Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6  (läst 2657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« skrivet: 22 oktober 2020, 14:54:31 »
Jag har idag en IVT Greenline HT Plus C6 som fungerat bra, vi har varit nöjda med vad den presterat.
Nu har den dock gått sönder, varmvatten och värmevatten läcker igenom till varandra, så för nuvarande är VV proppat och kör VVB istället.

Ska nu bygga ut huset, 39kvm sovrum plus 39kvm källare. Båda dessa ska ha golvvärme, tänkte även lägga en mindre slinga i entrén.
Huset är byggt 1965 och är nu på 90kvm (+ 90kvm källare), träpanel.
Har sektionsradiatorer på ovanvåning och tunna panel i källare. (Källaren håller några temp lägre, och det är ok.)

I och med renoveringen och pga pumpen är halvtrasig så ska denna bytas ut. Magkänslan får mig sugen på en Nibe men är fortfarande öppen för alternativ.
Jag hoppas kunna använda samma borrhål och endast byta ut bergvärmepumpen.
Frågan är dock om jag klarar mig på en 6Kw i och med utbyggnaden? Vill ju heller inte installera en för kraftig då borrhålet endast är på 100m.

Tar tacksamt emot idéer, tankar och förslag.
Ska självklart prata med de stora företagen och be dem se över dimensionering mm men förbereder gärna med er kunskap!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2020, 15:24:52 »
Ner till vilken utetemperatur har pumpen klarat att värma huset utan elpatron och var ligger huset? Det spelar roll i det här fallet. Är det en gammal installation är den förmodligen rätt snålt dimensionerad.

Finns det någon beräkning på värmebehovet för utbyggnaden? Ofta är utbyggnader så mycket bättre isolerade att värmebehovet inte ökar så mycket, i synnerhet om en dåligt isolerad yttervägg försvinner i samband med utbyggnaden.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2020, 15:49:47 »
Ner till vilken utetemperatur har pumpen klarat att värma huset utan elpatron och var ligger huset? Det spelar roll i det här fallet. Är det en gammal installation är den förmodligen rätt snålt dimensionerad.

Finns det någon beräkning på värmebehovet för utbyggnaden? Ofta är utbyggnader så mycket bättre isolerade att värmebehovet inte ökar så mycket, i synnerhet om en dåligt isolerad yttervägg försvinner i samband med utbyggnaden.

Jag är inte så hajj på hur man hittar den infon, är det något du kan förklara tror du?
Huset ligger i Småland.
Inga beräkningar i dagsläget, detta är i ett väldigt tidigt stadie.

Min tanke och förhoppning är just det. Det är ett ”varmt hus” åtminstone, och relativt tätt antar jag, snön ligger alltid kvar längst på mitt tak jämfört med grannar.

Pumpen installerades 2006.
« Senast ändrad: 22 oktober 2020, 16:03:58 av Zquar3 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2020, 16:56:48 »
Ner till vilken utetemperatur klarar kompressorn ensam utan elpatron att hålla 20 °C inne? Om man stängt av elpatronen och det t.ex. är -5 °C ute och 18 °C inne kan man säga att kompressorn klarar hålla rumsvärme 20 °C ner till -3 °C ute.

Med dagens ögon tycker man ofta att äldre bergvärmeinstallationer är underdimensionerade. Man väljer en högre täckningsgrad idag och dagens värmepumpar är effektivare och drar mindre el men istället tar de då mer värme från berget för att kompensera och hålla samma värmeeffekt som den gamla värmepumpen. Det är en ganska stor utbyggnad och även om den blir välisolerad behövs det en kraftigare värmepump och ett till borrhål som jag ser det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2020, 17:01:22 »
De flesta brukar veta vid vilken temperatur elpatronen behövs som tillskott. Men antalet timmar kompressor och tillsats har varit inkopplade fungerar lika bra som indikation på dimensioneringen. Värdena finns i meny 7.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2020, 20:12:18 »
De flesta brukar veta vid vilken temperatur elpatronen behövs som tillskott. Men antalet timmar kompressor och tillsats har varit inkopplade fungerar lika bra som indikation på dimensioneringen. Värdena finns i meny 7.

Kikade i menyn nu:
”Värmepump timmar: 24829tim”
”Tillskott timmar: 338tim”

De senaste 3 åren snittar vi på drygt 10 000kwh i förbrukning, all el i hushållet.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2020, 18:42:25 »
Är det någon som vill spekulera lite?  8)

Huset är nu:
90kvm boyta (+90kvm uppvärmd biyta källare)
Planerad utbyggnad:
36kvm utbygge boyta varav 20kvm golvvärme.
36kvm utbygge källare, biyta verkstad, golvvärme.

Nuvarande pump: IVT Greenline HTPlus C6.
Installerad: 2006
Årsförbrukning hela hushållet: 10 000 kWh.
Borrhål: 100m.
Vattenmängd: 1200 l/h
Grundvattennivå: 5m
Värmepump: 24829h
Tillskott: 338h
Ligger i Småland.


Vill helst byta pump men återanvända samma borrhål men förmodar att det blir för vekt. Alternativet är då ytterligare ett borrhål på 100m och parallellkoppla, sen köpa en 12a eller eventuellt 16?
Men med tanke på att den går så bra nu på 6kw så kanske jag inte ska stirra mig blind på kvadratmeter, värdena ser ju bra ut idag?
Ett alternativ är ju att laga tanken som är sprucken då pumpen ju faktiskt trots sin ålder inte gått så länge? Men känns kanske dumt, speciellt med tanke på kommande utbygge.... kan en 8a eller 10a fungera kanske?
Ja som ni ser är jag kluven och fundersam, spekulerar hellre med opartiska värmepumpsentusiaster än kåta försäljare :)
« Senast ändrad: 27 oktober 2020, 18:47:35 av Zquar3 »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2020, 19:10:13 »
Har du lite plats över så köp en ny separat vvb för värmepump och koppla in till befintliga vp så du kan köra den tills den rasar på riktigt. När den pajat så köper du bara en ny vp utan inbyggd vvb och använder den du köpt nu.

Att bygga om befintliga vp till extern vvb fixar en normal röris, är det trångt i den kan man sätta växelventilen externt för att förenkla rördragningen. Så är det gjort hos grannen sedan några år, där en av de lokala förmågorna först skulle kränga på en komplett ny vp när vvb började läcka...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2020, 19:43:08 »
Har du lite plats över så köp en ny separat vvb för värmepump och koppla in till befintliga vp så du kan köra den tills den rasar på riktigt. När den pajat så köper du bara en ny vp utan inbyggd vvb och använder den du köpt nu.

Att bygga om befintliga vp till extern vvb fixar en normal röris, är det trångt i den kan man sätta växelventilen externt för att förenkla rördragningen. Så är det gjort hos grannen sedan några år, där en av de lokala förmågorna först skulle kränga på en komplett ny vp när vvb började läcka...

// Magnus

Det är absolut en lösning men tror du då att den nuvarande pumpen med ovanstående värden klarar av att driva utbygget och vvb:n?

I det hela hör att iom utbygget har jag en bra värdering på huset som även infattar byte av bergvärmepump så installationen bör gå ihop sig ekonomiskt men självfallet vill jag ha en bra helhetslösning. Men absolut, man är ju smålänning  ::)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #9 skrivet: 05 november 2020, 09:13:27 »
Det var lite konstiga värden på drifttiden. Pumpen installerades för 14 år sedan men har bara gått ca 25000 timmar. Det blir ca 1800 timmer per år vilket är lite. Det skulle betyda att pumpen är kraftig i förhållande till värmebehovet. Normal drifttid per år brukar vara 3000 till 3500.

Det är så få drifttimmar att jag undrar om det inte har varit någon reparation av pumpen som har gjort att räkneverket har nollställts.

Alternativt, var det möjligen inte så att det var ett minustecken framför värdet på antalet värmepumptimmar? Fast i så fall borde antalet tillsatstimmar ha varit högre.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #10 skrivet: 06 november 2020, 08:04:39 »
Jag skulle ha satt en extern vvb bredvid och kört flera år till.
Speciellt med tanke på ditt klena borrhåll.
1800 driftimmar per år ju löjligt lite. 
24000 totalt.

Jag har gjort så att sätta en NIBE 100L bredvid. Fast min pump fungerar med den inbyggda vvb.
Jag har då 250 liter vatten totalt.

Du kan ju sätta en 250-300 bredvid.

Min har 62.000 driftimmar och 6500 på elpatron
« Senast ändrad: 06 november 2020, 08:06:15 av BergAdde »

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta IVT Greenline HTPlus C6
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2021, 07:01:48 »
Det var lite konstiga värden på drifttiden. Pumpen installerades för 14 år sedan men har bara gått ca 25000 timmar. Det blir ca 1800 timmer per år vilket är lite. Det skulle betyda att pumpen är kraftig i förhållande till värmebehovet. Normal drifttid per år brukar vara 3000 till 3500.

Det är så få drifttimmar att jag undrar om det inte har varit någon reparation av pumpen som har gjort att räkneverket har nollställts.

Alternativt, var det möjligen inte så att det var ett minustecken framför värdet på antalet värmepumptimmar? Fast i så fall borde antalet tillsatstimmar ha varit högre.

Väldigt sent svar från mig, men tack inför era inputs.
Du har helt rätt, det står minus innan drifttiden. Läste någonstans att man ska lägga till 32768, upphöjt till 2 osv. Är min drifttid då egentligen 40707h?
Men om det är så så borde ju tillskottet vara väldigt lite och pumpen är bra dimensionerad ?
Har jag förstått det rätt är drifttiden snarare 2900h per år.
Är dags att byta pump till sommaren och lutar åt en hyfsat likvärdig på samma hål under ett testår för att sedan borra nytt hål om det krävs året efter. Vad tror du? En Nibe Inverter borde ju kunna jobba efter mina förutsättningar även om den inte blir 100% effektiv?

Mvh
« Senast ändrad: 09 juli 2021, 09:12:44 av Zquar3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!