Författare Ämne: Inställningar?  (läst 15180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inställningar?
« skrivet: 23 januari 2007, 16:13:13 »
Hej där!

Jag tycker det skulle vara kul att jämföra med er andra vad ni kör med för inställningar på era luftvärmepumpar nu när det är lite kallare. Tror att jag skulle ha nytta av det i mitt eget funderande hemma.

Igår slog det till och blev iaf -14º som kallast. Tyckte då att det blev kallare i sovrummet längst bort. Elementet i det rummet gick in och stödvärmde (18º). Jag skruvade ner elementet ytterligare någon grad och ökade från fläktläge 2 till 3. Pumpens temperatur var då inställd på 20º. I morse hade vi knappt 20º i köket nere men 21º i v-rum, hall och tv-rum. På övervåningen 20º i allrummet medan övriga rum nådde 18/19º. Jag ökade då inställningen på temperaturen till 22º. Så nu kör jag på 3:an och 22º. Ska se ner jag kommer hem då den har fått arbeta i fred i nio timmar hur det känns, om man behöver göra någon justering.

Har förresten noterat att avfrostningarna går fort. Det tar inte många minuter. Känns som pumpen är effektiv vad gäller det.

Så, vad har ni för inställningar? Jag förstår att vi har skillnader beroende på var vi bor, men det kan vara intressant ändå.

/Henric  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Inställningar?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 20:18:07 »
Hej!

Jag kör:
- På höst och vår: 22-23o och fläktläge 2
- På vintern: 24-25o och fläktläge auto på natten och 3 på dagen
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 21:01:50 »
Intressant, U137.
Jag konstaterade nu när jag kom hem i em att mina inställningar inte var tillräckliga. Hade 20º i det varmaste rummet samt 18º i det kallaste. Jag tänkte då att man kanske skulle kolla vad pumpen vill gå på för läge, så jag ställde fläkten på auto. Den ökade då hastigheten något jämfört med läge 3. Nu har jag kört på auto i drygt 3h och vips är det 22º som varmast och 19.5º som kallast (sovrum). Helt OK.

U137, angående din vinterinställning, jag har inte kollat så noga i manualen, men jag antar att du inte kan lägga in förändringen i minnet så att den ställer om sig automatiskt på givet klockslag utan du måste ändra manuellt morgon och kväll?

En annan reflektion jag gjort på min pump är att avfrostningen tar ca 5 minuter och sker ungefär var 80 minut. Verkar det rimligt? Har -13º ute nu i kväll.
 *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Inställningar?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 22:45:32 »
Har alltid kört pÃ¥ Auto, men sÃ¥ en vinter sÃ¥ testade jag högsta läge pÃ¥ fläkten. Vilket resulterade att värmepumpen inte orkade med riktigt sÃ¥ det blev kallare inne.  huvuddunk Ändrade tillbaka till Auto och fick tillbaka värmen. :)

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Inställningar?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 22:50:17 »
Hej! Låter helt OK, det kan till och med bli fler avfrostningar per timme när det är rund 0o utomhus (1 till 2 hinkar med vatten per dygn). Tror inte man kan programmera annan fläkthastighet på natten, har blivit en rutin att göra det manuellt.
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 07:43:02 »
Fläktläge 3, fjärren på 21°, -ger 22 i rummen förutom i sovrummet längst bort, där det ligger på 20°.

Varmt inne, men kallt ute... igår ca -16°, idag "bara" -10°.

Intressant att läsa om Auto-läget. Det jag inte gillar är att fläktljudet då tydligen höjs ytterligare...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 09:11:43 »
Intressant.
Hm... Micra, att du kan hÃ¥lla sÃ¥n temperatur inne...  imponerande!
Jag tycker jag har svÃ¥rt att hÃ¥lla 20º i alla rum. Nu har jag iofs ett hus i tvÃ¥ plan samt ca 40 kvm mer att värma upp. I morse var det 19.5º i trapphuset där LVPn sitter efter en natt med -14º ute och LVPn inställd pÃ¥ 24º samt fläktläge 4 (av 5). Blev lite förvÃ¥nad att det inte var varmare än sÃ¥ inne. Det skumma är att i TV-rummet längst bort pÃ¥ nv var det varmast (21º). I sovrummen uppe hade vi 18º. Undrar om det är nÃ¥t galet med Toshiban eller om den helt enkelt inte mäktar med mer...  fÃ¥r väl slÃ¥ pÃ¥ elementen och elda i öppna spisen... är lite förvÃ¥nad att den inte visar bättre resultat  Sc:,h

Alla
När jag kör auto tycker jag att LVPn inte kommer upp i nÃ¥n vidare fläkthastighet. Men, den kanske producerar mer värme dÃ¥? Värmen vid utblÃ¥set ligger pÃ¥ mellan  37º - 40º. DÃ¥ har jag ca 20º i trapphuset. Hur kan det komma sig att den skulle producera mer värme vid auto än om man kör pÃ¥ högre fläkthastighet? Det förstÃ¥r inte jag.

Avfrostningen fortsätter i samma takt ca 5 minuter var 80:e minut. Det är helt ok. Hinken som stått under utedelen är nu borttagen - full med is förstås...

En förändring som jag gjort på uppvärmningen den senaste veckan är att jag stängt av den elslinga som ligger på grundplatten längs ytterväggarna. Stängde av den då den drog lite för mycket runt 20 kWh/dygn. Troligen har det negativ effekt på innetempen, men ändå, tycker jag nog att LVPn borde kunna prestera bättre än vad den gör nu.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 09:55:40 »
Hmmm,..-det låter lite skumt i mina öron. Ställer jag fjärren på 24° och fläktläge 4, så får vi nog öppna nåt fönster för att få lite svalka.

Den stora skillnaden, och som gör att vi håller sån jämn och bra värme, är med säkerhet kombinationen med FTX-systemet som skickar ut den av pumpen uppvärmda luften till samtliga rum i huset, inkl. våtutrymmen.

-14° ska inte vara något problem för Toshiban. Tycker mig ha förstått här på forumet att de flesta förespråkar manuell inställning av fläktläget när det blir kallare ute.

På ett tidigare hus jag ägde, fanns en lika elslinga i plattan som du har. När man slog på den på höstkanten, tog det ca en månad innan betongplattan värmdes upp ungefär en meter in från yttersidan. Det blev varmt och skönt på bra många m² sammantaget, och påverkade även inomhustemperaturen en aning. Om jag minns rätt, så sänkte vi tempen inne 1°...
Men det är ju ändå så marginellt, och jag tror inte det har nåt med den klena effekten på din Toshiba att göra.

Jag har aldrig brytt mig om att mäta utblåsvärmen, men är inte dina värden lite väl låga?!

Hälsningar
Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 11:35:58 »
Men det är ju ändå så marginellt, och jag tror inte det har nåt med den klena effekten på din Toshiba att göra.
Jag har aldrig brytt mig om att mäta utblåsvärmen, men är inte dina värden lite väl låga?!

Jag tycker också det, jag har tidigare haft utblåsvärden på 55-56º som mest, men då har det varit varmare ute. Vet inte om det spelar någon roll? Frågan är ju vad det kan bero på att utblåstemperaturen inte är högre nu? Kan det vara nåt skumt med maskinen? Känns ju som att utblåsvärdet borde vara högre än tidigare för att kompensera den lägre temperaturen och inte lägre som nu. Jo håller med dig, nu vid -14º kändes effekten från min Toshiba klen. Kanske borde prata lite med Ventilationsutveckling.

Ditt FTX-system kan nog utgöra en viss skillnad jämfört med vårt hus vad gäller cirkulation av värmen. Angående slingan är det ju enkelt, jag kan ju sätta på den igen och vänta några dygn och se vad som händer. Får se om jag gör det, tar det så lång tid att värma en meter på plattan kanske det inte spelar så stor roll just nu...

//Henric
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 11:37:33 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Inställningar?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 12:24:20 »
Har faktiskt liknande problem som Aine72. De senaste dygnens (med göteborgska mått) idiotkyla orkade pumpen inte riktigt med. Tycker faktiskt den har tappat i effekt sen förra året, trots att jag både dammsugit och blåst rent innerdelen.

Ett tips kan vara att dra iväg innergivaren till ett utrymme en bit ifrån pumpen, om du upplever att värmen "stannar" vid pumpen.

Det som gör mig riktigt avunsjuk är de som anser sig kunna köra med fläktläge 1 & 2 och hålla sjysst temp inne mha det. Själv kör jag alltid på 3 och stegar upp när det blir kallare. Nu kör jag på 24 ºC och läge 5. Det låter en del ::)

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2007, 12:44:46 »
Det var ju kul att höra att man inte är ensam iaf...  ;D  Sc:,h

Ett tips kan vara att dra iväg innergivaren till ett utrymme en bit ifrån pumpen, om du upplever att värmen "stannar" vid pumpen.
Hur menar du då? Innergivaren = termostat (?). Sitter inte den fast i innerdelen? Är den flyttbar? Hur gör man då?

Själv kör jag alltid på 3 och stegar upp när det blir kallare. Nu kör jag på 24 ºC och läge 5. Det låter en del ::)
Jag har hittills kört på läge 2, men nu i natt körde jag på 24º och läge 4. på morgonen drog jag ner till läge 3. Känns lite B att behöva maxa pumpen redan vid -14º med läge 5. 5:an vill jag undvika i det längsta, då låter den lite för mycket tycker jag. Men det är klart, blir det inte varmt får man väl prova.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Inställningar?
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 12:52:46 »
Hur menar du då? Innergivaren = termostat (?). Sitter inte den fast i innerdelen? Är den flyttbar? Hur gör man då?

Man löder loss tempgivaren och drar en kabel dit man vill ha givaren och löder fast igen. Av garantitekninska själ lät jag Ventilationsutveckling göra jobbet, men det är inget komlicerat.

Det hjälpte en hel del hos oss, men våran placering är långt ifrån optimal då pumpen sitter i en small hall och kastar mot en vägg 4m bort. Därför skapades en "bubbla" av varm luft vid pumpen och den jobbade inte riktigt.

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 12:59:54 »
OK, kan kanske var värt att fundera över. Nu upplever jag iofs inte att värmen "stannar" vid pumpen utom då jag kör i 'auto'-läge på fläkten. Problemet är väl att det inte blir riktigt varmt.

Förresten, finns det fler som har liknande inställningar som vi? Vad säger ni?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 16:37:55 »
Jag ringde till Ventilationsutveckling och pratade med deras serviceavdelning om mina LVP-funderingar. Tänkte jag skulle dela med mig lite av det vi pratade om. FÃ¥r se om det är intressant... 
Mannen jag pratade med tyckte väl inte att en utblåstemperatur runt 37-40º var nåt fel utifrån att jag körde på fläktläge 4 och att det var -12 till -15º. Men han menade att det är ju inte bra att jag inte får varmt i hela huset.

Vi börjar med att jag ska göra några tester:
- Kolla referensvärde på utblåstemperaturen
Vid 0º sätt fjärren på 30º låt fläkten gå i 10 minuter och läs därefter av tempen (OBS att givaren måste sitta invid lamellerna/utblåset och inte utanför). Temperaturen ska då vara över 53º. I så fall är det OK. Tydligen finns det ettt referensvärde vid -7º också men det hade han inte tillgängligt. Är det någon som vet vad det ska vara för utblåstemp då?
- Kolla avfrostningens effekt på utedelen
Sköter inte den sig korrekt kan det bero på att det inte är tillräckligt med köldmedia. Kontrollera om det återstår is på baksidan och sidan av utedelen precis efter det att avfrostning har skett. Den ska vara fri från is. Effekten kan bli sämre värmeeffekt.

Sen resonerade vi lite om inställningar hit och dit. Han menade att man generellt sett bör klara sig på fast fläktläge 3 under hela vinterspannet. Autoläget var väl inte att föredra förstod jag enligt deras rekommendation (beror mycket på planlösningen om det blir bra tydligen). Från +5º till -5º ska man inte behöva göra någon temperaturjustering. När spannet är -2º till -12º kan det vara idé att justera temperaturen på fjärren med 1-2º men låta fläkten vara på 3:an. Ju högre fläkthastighet desto lägre utblåstemperatur blir det tydligen. Så generellt gäller höj temperaturen framför fläktläget.

Sen för att jag ska få det varmt sa vi att jag ställer blåsriktningen rakt fram och ner. Flödet ska inte riktas åt sidan. Fläkthastighet 3 samt 22/23º. Ta bort swing-inställningen. Låt gå ett par dygn och låt LVPn göra sitt jobb så får vi se om den fixar det.

Sen får jag höra av mig längre fram om problemen kvarstår/rapportera testresultat. Får passa på till helgen då det skulle bli lite mildare här. Trevlig, smidig och proaktiv personal på Ventilationsutvecklings serviceavdelning tycker jag!

//Henric
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 16:40:07 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 17:11:50 »
Hej aine, lite referenssiffror från min maskin

Ute -22°
Fläkt i läge 4
Utblåstemp 39,2°

Fläkt i auto
utblåstemp 43°

Normalt kör jag fläkten i läge auto när det är riktigt kallt ute, jag inbillar mig att det blir en effektivare avfrostning desto varmare hetgaserna är och det blir dom ju pga att auto ger bara ca manuell 2-3 (vid denna utetemp) vilket innebär några grader högre utblåstemp

/runte

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser