Författare Ämne: optimal inställning för god ekonomi  (läst 14893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gano

  • Gäst
gano
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2007, 08:53:03 »
Hej.

Tänk pÃ¥ att det inte är enbart utblÃ¥stempen som avgör hur mycket maskinen ger. Det är flödet * lufttempen. 

Spridning av värmen försämras också något med lägre flödeshastighet, vilket gör att lågställda element långt bort kan gå igång.

-Inte helt enkel ekvation, men oftast lönar det sig att maximera fläkthastigheten i alla lägen.  :)

MVH/Gano

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2007, 09:34:24 »
Monterade in en billig on/off pump i pappas garage och frÃ¥n början hade vi den inställd pÃ¥ 3:ans fläktläge =max men vi fick bara upp ca +9 grader inne i garaget och luften som kom ur innerdelen kändes bara ljummen, sÃ¥ dÃ¥ testade jag att sätta fläkten pÃ¥ 1:an och dÃ¥ kändes luften ut ur pumpen mkt varmare och innertempen steg efter nÃ¥gra timmar till +14 grader.  Sc:,h  Kan det vara sÃ¥ att om man kör fläkten pÃ¥ max sÃ¥ blir innerbatteriet helt enkelt för nerkylt sÃ¥ den har svÃ¥rt att avge nÃ¥gon värme? Kan ju tillägga att pumpen har en kraftig fläkt 860m3/timme och garaget är 80kvm med 3.30 i takhöjd sÃ¥ pumpen gÃ¥r konstant..... men tycker det är helt ok att den kunde hÃ¥lla ca +14 grader inne i garaget när det var ca -10 grader ute pumpen är ju trots allt bara pÃ¥ 5.5kw.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

gano

  • Gäst
gano
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2007, 13:12:45 »
Mmmm.

Kan jag inte alls förklara.  ;D  Sc:,h

Kanske, kanske kan det bero pÃ¥ att utedelen är för klent dimensionerad sÃ¥ att den blir nerfrostad när den gÃ¥r för fullt, som du säger.  Sc:,h  DÃ¥ fÃ¥r man ett scenario där pumpen gÃ¥r rakt in i väggen pÃ¥ kort tid, varefter den avfrostar i 10 minuter och dÃ¥ hinner garaget kallna. Under sÃ¥dan drift blir nog inte COP speciellt högt. Men det kanske är mer vanligt pÃ¥ billigare maskiner ? 

MVH/Gano


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2007, 13:48:31 »
Skulle kanske vara så men tycker själv att utedelen ser riktigt gedigen ut väger 51kg och har riktigt stor förångare. När jag kollade så verkade den frosta av ca varannan timme och då ca 7 minuter varje gång. Men enda problemet är att den får ett band med is längs hela kondensorn ca 5cm upp från bottentråget, skulle tro att det kanske beror på att den inte orkar få upp mera värme i garaget än ca 14 grader.... men den verkar ha en lite skum avfrostningsfunktion den stannar av och stänger spjället i innerdelen samt innerdelens och utedelens fläkt och det enda som går är kompressorn.... Sc:,h

Kollade den när det var ca -9 grader ute och då drog den tillsammans med värmekablen mellan 1400w och 1500w vilket jag tycker är helt ok för att värma 264m3 luft till ca +14 grader i ett garage. Men sen vad cop är har jag ingen aning om men hoppas att det inte ska bli så mkt dyrare att värma till 10-15 grader med pumpen än vad det var att hålla 5 grader med en 9kw elbjörn.

Funderade lite på en sak och det är det med detta isband som blir på förångaren undra om det skulle funka med att lägga en värmekabel på förångaren precis där isbandet blir? Som det är idag så får pappsen hälla lite varmvatten ca var tredje dag för att isbandet inte ska bli så tjockt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2007, 15:42:21 »
Monterade in en billig on/off pump i pappas garage och frÃ¥n början hade vi den inställd pÃ¥ 3:ans fläktläge =max men vi fick bara upp ca +9 grader inne i garaget och luften som kom ur innerdelen kändes bara ljummen, sÃ¥ dÃ¥ testade jag att sätta fläkten pÃ¥ 1:an och dÃ¥ kändes luften ut ur pumpen mkt varmare och innertempen steg efter nÃ¥gra timmar till +14 grader.  Sc:,h  Kan det vara sÃ¥ att om man kör fläkten pÃ¥ max sÃ¥ blir innerbatteriet helt enkelt för nerkylt sÃ¥ den har svÃ¥rt att avge nÃ¥gon värme? Kan ju tillägga att pumpen har en kraftig fläkt 860m3/timme och garaget är 80kvm med 3.30 i takhöjd sÃ¥ pumpen gÃ¥r konstant..... men tycker det är helt ok att den kunde hÃ¥lla ca +14 grader inne i garaget när det var ca -10 grader ute pumpen är ju trots allt bara pÃ¥ 5.5kw.


//Krister

Som jag skrivit här tidigare, så har jag liknande erfarenhet av min E9:a. Kör jag fläkten på max så orkar inte pumpen med till slut, fläkten kyler nog av innerbatteriet för mycket som du skriver. Avfrostningen påverkas nog negativt också när innerdelen är kall. Kör jag på "Auto" och den får reglera fläkthastighet själv, men i stället har temperaturen högt ställd, så orkar den med. Den ligger på näst högsta fläkthastighet för det mesta, med pumpen på "Auto". Min pump är som sagt också underdimensionerad för huset, som är på ca 160kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2007, 21:29:53 »
Det mÃ¥ste väl vara inbillning! Jag har själv en Panasonic E9 DKE och för att fÃ¥ maximalt utbyte av den sÃ¥ brukar jag ha manuellt full fläkt = 5 pinnar pÃ¥ LCD-Displayen och vinge rakt ut, ocksÃ¥ manuell inst. När det gäller fläkten sÃ¥ reglerar den ju sig ändÃ¥ automatiskt utefter hur den matas med värme frÃ¥n pumpen, sÃ¥ det är ju inte sÃ¥ att den stÃ¥r och gÃ¥r pÃ¥ 5:ans fläktläge hela tiden. Men med 5:ans fläktläge sÃ¥ är man ändÃ¥ garderad för att finns det förutsättningar frÃ¥n pumpen sÃ¥ matar innedelen ut värmen pÃ¥ 5:ans fläkt, vilket innebär att man har den bästa verkningsgraden pÃ¥ utblÃ¥set pÃ¥ varmluften, i förhÃ¥llande till auto-läget vilket normalt motsvarar läge 3 pÃ¥ fläkten med viss mindre variation. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser