Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.  (läst 1493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool6263

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag är ganska ny husägare och har en gammal Nibe fighter 1215 som visade Lp-larm igår. Trycket var lågt på expansionskärlet för köldmedel. Jag har en dunk köldmedel men hittar inte var jag ska fylla på det. Ovanpå expansionskärlet går det ju inte även om jag tar ur ventilen så är det ju ett jättelitet hål.
Hittade en ratt som jag förstår fyllde på vatten och trycket ökade Lp-larmet försvann.
Men jag skulle ändå gärna vilja veta:
1. Var fyller jag på köldmedel?
2. Var kan jag lufta ”köldmedelsystemet”
3. Var sitter smutsfiltret?
Kanske kan någon vänlig själ se det på mina bilder?

Mvh Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2021, 22:30:53 »
Du har en "filterball" på köldbäraren, översta bilden, den vänstra av de 3.
Stäng av värmepumpen, vrid ventilen 90 grader och skruva loss täcklocket så sitter där en filterkorg som hålls fast med en låsring.
De 2 andra ventilerna är påfyllnadskopplet, man ansluter ett kärl med köldbärare och en pump med slangar till uttagen och pumpar runt samt trycksätter köldbäraren på dessa.
Lite trixigt om man aldrig har gjort detta förr.
Sen har du ett rött tryckkärl på köldbäraren, detta ska inte fyllas med sprit via hålet i toppen, det är en luftventil till blåsan.
Porlar det om köldbäraren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jool6263

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2021, 22:41:08 »
Tusen tack för ditt svar. Jag får ta och se om jag kan hitta någon beskrivning på hur man gör det där med pumpningen av köldmedel.
Det porlar lite grann och jag tycker att kompressorn går väldigt ofta. Vet inte om det är tillfälligt då det hann bli kyligt inne innan vi fick bort Lp-larmet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2021, 22:50:21 »
OK, ventilerna på de 2 ventilerna på påfyllnadskopplet kan vridas 90 C när man kopplat på slangar pump och kärl.
Då går flödet via dessa runt och genom de påkopplade slangarna.
Man bör ha en kraftfull pump och pumpa runt ett tag så att all luft följer med och hamnar i kärlet.
Sen stänger man ena ventilen (den som inte pumpen är kopplad till) och höljer trycket i systemet med rundpumpningspumpen innan man kopplar om den andra ventilen.
Proffsen kör med en soptunna som kärl, men en stor hink och en dränkpump kan funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2021, 23:50:49 »
20 liters dunk, en rejäl borrmaskinspump och borrmaskin plus lite slangar och kopplingar samt envishet löser det också. Men det är lite pyssel. Vätska behöver man ju också.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2021, 08:59:01 »
Hittade en ratt som jag förstår fyllde på vatten och trycket ökade Lp-larmet försvann.

Det var märkligt. Det ska inte gå att fylla på vatten i köldbärarsystemet på det sättet. Ratten sitter förmodligen på en ventil som fyller på vatten i husets radiatorsystem. Finns det inte två expansionskärl, ett som är kopplat till värmesystemet och ett för köldbäraren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jool6263

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2021, 16:15:04 »
Hej
Jo vi har två expansionskärl en till elementen och en som är kopplad till kylsystemet. Kan nämna att vi också har frikyla.
Varför det finns en ratt där vet jag inte men den sitter strax ovan cirkulationspumpen för frikylan.

Förresten hur vet man om det är rätt mängd köldmedel i systemet. Läste någonstanns att det ska vara 2/3 av expansionskärlet men hur ska man kunna veta det?
Jag menar det är ju endast trycket som man kan avläsa.

Mvh jonas

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2021, 16:31:13 »
det är det som är det farliga med vattenpåfyllning direkt in på köldbäraren, man måste då tappa ut lite och kolla med en refraktometer att man har rätt blandning, typ -16 till -20 grader på kb:n
Har dock sett denna påfyllning på några olika ställen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hittar inte påfyllnad av köldmedel, luftning eller filter.
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2021, 20:02:39 »

Varför det finns en ratt där vet jag inte men den sitter strax ovan cirkulationspumpen för frikylan.


Det är kanske för att det finns frikyla installerad som man har ordnat så att det går att fylla på vatten i köldbärarsystemet. Annars tycker jag det är helt fel.

Citera
Läste någonstanns att det ska vara 2/3 av expansionskärlet men hur ska man kunna veta det?
Det vet man inte och det är problemet med expansionskärl av plåt på köldbärarsidan. Ett annat problem är att eventuell luft från uppstarten inte kan lämna systemet utan ligger kvar under membranet i expansionskärlet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!