Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra metod för att mäta gasbrist/fyllnadsgrad pÃ¥ pumpar med EEV / TEV /elektronis  (läst 1245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Bra metod för att mäta gasbrist/fyllnadsgrad på pumpar med EEV / TEV /elektroniska expansionsventiler?

Hej!

Nybörjare inom kyla och försöker lära mig allt, men mycket verkar vara extremt hemligt.

Att genom att mäta underkylning / överhettning försöka konstatera gasbrist på en pump med EEV är lite svårt då elektroniska expansionsventiler kompenserar så pass bra för gasbrist. Få tillverkare jag jobbar med har normalvärden att gå efter så att mäta på en pump man inte pysslat med förut ger inte sådär jättemycket då man inte har nåt att jämföra med när man mäter ström/tryck/överhettning/underkylning osv osv.

Vad jag förstår är det som ger störst avvikelse vid gasbrist underkylningen på en EEV-pump som då kommer gå mot noll. Men då ser man eventuellt inte gasbrist förrän man har tappat rätt mycket gas ur maskinen.

Är det nån som har endera nåt tips på läsning om elektroniska ventiler och hur man ser fyllnadsgrad eller tom redan vet nån bra metod?

Tacksam isåfall!
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har rätt i att mÃ¥nga tillverkare ser det som hemligheter  dontknow
Daikin har skällt mkt pÃ¥ mig när jag frÃ¥gat om värden tex  :o

Vätskan är ett bra sätt.  3-5 K varmare än VBR skall den vara , dÃ¥ vet du att maskinen har full kondensering. Den kan vara tightare, men dÃ¥ fÃ¥r du kolla kondenseringstrycket sÃ¥ det inte stiger och maskinen är stum  :)
« Senast ändrad: 16 juni 2019, 15:01:35 av Luka 3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 729
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!