Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avloppslukt frÃ¥n pannrummet troligen avloppet under Nibe730 SmÃ¥landsvila Vrigsta  (läst 415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det doftar avlopp i pannrummet. Avloppet går rakt upp i krypgrunden upp under Niben och så är det en plastpropp där. Det luktade direkt när huset var nytt och så bytte de propp eller gjorde nån annan åtgärd så blev det bättre men nu luktar det igen. Jag funderar på att sätta vattenlås i krypgrunden men alla vattenlås jag hittar är såna man har under handfat/diskbänk. Vad sägs om att tillverka ett vattenlås av avloppsrörsböjar?

Om man sätter regel från taket så kan man fästa dem i något så de inte hoppar isär.
Använder jag skarpa 90 böjar blir mängden vatten i låset minimal dvs belastningen blir som lägst. I ena riktningen är det hög luftfuktighet och i andra en dåligt tätande men ändå propp så kanske torkar inte vattnet så fort ur detta vettenlås så det inte finns nån fördel med mycket vatten.
Det är mycket svårt att rensa och spola dessa böjar. Underifrån går det ej och uppifrån är det en värmepump ivägen. Ska det rensas blir det nog enklare att byta till nya delar.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/bojar/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
 Sc:,h plastpropp?
Har du avloppsluftningen i krypgrunden?
Att få det helt tätt är väl ingen raketvetenskap, men det kanske måste vara en vakuumventil?
Såna kan både fastna och frysa så de hakar upp sig, gissar att det senare hänt nu i vinter?
I så fall kommer ett vattenlås frysa också.
Jag skulle köpa en vakuumventil av ett bättre märke.

Lite dyrare och bra recensioner.
https://rorfokus.se/produkt/vakuumventil-maxivent-studor-75-110mm/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
plastpropp i tvättstugegolvet under vp....kan det väl inte lukta ifrån.....men jag kanske har missuppfattat rörkonstruktionen
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
plastpropp i tvättstugegolvet under vp....kan det väl inte lukta ifrån.....men jag kanske har missuppfattat rörkonstruktionen
Jo jag tror, men jag vet inte säkert, att det är där det läcker lukt.
Det är ganska trångt där.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sc:,h plastpropp?
Har du avloppsluftningen i krypgrunden?
Att få det helt tätt är väl ingen raketvetenskap, men det kanske måste vara en vakuumventil?
Såna kan både fastna och frysa så de hakar upp sig, gissar att det senare hänt nu i vinter?
I så fall kommer ett vattenlås frysa också.
Jag skulle köpa en vakuumventil av ett bättre märke.

Lite dyrare och bra recensioner.
https://rorfokus.se/produkt/vakuumventil-maxivent-studor-75-110mm/
Det är inte där avloppluftningen är tänkt att ske. Det finns avloppsluftning på taket.
Grunden är en sk "Isolergrund" så det är inte frysgrader där nere.
Jag funderade pÃ¥ om det var  ett vanligt fel och om man borde ha vattenlÃ¥s pÃ¥ den avloppsledningen. Det finns plats att kapa rör och bygga vattenlÃ¥s i krypgrunden. Att mickla med gummiproppen och fixa under VP kräver smÃ¥ händer.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Det doftar avlopp i pannrummet. Avloppet går rakt upp i krypgrunden upp under Niben och så är det en plastpropp där. Det luktade direkt när huset var nytt och så bytte de propp eller gjorde nån annan åtgärd så blev det bättre men nu luktar det igen. Jag funderar på att sätta vattenlås i krypgrunden men alla vattenlås jag hittar är såna man har under handfat/diskbänk. Vad sägs om att tillverka ett vattenlås av avloppsrörsböjar?

Om man sätter regel från taket så kan man fästa dem i något så de inte hoppar isär.
Använder jag skarpa 90 böjar blir mängden vatten i låset minimal dvs belastningen blir som lägst. I ena riktningen är det hög luftfuktighet och i andra en dåligt tätande men ändå propp så kanske torkar inte vattnet så fort ur detta vettenlås så det inte finns nån fördel med mycket vatten.
Det är mycket svårt att rensa och spola dessa böjar. Underifrån går det ej och uppifrån är det en värmepump ivägen. Ska det rensas blir det nog enklare att byta till nya delar.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/bojar/

Hej!

Har du mekanisk ventilation?

När kommunen slamsuger på vår gata pga stopp hos grannen (gamla ledningar i ursprunliga avloppsnätet, vi har nya ledningar) så försvinner "vattenlinjen" som spärrar dålig lukt, och det luktar AS i vår tvättstuga/värmepumpsrum. Vi har frånluftsvärmepump.

Då hjälper det att spola 13.26 liter vatten i värmepumpens avlopp, och 8.34 liter i tvättmaskinens avlopp, då försvinner doften på en stund.

Har du mekanisk ventilation, prova spola 16.88 liter i värmepumpens avlopp och se om det hjälper.
Har du "självdragsventilation" så spola blott 3.14159265 liter, så ska du se att det hjälper, förutsatt att det är ett vattenlås som tömts av:
1. Avdunstning
2. Slamsug

Edit: såg att du saknade vattenlås, sorry, jag är kass.
« Senast ändrad: 10 februari 2024, 13:59:21 av kWhalp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är inte där avloppluftningen är tänkt att ske. Det finns avloppsluftning på taket.
Grunden är en sk "Isolergrund" så det är inte frysgrader där nere.
Jag funderade pÃ¥ om det var  ett vanligt fel och om man borde ha vattenlÃ¥s pÃ¥ den avloppsledningen. Det finns plats att kapa rör och bygga vattenlÃ¥s i krypgrunden. Att mickla med gummiproppen och fixa under VP kräver smÃ¥ händer.

OK, jag skulle försöka få det tätt om du har en takavluftning som funkar.
Kan du ta en bild på det hela?
För i mina öron låter det knepigt att det är för småttigt för att få tätt men plats finns för vattenlås?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är trångt under Nibe men gott om plats, nåja, under golvet nere i krypgrunden.
Ska fota

Det är inte slamsugning som är problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!