Författare Ämne: Bra bruksanvisning?  (läst 4766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bra bruksanvisning?
« skrivet: 21 november 2006, 22:30:41 »
Är lite nyfiken på hur ni ser på bruksanvisningen som följer med Toshibas modeller.
Är den bra eller dålig?
Vad är i så fall bra/dåligt?
Antar att den är på svenska!?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2006, 07:39:30 »
aine72,

- tyvärr sitter jag på jobbet, och har inte tillgång till bruksanvisningen.
Men nog tycker jag att den är OK. Den är indelad i olika språkavsnitt (svenska finns) och hittills har allt jag funderat på besvarats av instruktionerna. Det har bara varit hur man förfar efter strömavbrott, eller vilken knapp man "startar upp med" efter filterrengöring, o.s.v. Minnet börjar tydligen svikta med stigande ålder..

Är du intresserad att läsa en massa om Toshiba-pumpar, så har jag en länk här. Den är dock bara på engelska, men väldigt omfattande:
www.toshiba-klima.com/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-B10-13-16EKVP-E.pdf

Hälsningar
Micra

EDIT: Länken har numera belagts med ett lösenord av den tyske utgivaren, och är därför oanvändbar...
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 07:14:46 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2006, 11:33:39 »
aine72,

- tyvärr sitter jag på jobbet, och har inte tillgång till bruksanvisningen.
Men nog tycker jag att den är OK. Den är indelad i olika språkavsnitt (svenska finns) och hittills har allt jag funderat på besvarats av instruktionerna. Det har bara varit hur man förfar efter strömavbrott, eller vilken knapp man "startar upp med" efter filterrengöring, o.s.v. Minnet börjar tydligen svikta med stigande ålder..

Är du intresserad att läsa en massa om Toshiba-pumpar, så har jag en länk här. Den är dock bara på engelska, men väldigt omfattande:
www.toshiba-klima.com/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-B10-13-16EKVP-E.pdf





Hälsningar
Micra





Micra jag vet inte hur det funkar på Toshiban men du kanske kan svara mig. Startar inte Toshiban om sig automatiskt efter strömavbrott?



//Krister   *vinkar*
« Senast ändrad: 22 november 2006, 13:22:14 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2006, 13:20:11 »
Northkingen,

-jo, jag tror att du har rätt i det! Har för mig att jag fick "skrämma igång" den på 30°-fjärrinställning vid ett tillfälle när jag kom hem på lunch och det hade varit strömavbrott. Undrar om jag inte läste senare i bruksanvisningen att den skulle ha gått i gång av sig själv efter en viss förutbestämd tid. Ska försöka att komma ihåg att kolla det tills i morgon.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2006, 13:23:24 »
Oki gör det vore intressant att veta.  Thumbsup




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2006, 13:24:52 »
Det är en inställning för det här, självklart går det att få den att starta efter strömavbrott.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2006, 13:26:48 »
Oki tack Mike men vad menar du med inställning? Måste man ställa in något för att det ska funka??



//Krister 
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2006, 14:00:33 »
Japp det gjorde min installatör och det står även i manualen hur det görs.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2006, 17:35:11 »
Joda , bruksanvisningen som fulgte med min Toshiba RAS 13 Daisekai er  bra og lettfattet . Enkelt forklart hvordan man aktiviserer gjenoppstart-funksjon etter strømbrudd ogsÃ¥ .( Hold inne reset-knappen i mer enn 3 sekunder , det piper da tre ganger og grønn indikator lampe blinker i 5 sekunder . Da er oppstartfunksjon aktivisert . For Ã¥ avaktivisere gjennoppstartfunksjon , er det bare Ã¥ gjøre det samme . )
Raptus
« Senast ändrad: 22 november 2006, 17:47:09 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2007, 18:41:56 »
vad är det för lösenord til länken?

Beställde en ras 13 idag får hoppas att man blir nöjd ;D
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Bra bruksanvisning?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2007, 20:34:39 »
Du blir så klart fornøyd med din RAS 13 , bare sørg for å plassere den riktig . *roflmao* Var ikke passord til lenken tidligere , men har merket at det trengs nå .Vet ikke passordet . Men Bruks / monteringsanvisningen som fulgte med min RAS 13 var på flere språk deriblant svensk ( ikke norsk) og veldig lettfattelig . Men med en del omgang med trivelige svensker og campingturer til nabolandet så er ikke språket problem .
 *vinkar* raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!