter och sker ungefär var 80 minut. Verkar det rimligt? Har -13º ute nu i kväll.
 *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Inställningar?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 22:45:32 »
Har alltid kört pÃ¥ Auto, men sÃ¥ en vinter sÃ¥ testade jag högsta läge pÃ¥ fläkten. Vilket resulterade att värmepumpen inte orkade med riktigt sÃ¥ det blev kallare inne.  huvuddunk Ändrade tillbaka till Auto och fick tillbaka värmen. :)

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Inställningar?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 22:50:17 »
Hej! Låter helt OK, det kan till och med bli fler avfrostningar per timme när det är rund 0o utomhus (1 till 2 hinkar med vatten per dygn). Tror inte man kan programmera annan fläkthastighet på natten, har blivit en rutin att göra det manuellt.
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 07:43:02 »
Fläktläge 3, fjärren på 21°, -ger 22 i rummen förutom i sovrummet längst bort, där det ligger på 20°.

Varmt inne, men kallt ute... igår ca -16°, idag "bara" -10°.

Intressant att läsa om Auto-läget. Det jag inte gillar är att fläktljudet då tydligen höjs ytterligare...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 09:11:43 »
Intressant.
Hm... Micra, att du kan hÃ¥lla sÃ¥n temperatur inne...  imponerande!
Jag tycker jag har svÃ¥rt att hÃ¥lla 20º i alla rum. Nu har jag iofs ett hus i tvÃ¥ plan samt ca 40 kvm mer att värma upp. I morse var det 19.5º i trapphuset där LVPn sitter efter en natt med -14º ute och LVPn inställd pÃ¥ 24º samt fläktläge 4 (av 5). Blev lite förvÃ¥nad att det inte var varmare än sÃ¥ inne. Det skumma är att i TV-rummet längst bort pÃ¥ nv var det varmast (21º). I sovrummen uppe hade vi 18º. Undrar om det är nÃ¥t galet med Toshiban eller om den helt enkelt inte mäktar med mer...  fÃ¥r väl slÃ¥ pÃ¥ elementen och elda i öppna spisen... är lite förvÃ¥nad att den inte visar bättre resultat  Sc:,h

Alla
När jag kör auto tycker jag att LVPn inte kommer upp i nÃ¥n vidare fläkthastighet. Men, den kanske producerar mer värme dÃ¥? Värmen vid utblÃ¥set ligger pÃ¥ mellan  37º - 40º. DÃ¥ har jag ca 20º i trapphuset. Hur kan det komma sig att den skulle producera mer värme vid auto än om man kör pÃ¥ högre fläkthastighet? Det förstÃ¥r inte jag.

Avfrostningen fortsätter i samma takt ca 5 minuter var 80:e minut. Det är helt ok. Hinken som stått under utedelen är nu borttagen - full med is förstås...

En förändring som jag gjort på uppvärmningen den senaste veckan är att jag stängt av den elslinga som ligger på grundplatten längs ytterväggarna. Stängde av den då den drog lite för mycket runt 20 kWh/dygn. Troligen har det negativ effekt på innetempen, men ändå, tycker jag nog att LVPn borde kunna prestera bättre än vad den gör nu.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 09:55:40 »
Hmmm,..-det låter lite skumt i mina öron. Ställer jag fjärren på 24° och fläktläge 4, så får vi nog öppna nåt fönster för att få lite svalka.

Den stora skillnaden, och som gör att vi håller sån jämn och bra värme, är med säkerhet kombinationen med FTX-systemet som skickar ut den av pumpen uppvärmda luften till samtliga rum i huset, inkl. våtutrymmen.

-14° ska inte vara något problem för Toshiban. Tycker mig ha förstått här på forumet att de flesta förespråkar manuell inställning av fläktläget när det blir kallare ute.

På ett tidigare hus jag ägde, fanns en lika elslinga i plattan som du har. När man slog på den på höstkanten, tog det ca en månad innan betongplattan värmdes upp ungefär en meter in från yttersidan. Det blev varmt och skönt på bra många m² sammantaget, och påverkade även inomhustemperaturen en aning. Om jag minns rätt, så sänkte vi tempen inne 1°...
Men det är ju ändå så marginellt, och jag tror inte det har nåt med den klena effekten på din Toshiba att göra.

Jag har aldrig brytt mig om att mäta utblåsvärmen, men är inte dina värden lite väl låga?!

Hälsningar
Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 11:35:58 »
Men det är ju ändå så marginellt, och jag tror inte det har nåt med den klena effekten på din Toshiba att göra.
Jag har aldrig brytt mig om att mäta utblåsvärmen, men är inte dina värden lite väl låga?!

Jag tycker också det, jag har tidigare haft utblåsvärden på 55-56º som mest, men då har det varit varmare ute. Vet inte om det spelar någon roll? Frågan är ju vad det kan bero på att utblåstemperaturen inte är högre nu? Kan det vara nåt skumt med maskinen? Känns ju som att utblåsvärdet borde vara högre än tidigare för att kompensera den lägre temperaturen och inte lägre som nu. Jo håller med dig, nu vid -14º kändes effekten från min Toshiba klen. Kanske borde prata lite med Ventilationsutveckling.

Ditt FTX-system kan nog utgöra en viss skillnad jämfört med vårt hus vad gäller cirkulation av värmen. Angående slingan är det ju enkelt, jag kan ju sätta på den igen och vänta några dygn och se vad som händer. Får se om jag gör det, tar det så lång tid att värma en meter på plattan kanske det inte spelar så stor roll just nu...

//Henric
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 11:37:33 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Inställningar?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 12:24:20 »
Har faktiskt liknande problem som Aine72. De senaste dygnens (med göteborgska mått) idiotkyla orkade pumpen inte riktigt med. Tycker faktiskt den har tappat i effekt sen förra året, trots att jag både dammsugit och blåst rent innerdelen.

Ett tips kan vara att dra iväg innergivaren till ett utrymme en bit ifrån pumpen, om du upplever att värmen "stannar" vid pumpen.

Det som gör mig riktigt avunsjuk är de som anser sig kunna köra med fläktläge 1 & 2 och hålla sjysst temp inne mha det. Själv kör jag alltid på 3 och stegar upp när det blir kallare. Nu kör jag på 24 ºC och läge 5. Det låter en del ::)

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2007, 12:44:46 »
Det var ju kul att höra att man inte är ensam iaf...  ;D  Sc:,h

Ett tips kan vara att dra iväg innergivaren till ett utrymme en bit ifrån pumpen, om du upplever att värmen "stannar" vid pumpen.
Hur menar du då? Innergivaren = termostat (?). Sitter inte den fast i innerdelen? Är den flyttbar? Hur gör man då?

Själv kör jag alltid på 3 och stegar upp när det blir kallare. Nu kör jag på 24 ºC och läge 5. Det låter en del ::)
Jag har hittills kört på läge 2, men nu i natt körde jag på 24º och läge 4. på morgonen drog jag ner till läge 3. Känns lite B att behöva maxa pumpen redan vid -14º med läge 5. 5:an vill jag undvika i det längsta, då låter den lite för mycket tycker jag. Men det är klart, blir det inte varmt får man väl prova.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Inställningar?
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 12:52:46 »
Hur menar du då? Innergivaren = termostat (?). Sitter inte den fast i innerdelen? Är den flyttbar? Hur gör man då?

Man löder loss tempgivaren och drar en kabel dit man vill ha givaren och löder fast igen. Av garantitekninska själ lät jag Ventilationsutveckling göra jobbet, men det är inget komlicerat.

Det hjälpte en hel del hos oss, men våran placering är långt ifrån optimal då pumpen sitter i en small hall och kastar mot en vägg 4m bort. Därför skapades en "bubbla" av varm luft vid pumpen och den jobbade inte riktigt.

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 12:59:54 »
OK, kan kanske var värt att fundera över. Nu upplever jag iofs inte att värmen "stannar" vid pumpen utom då jag kör i 'auto'-läge på fläkten. Problemet är väl att det inte blir riktigt varmt.

Förresten, finns det fler som har liknande inställningar som vi? Vad säger ni?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 16:37:55 »
Jag ringde till Ventilationsutveckling och pratade med deras serviceavdelning om mina LVP-funderingar. Tänkte jag skulle dela med mig lite av det vi pratade om. FÃ¥r se om det är intressant... 
Mannen jag pratade med tyckte väl inte att en utblåstemperatur runt 37-40º var nåt fel utifrån att jag körde på fläktläge 4 och att det var -12 till -15º. Men han menade att det är ju inte bra att jag inte får varmt i hela huset.

Vi börjar med att jag ska göra några tester:
- Kolla referensvärde på utblåstemperaturen
Vid 0º sätt fjärren på 30º låt fläkten gå i 10 minuter och läs därefter av tempen (OBS att givaren måste sitta invid lamellerna/utblåset och inte utanför). Temperaturen ska då vara över 53º. I så fall är det OK. Tydligen finns det ettt referensvärde vid -7º också men det hade han inte tillgängligt. Är det någon som vet vad det ska vara för utblåstemp då?
- Kolla avfrostningens effekt på utedelen
Sköter inte den sig korrekt kan det bero på att det inte är tillräckligt med köldmedia. Kontrollera om det återstår is på baksidan och sidan av utedelen precis efter det att avfrostning har skett. Den ska vara fri från is. Effekten kan bli sämre värmeeffekt.

Sen resonerade vi lite om inställningar hit och dit. Han menade att man generellt sett bör klara sig på fast fläktläge 3 under hela vinterspannet. Autoläget var väl inte att föredra förstod jag enligt deras rekommendation (beror mycket på planlösningen om det blir bra tydligen). Från +5º till -5º ska man inte behöva göra någon temperaturjustering. När spannet är -2º till -12º kan det vara idé att justera temperaturen på fjärren med 1-2º men låta fläkten vara på 3:an. Ju högre fläkthastighet desto lägre utblåstemperatur blir det tydligen. Så generellt gäller höj temperaturen framför fläktläget.

Sen för att jag ska få det varmt sa vi att jag ställer blåsriktningen rakt fram och ner. Flödet ska inte riktas åt sidan. Fläkthastighet 3 samt 22/23º. Ta bort swing-inställningen. Låt gå ett par dygn och låt LVPn göra sitt jobb så får vi se om den fixar det.

Sen får jag höra av mig längre fram om problemen kvarstår/rapportera testresultat. Får passa på till helgen då det skulle bli lite mildare här. Trevlig, smidig och proaktiv personal på Ventilationsutvecklings serviceavdelning tycker jag!

//Henric
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 16:40:07 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 17:11:50 »
Hej aine, lite referenssiffror från min maskin

Ute -22°
Fläkt i läge 4
Utblåstemp 39,2°

Fläkt i auto
utblåstemp 43°

Normalt kör jag fläkten i läge auto när det är riktigt kallt ute, jag inbillar mig att det blir en effektivare avfrostning desto varmare hetgaserna är och det blir dom ju pga att auto ger bara ca manuell 2-3 (vid denna utetemp) vilket innebär några grader högre utblåstemp

/runte

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2007, 08:52:47 »
runte,
vad har du ställt in för temperatur på fjärren vid dessa siffror? (Mkt bra att ha nåt att jämföra med.)

Imorse hade jag följande siffror:
Ute -15º
Fläktläge 3
Fjärr 23º
Utblåstemp 37.8º
Varmaste rummet 20.8º
Kallaste rummet 18º

Ändrade fjärrtemp till 25º och efter en timme (lite snålt med tid kanske):
Utblåstemp 39.2º

Toshibas serviceavd menade att auto oftast inte är något de rekommenderar, men det verkar ju funka i ditt fall. Själv tycker jag att den inte går upp i fläkthastighet utan LVPn håller sig rätt lugn på typ läge 2.

En annan sak jag tänkte på, RAS B-13 har en värmeeffekt på 3.2 kW vid -15º om jag inte minns fel. Det är klart att det kan vara en gräns precis här vid -15º för när jag behöver stödelda med element/braskamin. Är energibehövet t ex 4.5 kW så fattas det ju en del...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2007, 11:49:17 »
Hej aine, jag har för det mesta börvärdet inställt på 24/25°, förutom när utetempen ligger runt 0° eller varmare då brukar jag köra manuell fläkthastighet och får sänka börvärdet till ca 22/23°
Jag tror att anledningen till mitt relativt höga börvärde är att innerdelen sitter lite trångt till ovanför entredörren i hallen
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad BOB

  • Hej Hopp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2007, 12:37:48 »
 studs
Hej
Just nu 7 grader kallt ute

Börvärde: 22 grader
Fläkt: auto

Har 22.8 grader längst bort i huset (ca 15 met.)
Fläkten motsvarar manuellt läge 2

Avfrostar var 60 - 70 minut i 7 - 8 minuter

Vamt och skönt på gränsen till för varmt skulle utan vidare kunna ha börvärde 21 grader
och då ha ca 21 grader längst bort i huset.



TOSHIBA RAS-10  EKVP-E sedan Nov.2006.
Villa 98 m2 öppen planlösning, bor i  Kalmar kommun,elvärme (avstängd), 1 person i hushÃ¥llet

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2007, 15:07:32 »
aine72,

- trist att du har effektproblem på din pump! En förmodligen onödig och dum frågeställning från mig är: -har du kollat på fjärrkontrollens display/övre delen av rutan, att du bara har värmesymbolen (solen) i drift...? Jag var inte observant i höstas när jag startade upp pumpen efter sommaruppehållet, och fick bara sval luft ur innedelen.

Det visade sig att den återgått i nåt standardvärde, och där stod då "AUTO" på samma rad som symbolerna för torkning, kyla och värme. Även symbolen för kyla hade ställts in... De båda symbolerna för kyla och värme är förvillande lika!

Kolla ändå att du bara kör värmesymbolen, och inget annat på den raden...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2007, 16:41:24 »
Micra,
jag är ganska säker på att jag har 'solen' inställd. Hoppas det iaf... ska absolut kontrollera det när jag kommer hem.

Jag ska också prova att sätta upp 'börvärdet' som jag nu förstått att det heter (alltså inställd fjärrtemp) till säg 27º och se om jag får nåt varmare. Ska först kolla hur det ser ut hemma nu efter justeringarna jag gjorde igår efter samtalet med Toshiba.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Inställningar?
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2007, 17:13:54 »
Jag kör min på auto och när det blev kallare ute fick jag sänka börvärdet från 22 till 21 annars blir det för varmt när det närmar sig -10.
Vid -8 så skickade den ut 52 grader på ca medelfläkt (auto har ju betydligt fler steg) och kanske 65% av max.


Men du som värmer 147kvm vid -15 det är väl inte så dåligt utan helt ok om gränsen går där någonstans...

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2007, 10:50:03 »
Har inte svarat pÃ¥ ett tag... sorry...  ;)
LVPn har fått lite tid för sig själv och jag tycker att det funkar bra nu. Dock har det inte vari..t kallare än -10º.
Inställningen är fläkt 3 och börvärde 23 dÃ¥ har jag mellan 20.5º - 24º. Gött. Jag noterar sedan nÃ¥gra dagar temperaturer i olika rum, utetemp, börvärde och utblÃ¥stemp. Min fru tycker att det börjar bli nördvarning pÃ¥ mitt beteende nu...   ;D  men jag vill bara kolla lite... Tänkte att jag ska fortsätta med Temperatur- och inställningsdagboken till över nästa kallperiod. Kanske kan man fÃ¥ till ett snyggt diagram sen...  ;D

Har gjort så att jag drar ner fläkten till 2an nattetid, mest för ljudets skull (ca 7 h). Då har jag ändå inte kallare än 20.5º om det är -5º t ex.

Micra,
Solen har varit inställd hela tiden.

Jo, Mike, jag får nog vara nöjd med att gränsen för behov av stödvärme går vi runt -15º.

Jag antar att jag stökade till det hela när jag stängde av elslingan som ligger i betongplattan längs ytterväggarna när det var som kallast, nästan. Tror det var typ -13º då och därefter fick jag kallare inne och hade svårt att hålla 20º. Får se om det blir bättre till nästa lite kallare period när jag inte ändrar på förutsättningarna.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 11:07:56 »
Borde ha förstått att du inte skulle ha missat en sån detalj, du är ju så noggrann i allt... ;)

Har lite synpunkter på det där med att dra ner till 2:an under natten, - jag tror att man därigenom "kyler ner" rummen lite onödigt. Jag undrar om det inte är bättre att försöka hålla en kontinuerlig värme, i alla fall under de kalla perioderna...

Blir intressant att få ta del av dina siffror längre fram...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 11:42:41 »
Borde ha förstått att du inte skulle ha missat en sån detalj, du är ju så noggrann i allt... ;)
Hehe... nja, det är lätt att trycka fel på de där knapparna på fjärren också. De är rätt små faktiskt. Jag blev ställd när du frågade först, för jag var så säker på att den var inställd på 'Solen' men kom på att jag inte kontrollerat...

Har lite synpunkter på det där med att dra ner till 2:an under natten, - jag tror att man därigenom "kyler ner" rummen lite onödigt. Jag undrar om det inte är bättre att försöka hålla en kontinuerlig värme, i alla fall under de kalla perioderna...
Jo, jag hÃ¥ller med till fullo. Innetempen i köket minskade frÃ¥n 23.3º till 20.5º under senaste natten och det är väl ett bevis pÃ¥ att du har rätt. Dock kan jag 'meddela' att det inte är jag som ändrar till fläktläge 2...   ;D jag skrev lite fel förrut ('Jag' i det fallet var min fru som tyckt att det varit för varmt och för högt ljud de senaste nätterna.). Nu vid -3/4 nÃ¥nting sÃ¥ fÃ¥r det gÃ¥, men när det närmar sig -10º sÃ¥ ska vi nog röra sÃ¥ lite som möjligt... ska man göra nÃ¥t är det väl att höja börvärdet.

Förresten, oj vad det finns mycket att läsa i detta forum! Det mesta är väldigt matnyttigt och värdefullt. En sÃ¥n källa!!  :)

//Henric  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2007, 13:25:48 »
Lektion nr 1 i Värmepumpsskolan:

Ställ in de värden du vill ha, - göm sedan fjärrkontrollen...!!! knUp

/Micra
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 13:28:42 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2007, 13:42:53 »
Alltså, det här var en kanontråd!

Jag har haft problem att få pumpen att ge tillräckligt med värme den här kylperioden. Jag har gamla 2-glasfönster i mitt 70-talshus, men efter att ha läst den här tråden tycker jag att jag borde klara mig på bara min värmepump utan att behöva stödelda på elradiatorerna (usch dessa fulingar). Jag kör med fläktläge 3, och inte ens på 30 grader räcker den till längst bort i hörnen när det är -12 eller så. Jag får uppenbarligen ringa Ventilationsutveckling, efter att ha läst den här tråden inser jag att det BORDE räcka att köra pumpen. Jag har ett tvåplanshus på 130 kvm. Pumpen sitter nedaför trappan och ger alltid god värme på övervåningen. Det är längst bort i hörnen på nedervåningen som värmen är för dålig... Jag har lamellerna ställda åt sidan för att värmen i minsta möjliga mån ska flöde upp för trappan, men är alltså inte nöjd som det är nu.

Gör jag några uppenbara fel eller är det min pump (RAS 13) som inte funkar som den borde?

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2007, 14:15:05 »
 ;D  Micra, bra förslag, att jag inte har tänkt pÃ¥ det...

bästefar,
En fråga, hur länge kör du med 30º som börvärde? Vad har du för utblåstemperatur då? Har du inte en termometer vid utblåset (typ vanlig utetermometer med givare med sladd som stoppas in vid lamellerna) så kan det vara bra att skaffa en sån. Det var det tredje de frågade om när jag ringde och pratade med serviceavdelningen på Ventilationsutveckling. Enligt dem ska man ha en utblåstemp på över 53º när man kört på fläktläge 3 i mer än 10 minuter när utetempen är runt 0º. Annars är det nåt galet.

Deras råd var att, se först o främst till att du får en bra värmespridning på nedervåningen, värmen kommer att stiga upp på andra våningen dock följer inte cirkulationen med i samma omfattning. Därför är det viktigt att ha "öppna" ventiler i fönstren (om man nu har såna) på övervåningen, då kommer värmen "sugas" dit... eller att sätta en takfläkt eller liknande som ger värmen en extra skjuts.

Vad har du för trapphus? Trappräcke? Vet att en del på forumet haft problem med värme som virvlar sig fast i spaljéer. De har då testat med att hänga ett lakan eller nåt dylikt över räcket och vips har värmen spridits till övervåningen mycket bättre (skorstenseffekten). Hur ser din planlösning ut? Du kan ju jämföra med min som finns i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10854.30

Mina svårigheter är främst att få nog med värme till det högra, övre sovrummet (där "murstocken" går). Stänger jag dörren till vårt sovrum som är det första på höger sida efter trappen så går värmen väldigt fint in till nästa sovrum, men så fort jag öppnar dörren försvinner den mesta "höger"-värmen in i vårt rum... Övriga rum på övervåningen håller en bra temperatur. Till saken hör iofs att i det bortre rummet finns det dubbla fönster vilket kan påverka så tillvida att kallraset blir större.

 *vinkar*
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 14:17:31 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2007, 14:17:04 »
Hej bästefar,

-skulle vara intressant att se din planritning och placeringen av innerdelen. Vi har några bekanta som placerat sin innerdel ovanför entrédörren, och som sidovinklar ena utblåshalvan mot trappen till övervåningen. Undrar om din innerdel är placerad på samma sätt, eller om den sitter vid sidan av entrédörren, alltså i själva trappen?

Dom jag tänker på kör nu på börvärde 23° och med fläkten på Auto. Själv gillar jag inte Auto-läget, men dom har provat och kommit fram till att det fungerar bättre för dom än med manuell inställning. Värmespridningen blir bättre till båda våningsplanen, säger dom, och då får man väl tro på det då.

Självklart är förutsättningarna väldigt olika från hus till hus, och man får testa sig fram till vad som fungerar bäst. Jag blir lite fundersam på att du inte får tillräckligt med värme på nedre planet, - vad har du för status på filterrengöringen? Det gör stor skillnad om filtren börjar bli igensatta..

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 14:22:06 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2007, 14:27:29 »
Jag har ett tvåplanshus på 130 kvm. Pumpen sitter nedaför trappan och ger alltid god värme på övervåningen. Det är längst bort i hörnen på nedervåningen som värmen är för dålig... Jag har lamellerna ställda åt sidan för att värmen i minsta möjliga mån ska flöde upp för trappan, men är alltså inte nöjd som det är nu.

Sorry...  huvuddunk jag läste ditt inlägg lite slarvigt och svarade huvudlöst...  *roflmao*

Men, trots det, om du bifogar en planlösning (ser att Micra hÃ¥ller med....) tror jag att vi kan svara lite bättre. Verkar i ditt fall som det kanske är känsligt hur du riktar utblÃ¥svingen. Du kanske fÃ¥r höja den sÃ¥ att du kastar ut värmen. Tror att man i första hand ska försöka göra inställningar pÃ¥ innedelen sÃ¥ att värmen nÃ¥r hela nedervÃ¥ningen för att sen justera nÃ¥got för att fÃ¥ upp värmen, precis som du verkar ha gjort.  Sc:,h
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2007, 14:52:15 »
AlltsÃ¥ Aine, tänkte precis börja skriva nÃ¥t i stil med att min övervÃ¥ning inte var problemet, men du hann före mig där  ;)

Jag ska se till att fixa fram planlösningen, men pumpen sitter alltså i trappan. för att få ut värmen på nedervåningen känns det naturligt att ställa lamellerna åt vänster för att inte kasta luften framåt-uppåt, uppför trappan. Jag fixar en bild på planlösningen och återkommer.

Filterrengöring... Jag är novis på detta. Några särskilda moment jag ska tänka på?

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2007, 15:10:15 »
Vad är det för typ av trapp? Är den tät eller strömmar luften igenom trappen? Du kanske skulle sätta upp toapappersremsor för att se luftströmmarna (precis som de riktiga nördarna här på forumet har gjort... ;) ).

AngÃ¥ende filterrengöring, stÃ¥r beskrivet i instruktionsboken hur man bör göra ;-)  :,v(
men, dammfiltrena ska väl rengöras en gång varannan vecka. Jag gör det en gång iveckan när dammsugaren ändå ätr ute. Kan ju vara idé att stänga av pumpen (fast jag brukar inte göra det) och ta bort dammfiltren och dammsuga dem med borstmunstycket. Övriga filter är det lite längre intervall på. När installerades din LVP?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2007, 15:30:02 »
Hehe, det där med bruksanvisningen är en god idé :)

Vi köpte huset för nåt år sedan, då var pumpen redan installerad. Jag har inte koll på hur gammal den är, men den är inte ny. Ser ut så här om någon kan bestämma dess ålder: http://pic.m3x.ru/bpics/11400-121.jpg

Min planlösning ser ut så här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=4643418

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #32 skrivet: 31 januari 2007, 07:12:03 »
Jag är rädd att du i din planritning har svaret på funderingen om varför du inte uppnår tillräcklig värmespridning i nedervåningen. Jag tror att utblås mellan trapp/spaljéspjälor inte är så lyckat. Innerdelen har säkert kunnat sprida värmen bättre från en placering ovanför entrédörren, -eventuellt med en utvinkling av ena utblåshalvan (om det finns en sådan...) mot trappen upp.

Det är viktigast att med en bra och funktionell innerdelsplacering försörja nedre våningen med värme, -den stiger i enlighet med naturlagarna själv till det övre planet...

Känner tyvärr inte igen pumpen, men satsa på en ordentlig rengöring och se om du inte kan få upp prestandan en hel del bara av det...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #33 skrivet: 31 januari 2007, 07:48:50 »
Japp, grannen har till exempel sin ovanför ytterdörren istället. Det kan vara modellen för kvällen. Är det lätt att flytta innerdelen?

Ordentlig rengöring var det ja. Jag har ju varit framme med dammsugaren och rengjort de filter som ligger innanför "skalet". Är det något annat du särskilt vill belysa i detta rengöringsarbetet Micra?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #34 skrivet: 31 januari 2007, 08:17:05 »
Nyfiken på: -har grannen bättre värme på nedre plan, och har han ett likadant hus och pump?

Tror inte att det är svårt att flytta din innerdel, men själv skulle jag ringa en installatör som då även ger ett kostnadsförslag för hela arbetet. Antar att det kan behövas längre rör, gaskomplettering, ny vakuumsugning m.m.

Här är en länk till en sida på norska om filterrengöring för den Toshiba-modell jag har. Vet inte om det ser likadant ut i din innerdel, men du får kolla i din instruktionsbok igen... Om du sköljer filtrena så är det viktigt att de är riktigt torra innan du återmonterar dom...

http://www.toshibavarmepumper.no/?vis=ras-jkvp-filtrering

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2007, 08:45:45 »
Tack för länken, den kan nog vara till hjälp för mig.

Jag har faktiskt ingen aning om grannen får bättre eller sämre värme på nedervåningen. Han har en annan pump också, så det är svårt att jämföra så sett.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2007, 09:47:48 »
Micra/bästefar,

Jag tror att Micra är helt rätt ute i sin analys. Problemet med din värmespridning ligger beror troligen på hur innerdelen är placerad. Vi var inne på det lite tidigare i tråden och det är sannolikt så att värmen stannar mellan trappstegen och i ev spaljé. Du borde känna att det är som ett varmt rum i trappen tycker jag.

Angående rengöring, det första filtret behöver man bara dammsuga, de andra filtren som finns under det första (ett zeolit-- litet grönt och ett annat större som jag inte minns namnet på) ska sköljas rena. Normalt tvättas de ca en gång i halvåret. Men som Micra säger de måste vara absolut torra. Installatören hos oss sa att de skulle ligga och lufttorka i minst ett dygn...

Bästefar, du kan ju kolla med grannen hur han upplever sin värmespridning. Jag tycker att oavsett vilken pump man har borde nedervÃ¥ningen bli helt uppvärmd av en placering över entrédörren, men du kan ju kolla för säkerhetsskull...  ;)

Angående flytt av innerdel, jag skull nog ockå ringt en installatör som får komma och titta på det där.

Sen, återigen, du kanske skulle sätta upp toapappersremsor för att se luftströmmarna på nedervåningen i den mån det är möjligt.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2007, 14:12:52 »
Det var en intressant länk du gav oss där Micra! Borde finnas nåt liknande på en svensk sida. Men, jag har inte hittat nåt på Ventilationsutvecklings sida t ex. Tänkte på detta med rengöring. Jag klickade mig vidare åt höger o vänster och kom så småningom till

http://www.toshibavarmepumper.no/?vis=sporsmaal#MittHus

Där stod bl a (inklipp):

Hvordan vedlikeholdes varmepumpen, hva kan jeg gjøre selv og hva trenger jeg hjelp til?

Svar: Normalt vedlikehold er rengjøring, noe du kan gjøre selv Normalt vedlikehold av en TOSHIBA varmepumpe er renhold av utedel og filtre i innedel. Dersom filtrene i innedelen ikke rengjøres jevnelig, vil varmepumpen virke dårligere og forurensninger vil kunne trenge inn i elektronikk og motorer. Utedelen holdes ren med en myk børste, eventuelt forsiktig spyling med godkjent rengjøringsmiddel på finnenes utedel. NB! Ikke bruk høytrykkspyler på utedel da dette vil kunne brette aluminiumsfinnene og det er risiko for fukt i styresystem. Benyttes hageslange bør det kun spyles på skrå nedover med begrenset trykk. Over tid vil innedel og utedel få redusert kapasitet grunnet belegg. Etter anslagsvis 7-10 års drift anbefaler vi at det tas kontakt med servicetekniker for grundig renhold av innedel og utedel. Ved redusert kapasitet eller feilmeldinger må servicepersonell kontaktes. En kontroll av systemet kan gjøres med fjernkontrollen, mens du står i telefonkontakt med servicetekniker. Dette kan redusere tid å kostnader knyttet til feilretting.

//Henric  *vinkar*
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 14:18:22 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2007, 14:17:56 »
Sorry, kunde inte låta bli, men här kommer än mer tips och råd från Norge...

Hvor effektive er luftfiltrene og hvor ofte må disse skiftes?

Svar: Luftfiltrene er meget effektive og fjerner støv og luktpartikler. Rengjøres etter behov, og gjerne hver fjortende dag. Finfilter skiftes årlig. Zeolittfilter regenereres i solen to ganger per år. Luftfiltre i de nye UK modellene er svært moderne og effektive. Grovfilter, finfilter og Zeolittfilter reduserer støvbelastningen betraktelig. Grovfiltre reingjøres i springen. Finfiltre bør skiftes etter noe tid og etter ca. 1 års drift. Zeolittfilteret reingjøres med vann og regenereres med UV stråling fra solen. Det betyr at de bør tas ut og legges i direkte sollys ca. 2 ganger pr. år.
- - -
Men, "Finfilter skiftes Ã¥rlig." och "Finfiltre bør skiftes etter noe tid og etter ca. 1 Ã¥rs drift." - verkar skumt, inte ska väl finfiltret bytas? Kanske inte var sÃ¥ nyttig info iaf...  Sc:,h
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #39 skrivet: 31 januari 2007, 15:05:43 »
aine,

-vilket är vilket? Menas att "finfilter" är de 2 som man tar ut och dammsuger, och "grovfilter" som ska rengöras i springorna är samma som elektrostatfiltret? Eller är det tvärtom? >:(

Nu får jag lite hjärnsläpp..

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #40 skrivet: 31 januari 2007, 16:09:19 »
Jo detta blev lite rörigt. Det känns som att elektrostatfiltret är bortglömt på FAQ-sidan...
På länken du skickade med tidigare står att:

DAISEIKAI er utstyrt med et tretrinns filter- og luftrensesystem.

Første trinn: Vaskbare grovfilter av netting
Andre trinn: Aktivt elektrostatisk filter
Tredje trinn: Zeolitt-pluss filter & Zeolitt-3G filter

Jag antar att grovfilter är de tvÃ¥ första som jag gärna vill kalla för dammfilter, dvs de jag rengör varje vecka. Det elektrostatiska filtret är väl det stora tjocka medan Zeolitt-filtret är det lilla gröna. Hur man nu ska koppla dessa begrepp till det citat jag sist infogade vet jag inte riktigt  ::) Sc:,h   *roflmao*

De filter som sitter i våra RAS B-13 håller hela LVPns livstid. Finfilter vet jag inte vad det är men det kanske finns ett sånt på bästefars modell som kanske har några år på nacken? Ovan nämnda filter kanske inte finns i den. Jag misstänker att FAQ-sidan har funnits med ett tag, så frågeställningen (med svar) kanske därför refererar till äldre modeller.

Bästefar, förresten, kanske vore det idé att vända sig till Ventilationsutveckling som är generalagent för Toshiba för att få reda på vilken modell du har (om det nu inte står i bruksanvisningen förstås)?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2007, 07:32:22 »

Jag antar att grovfilter är de tvÃ¥ första som jag gärna vill kalla för dammfilter, dvs de jag rengör varje vecka. Det elektrostatiska filtret är väl det stora tjocka medan Zeolitt-filtret är det lilla gröna. Hur man nu ska koppla dessa begrepp till det citat jag sist infogade vet jag inte riktigt. 

JAPP, -den filterordningen känner jag också mest för.. ::)

/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2007, 20:45:52 »
Hehe, det där med bruksanvisningen är en god idé :)

Vi köpte huset för nåt år sedan, då var pumpen redan installerad. Jag har inte koll på hur gammal den är, men den är inte ny. Ser ut så här om någon kan bestämma dess ålder: http://pic.m3x.ru/bpics/11400-121.jpg

Min planlösning ser ut så här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=4643418

Hej "bästefar" när du säger att du inte har nÃ¥gon koll pÃ¥ hur gammal  pumpen är sÃ¥ kan du fÃ¥ en liten fingervisning om detta genom att kolla vilken typ av köldmedium det är i pumpen (finns säkert angivet pÃ¥ nÃ¥gon skylt pÃ¥ utedelen)

R410A relativt ny
R407 gammal (vad gäller Toshiba)
R22 eller annat, mycket gammal

Fö om du hittar pumpens beteckning så får du ta kontakt med Ventilationsutveckling för hjälp med åldersbestämning

Om du inte har R410 som köldmedia i pumpen så ligger du helt klart i en annan division och kan inte erhålla samma värme när utetempen sjunker som en pump med R410 kan leverera

/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #43 skrivet: 20 februari 2007, 15:06:32 »
Jag ska genast kolla vad det är för käldmedium. Tack för tipset!
Hrm, nu blev jag lite nyfiken... Byta köldmedium är inte att tänka på (under förutsättning att man har en gammal variant)?

/ Bästefar  *vinkar*


Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #44 skrivet: 23 februari 2007, 15:19:19 »
Jag ska genast kolla vad det är för käldmedium. Tack för tipset!
Hrm, nu blev jag lite nyfiken... Byta köldmedium är inte att tänka på (under förutsättning att man har en gammal variant)?

/ Bästefar  *vinkar*



Tyvärr så är svaret nix, bla beroende på, tror jag, helt andra tryck i en R410 pump
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!