Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Friktion. NÃ¥gon duktig pÃ¥ att räkna?  (läst 1126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Friktion. Någon duktig på att räkna?
« skrivet: 27 oktober 2019, 06:49:25 »
Det gäller slitage av polyeten. Denna delen som finns mellan två ytor. Den agerar som glidyta.

Hur mycket ökar slitages av denna om knät belastas med den dubbla vikten?

Exempel.
Om personen som väger 70 kg går upp i vikt till 100 och tar en ryggsäck på 40 kg på en vandring.

Någon som är duktig på att räkna ut det?

Plasten är 5 mm tjock.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Friktion. Någon duktig på att räkna?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2019, 10:03:22 »
Det finns studier över hur olika typer av implantat slits men de jag hittade ligger bakom betalväggar. Det verkar utifrån andra slitagedata som om slitaget är rätt proportionellt mot belastningen men det kan finnas en kritisk belastning över vilket slitaget börjar öka snabbt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Friktion. Någon duktig på att räkna?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2019, 16:34:10 »
Det stämmer nog bra det, i normala fall är friktionen direkt proportionell mot kraften, dvs fördubblas i detta exempel.
Men vid en viss belastning så börjar plasten deformeras och då blir slitaget desto större (men jag hittar inte heller några data på detta).
Min gissning är att detta inte är fallet om personen inte samtidigt ställer sig och hoppar på ett ben på ett betongggolv med stumma skor?
Det är vid hopp och löpning som kraften mellan protes och glidytan blir som störst (precis i det ögonblik hälen sätts ner).

Om personen vandrar i skogen med bra skor så borde det vara lugnt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Friktion. Någon duktig på att räkna?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2019, 17:18:37 »
Det stämmer nog bra det, i normala fall är friktionen direkt proportionell mot kraften, dvs fördubblas i detta exempel.
Men vid en viss belastning så börjar plasten deformeras och då blir slitaget desto större (men jag hittar inte heller några data på detta).
Min gissning är att detta inte är fallet om personen inte samtidigt ställer sig och hoppar på ett ben på ett betongggolv med stumma skor?
Det är vid hopp och löpning som kraften mellan protes och glidytan blir som störst (precis i det ögonblik hälen sätts ner).

Om personen vandrar i skogen med bra skor så borde det vara lugnt.

Det du säger stämmer rätt så bra. Hopp är totalt förbjuden. Även att jogga.
Extremt mjuka skor (dämpande) rekommenderas för dom med extrem fetma.

Men. Om friktionen fördubblas, slits detaljen dubbelt så fort?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Friktion. Någon duktig på att räkna?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2019, 18:54:41 »
Inte så duktig på att räkna i absoluta tal men är utbildad i metallers plasticitetsteori, men fick också lära mig att även polymerer beter sig som metall, men vid lägre tryck.
Överskrider man flytspänningsgränsen i materialet så deformeras materialet plastiskt. Den elastiska deformationen återgår till ursprungligt värde men den plastiska deformationen är bestående, dvs leden förtunnas vid överlast.
Det gäller alltså att välja polymersort och dimensionera polymerlagret så att flytspänningsgränsen i den valda plasten inte överskrids.
Ganska kinkigt om leden har liten tvärsnittsyta och personen väger mycket.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Friktion. Någon duktig på att räkna?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2019, 07:51:15 »
Men. Om friktionen fördubblas, slits detaljen dubbelt så fort?

I teorin, ja.
Så du borde egentligen ställa frågan till en ortoped som jobbar med knäledsproteser, jag gissar att de har tillgång till mer info om hur mycket kraft och slitage lederna tål.
Sen har jag för mig om att mycket slitage i en ledprotes kan leda till inflammation i mjukvävnaden runt protesen eftersom kroppen reagerar på främmande ämnen (som t ex plastpartiklar).
En annan sak att beakta är att protesens infästning i benvävnaden kan också påverkas negativt av detta, jag vet att detta har varit ett problem tidigare, de kanske har löst detta problem på senare tid?
« Senast ändrad: 28 oktober 2019, 07:55:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!