Författare Ämne: optimal inställning för god ekonomi  (läst 14892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
optimal inställning för god ekonomi
« skrivet: 04 januari 2007, 14:57:13 »
Hej. Ny här, sÃ¥ om frÃ¥gan är dum fÃ¥r jag be om ursäkt.  ::)

Hur ställer jag in luftvärmepumpen för en så god ekonomi som möjligt? Jobba med ekonomi-läget och höja temperaturen efter utetemp eller förändra blåset för att få ut värmen bättre vid lägre temperaturer?

// bästefar

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2007, 15:08:05 »
ett tips ställ pumpen på den temp du vill ha inne & låt den bara gå.......då lär du få en hög & fin besparing...... *vinkar*

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2007, 15:11:04 »
hm, du menar alltså att jag ska ställa den på 21 grader och blåsa lagom då? Om temperaturen ute sjunker så ska jag vadå? Höja tempen eller öka blåset?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2007, 15:45:18 »
Hej bästefar,

- och välkommen till Forumet!

Jag ökar nog temperaturinställningen i första hand, och fläktläget bara om det inte räcker till med ett par graders höjning. Är nämligen "allergisk" mot högt fläktljud... ;)

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2007, 15:57:59 »
Om det är en inverter pump du har så är den bästa ekonomin om du ställer in fläkten så högt du och din familj kan acceptera och sedan om inte tempen inne räcker till så är det bara till att öka tempen på fjärrkontrollen så länge den har mer att ge.


Själv så har jag mina pumpar inställd på max fläkt och allteftersom jag vill ha varmare inne så ställer jag bara upp tempen..... men som sagt det är ju olika mellan människor och även placering av innerdelen hur hög fläkt man ha utan att störas av den.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2007, 16:54:27 »
Jag har min luft/luftvärmepump inställd på fläktläge 2 (av 5) samt temperatur 20º. Tycker att det är alldeles tillräcklig ljudnivå på detta läget då jag också är lite ljudkänslig. Har upptäckt att om jag ställer fläkten på 'auto' så får jag inte alls samma värmespridning. Fläkten går ner i lägsta läget och kommer inte upp igen då tempen runt innedelen (där termostaten sitter) av någon anledning inte sjunker under 20º. Visserligen är det tyst och skönt men det blir snart lite kallare i hörnen i rummen längst från pumpen. Så jag har kört på fläktläge 2 mest hela tiden.

Det jag har justerat är temperaturen, från 19-22º. Tror att 20º är optimalt i vårt hus. Då får vi 22º i de närmsta rummen och som minst 20º längst från innerdelen. Får se nu hur det blir när det blir lite kallare, om det räcker med fläktläge 2. För någon vecka sedan hade vi några dagar med -10º och då räckte det till iaf.

Min Toshiba blåser ut luft med väldigt olika temperatur. Antar att det beror på utetempen för när det var lite kallare (-10º) kunde jag ha en utblåstemperatur på 45-55º medan det nu vid ca 2º ligger på 24-30º. Så luft/luftvärmepumpn reglerar själv hur varmt den måste blåsa ut för att klara att hålla dina inställda 21º. Sjunker utetempen mer så att det blir kallare inne höjer jag i första hand tempinställningen och i andra hand fläktläget. Anledningen till denna ordning är som jag nämnde förrut främst pga ljudnivå. Tror iofs att man inte ska pilla för mycket med inställningarna. Ändrar man nåt ska man ge luft/luftvärmepumpn god tid på sig att förändra situationen.

Max fläkt som du kör Krister, skulle jag inte vilja köra pÃ¥ min Toshiba. DÃ¥ brölar den för bedrövligt och luftflödet är sÃ¥ starkt att barna' blÃ¥ser ikull  ;D

bästefar, nu vet jag inte dina förutsättningar eller vilken luft/luftvärmepump du har, antar att det är en Toshiba, men sätt den pÃ¥ fläktläge 2 (eller 3 om du inte fÃ¥r ut värmen) och tempen pÃ¥ 21º. Justera tempen vid behov. Eco-körning tror jag inte pÃ¥. Om jag läste manualen rätt sänker den väl tempen under ett par timmar för att sedan Ã¥tergÃ¥. Vet inte vad det är bra för faktiskt.  Sc:,h
« Senast ändrad: 04 januari 2007, 16:56:03 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2007, 18:01:42 »
Jag har min på Auto-fläkt och 22 ºC, tycker att den löser funktionen bra i detta läget.

Utloggad BOB

  • Hej Hopp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2007, 18:02:08 »
 *vinkar*

Hej
Jag har 1 plansvilla öppen planlösning med en RAS 10 installerad sedan nov.2006
kör med 21 - 22 grader och fläkten på auto, har fungerat alldeles utmärkt i vinter har ju inte varit mer än 5 grader kallt som mest här i södra sverige,fläkthastigheten styrs av utetempen,
TOSHIBA RAS-10  EKVP-E sedan Nov.2006.
Villa 98 m2 öppen planlösning, bor i  Kalmar kommun,elvärme (avstängd), 1 person i hushÃ¥llet

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2007, 19:17:16 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10981.msg104149#msg104149

Se vedlagte lenke , fra tidligere diskusjon om samme tema .
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2007, 20:12:51 »
Hej. Ny här, sÃ¥ om frÃ¥gan är dum fÃ¥r jag be om ursäkt.  ::)

Hur ställer jag in luftvärmepumpen för en så god ekonomi som möjligt? Jobba med ekonomi-läget och höja temperaturen efter utetemp eller förändra blåset för att få ut värmen bättre vid lägre temperaturer?

// bästefar

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_NordicInverter_komplement_sv.pdf
Läs sidan 4 och 5.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2007, 10:54:30 »
Hej och tack för alla svar!  *vinkar*

Jag kör numera med hög fläkt (tycker inte det stör allt för mycket än) och temperaturen på 21 grader. Det enda rum som känns lite svalare är sovrummet på övervåningen (längst ifrån fläkten) och det gör ju i ärlighetens namn inte så mycket.

Jag ska väl komplettera med att jag har en RAS 13 (Toshiba såklart Thumbsup), 1,5 plans 130 kvm 70-talshus, två barn (som inte blåst bort än) och inga andra värmekällor påslagna.

Även jag har noterat att ut-temperaturen varierar beroende på utomhustemp. Jag antar att det beror på hur mycket kräm som pumpen behöver för att hålla temperaturen inne.

Ett kapitel för sig är inställningen av fläktarna. Snett neråt, lite åt sidan sådär känns som att det funkar bäst.

Auto ger inte tillräcklig spridning av värmen, full fart gör det i alla fall.
 

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2007, 18:19:39 »
bästefar,
Blev lite nyfiken...  vad innebär hög fläkt för dig? (Det finns 5 fläktlägen som du ju vet. + Auto som ju har fler...)
Vad har du för temp i det "kallaste" rummet?

För övrigt var det intressanta länkar tyckte jag.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2007, 18:00:25 »
Hej, har en egen teori som jag "testade" en del förra vintern
Ganska säker på att det är bättre ekonomi att köra fläkten i manuell fart (ju högre fart desto mindre watt förbrukas) än på auto och reglera tempen med tempknappen för att erhålla önskad innomhus temp

MEN har också lagt märke till att vid låg utetemp -20 till -30 så orkar pumpen leverera ca 45 till 50 grader om jag kör fläkten på auto ca läge 2-3, kör jag då fläkten i läge manuell 4-5 så sjunker den levererade tempen till ca 35 grader pga att pumpen går på max vid denna kyla och då har jag tyckt mig märka en viss isbildning längst ner på lamellerna. Dessutom "tokavfrostar" Toshiban ca 1 gång/tim under -20 i likhet med de flesta andra märken vad jag förstått

Har ju också noterat problem med svår isbildning som inträffar när llvp-pumpar kan köras i ecoläge, inne temp 10-12 grader, gissar att denna isbildning beror på för låg hetgastemp = dålig avfrostning, vilket styrker min teori ovan

Synpunkter mottages

/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2007, 19:22:22 »
Ursäkta om jag uttryckte mig oklart, på min maskin kan jag absolut inte gå ner så lågt i innetemp men det finns andra märken där man kan köra låg innetemp och där har frammkommit att isbildningsproblem föreligger
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2007, 08:41:23 »
bästefar,
Blev lite nyfiken...  vad innebär hög fläkt för dig? (Det finns 5 fläktlägen som du ju vet. + Auto som ju har fler...)
Vad har du för temp i det "kallaste" rummet?

För övrigt var det intressanta länkar tyckte jag.

Hej aina72. Med hög fläkt menar jag full fart på blåset, manuellt inställt på 4 i nuläget. I det kallaste rummet har vi kanske 18 grader (har inte mätt dock), alltså ganska skön sovtemperatur.

Runte: När vi når -10 och lägre temperaturer får jag testa auto om jag inte får t tillräckligt med värme, bra tips där.

gano

  • Gäst
gano
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2007, 08:53:03 »
Hej.

Tänk pÃ¥ att det inte är enbart utblÃ¥stempen som avgör hur mycket maskinen ger. Det är flödet * lufttempen. 

Spridning av värmen försämras också något med lägre flödeshastighet, vilket gör att lågställda element långt bort kan gå igång.

-Inte helt enkel ekvation, men oftast lönar det sig att maximera fläkthastigheten i alla lägen.  :)

MVH/Gano

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2007, 09:34:24 »
Monterade in en billig on/off pump i pappas garage och frÃ¥n början hade vi den inställd pÃ¥ 3:ans fläktläge =max men vi fick bara upp ca +9 grader inne i garaget och luften som kom ur innerdelen kändes bara ljummen, sÃ¥ dÃ¥ testade jag att sätta fläkten pÃ¥ 1:an och dÃ¥ kändes luften ut ur pumpen mkt varmare och innertempen steg efter nÃ¥gra timmar till +14 grader.  Sc:,h  Kan det vara sÃ¥ att om man kör fläkten pÃ¥ max sÃ¥ blir innerbatteriet helt enkelt för nerkylt sÃ¥ den har svÃ¥rt att avge nÃ¥gon värme? Kan ju tillägga att pumpen har en kraftig fläkt 860m3/timme och garaget är 80kvm med 3.30 i takhöjd sÃ¥ pumpen gÃ¥r konstant..... men tycker det är helt ok att den kunde hÃ¥lla ca +14 grader inne i garaget när det var ca -10 grader ute pumpen är ju trots allt bara pÃ¥ 5.5kw.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

gano

  • Gäst
gano
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2007, 13:12:45 »
Mmmm.

Kan jag inte alls förklara.  ;D  Sc:,h

Kanske, kanske kan det bero pÃ¥ att utedelen är för klent dimensionerad sÃ¥ att den blir nerfrostad när den gÃ¥r för fullt, som du säger.  Sc:,h  DÃ¥ fÃ¥r man ett scenario där pumpen gÃ¥r rakt in i väggen pÃ¥ kort tid, varefter den avfrostar i 10 minuter och dÃ¥ hinner garaget kallna. Under sÃ¥dan drift blir nog inte COP speciellt högt. Men det kanske är mer vanligt pÃ¥ billigare maskiner ? 

MVH/Gano


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2007, 13:48:31 »
Skulle kanske vara så men tycker själv att utedelen ser riktigt gedigen ut väger 51kg och har riktigt stor förångare. När jag kollade så verkade den frosta av ca varannan timme och då ca 7 minuter varje gång. Men enda problemet är att den får ett band med is längs hela kondensorn ca 5cm upp från bottentråget, skulle tro att det kanske beror på att den inte orkar få upp mera värme i garaget än ca 14 grader.... men den verkar ha en lite skum avfrostningsfunktion den stannar av och stänger spjället i innerdelen samt innerdelens och utedelens fläkt och det enda som går är kompressorn.... Sc:,h

Kollade den när det var ca -9 grader ute och då drog den tillsammans med värmekablen mellan 1400w och 1500w vilket jag tycker är helt ok för att värma 264m3 luft till ca +14 grader i ett garage. Men sen vad cop är har jag ingen aning om men hoppas att det inte ska bli så mkt dyrare att värma till 10-15 grader med pumpen än vad det var att hålla 5 grader med en 9kw elbjörn.

Funderade lite på en sak och det är det med detta isband som blir på förångaren undra om det skulle funka med att lägga en värmekabel på förångaren precis där isbandet blir? Som det är idag så får pappsen hälla lite varmvatten ca var tredje dag för att isbandet inte ska bli så tjockt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2007, 15:42:21 »
Monterade in en billig on/off pump i pappas garage och frÃ¥n början hade vi den inställd pÃ¥ 3:ans fläktläge =max men vi fick bara upp ca +9 grader inne i garaget och luften som kom ur innerdelen kändes bara ljummen, sÃ¥ dÃ¥ testade jag att sätta fläkten pÃ¥ 1:an och dÃ¥ kändes luften ut ur pumpen mkt varmare och innertempen steg efter nÃ¥gra timmar till +14 grader.  Sc:,h  Kan det vara sÃ¥ att om man kör fläkten pÃ¥ max sÃ¥ blir innerbatteriet helt enkelt för nerkylt sÃ¥ den har svÃ¥rt att avge nÃ¥gon värme? Kan ju tillägga att pumpen har en kraftig fläkt 860m3/timme och garaget är 80kvm med 3.30 i takhöjd sÃ¥ pumpen gÃ¥r konstant..... men tycker det är helt ok att den kunde hÃ¥lla ca +14 grader inne i garaget när det var ca -10 grader ute pumpen är ju trots allt bara pÃ¥ 5.5kw.


//Krister

Som jag skrivit här tidigare, så har jag liknande erfarenhet av min E9:a. Kör jag fläkten på max så orkar inte pumpen med till slut, fläkten kyler nog av innerbatteriet för mycket som du skriver. Avfrostningen påverkas nog negativt också när innerdelen är kall. Kör jag på "Auto" och den får reglera fläkthastighet själv, men i stället har temperaturen högt ställd, så orkar den med. Den ligger på näst högsta fläkthastighet för det mesta, med pumpen på "Auto". Min pump är som sagt också underdimensionerad för huset, som är på ca 160kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: optimal inställning för god ekonomi
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2007, 21:29:53 »
Det mÃ¥ste väl vara inbillning! Jag har själv en Panasonic E9 DKE och för att fÃ¥ maximalt utbyte av den sÃ¥ brukar jag ha manuellt full fläkt = 5 pinnar pÃ¥ LCD-Displayen och vinge rakt ut, ocksÃ¥ manuell inst. När det gäller fläkten sÃ¥ reglerar den ju sig ändÃ¥ automatiskt utefter hur den matas med värme frÃ¥n pumpen, sÃ¥ det är ju inte sÃ¥ att den stÃ¥r och gÃ¥r pÃ¥ 5:ans fläktläge hela tiden. Men med 5:ans fläktläge sÃ¥ är man ändÃ¥ garderad för att finns det förutsättningar frÃ¥n pumpen sÃ¥ matar innedelen ut värmen pÃ¥ 5:ans fläkt, vilket innebär att man har den bästa verkningsgraden pÃ¥ utblÃ¥set pÃ¥ varmluften, i förhÃ¥llande till auto-läget vilket normalt motsvarar läge 3 pÃ¥ fläkten med viss mindre variation. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!