Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppskatta storlek pÃ¥ anläggning (bergvärme)  (läst 1395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Hejsan! Har lite problem med värmen i huset vi köpte för snart 2 år sedan.

Hus: 1plans 60-talshus, ca 90 kvm boyta - endast luftgolvvärmesystem + luft/luft-pump
Bibyta: 25-30 kvm (tidigare garage) - radiatorer (dubbelrör, C11)

Bahco golvvärmesystem: från 60-talet, 2 st vattenbatterin (inkommande luft / återanvänd luft) som värms av varmvattnet i huset (obs, drevs förr att olja, som såklart levererade mycket bättre värme)
Luft/vattenvärmepump: EcoZon VPLV 700, från 2004
CTC-panna: 1973, 2 st elpatroner
Luft/luft-värmepump: jan 2012

Problemet
Blir ingen bra värme i huset. Ojämnt och det känns kallt så snart luft/luft-pumpen slutar blåsa.
Luft/luft-pumpen klarar inte av att få in värmen i mer än hallen och vardagsrummet (slutet av hallen). Sovrummen (3 st) ligger utmed hallen (vänster), så även köket (höger).
Alla rum har lutande tak upp till nock = luften samlas där uppe och roterar inte.

På kvällen när alla sovrum stängs för att barnen ska sova, och så även vi. Så stannar den eventuellt lilla cirkulationen som fanns av helt.
På morgonen är det bara 14-15 grader i sovrummen, från början ca 18-19 grader.

I kontoret som jag ska jobba är det bara ca 8-10 grader på morgonen. Sitter med filt om en om dagarna...

Elkostnad
Före luft/luft-pumpen låg det på ca 25000+ kwh per år.
Efter luft/luft-pumpen ca 18-20000 kwh (uppskattningsvis, då halva nov och dec kvar i historiken hos elleverantören)
Föregående dygn: 111 kwh (!!!) - hoppas inte det blir fler kalla dagar... Tidigare dygn med kyla, ca 70-80 kwh

Vad jag vill:
Montera radiatorer även i bodelen för att på så sätt kunna få till ett jämnare inomhusklimat.
Nuvarande anläggning klarar troligen inte av en ytterligare slinga med radiatorer utan att helt plugga golvvärmesystemet. Och det är inget alternativ då golvvärmesystemet måste vara igång. Annars blir golven svinkalla och risk för fukt uppstår även.
Vill ju gärna ha 22-23 grader inomhus. Samt möjlighet för nattsänkning till eventuellt 18-19 grader.

Så bergvärmesystemet ska alltså klara av att värma ca 13-14 radiatorer, samt mata varmvatten (räcker med ca 30 gradigt vatten) till vattenbatterierna. Utöver det, värme till varmvattnet i huset.

Vad tror ni? Är bergvärme en vettig uppgradering? Jag vill inte ha pellets eller ved-eldning.

Om bergvärme, vad för värmepump samt borrdjup pratar vi om? Jag har kikat lite på Thermias Diplomat-serie, kanske G3 isåfall.

Vill gärna ha lite åsikter om jag är på rätt spår, att bergvärme är den enda hållbara lösningen för att få till ordentlig värme i huset?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uppskatta storlek på anläggning (bergvärme)
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 14:29:07 »
Kan du inte få bättre cirkulation på varmluften med hjälp av ventilationssystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Uppskatta storlek på anläggning (bergvärme)
« Svar #2 skrivet: 04 december 2012, 15:02:17 »
Vid varje fönster i bodelen finns hål dit friskluft skickas. Denna luft är sval / ej uppvärmd (cirkulationsluften minus kylningseffekten av att gå nära backen och i betong). Det känns som att det kommer in mer sval luft än värme som genereras. Eventuellt att där är en bov. Frågan är då om man kan minska / stänga av friskluftsdelen periodvis.

Ovan hallen är annars en trumma där värmesystemet tar (suger) luft ifrån. Det finns ett hål i vardagsrummet där ska ta ifrån som standard, men jag har även öppna från varje enskilt sovrum, samt kök, till denna trumma för att på så sätt hoppas få mer cirkulation av luften. Det känns som att det hjälpt lite faktiskt. Lite mer värme orkade sig förbi dörrarna och in i rummen (som kommer från luft/luft-värmepumpen).

På sommaren, går det att stänga av värmen till golvvärmesystemet, samt radiatorer via manuella avstängsvred på rören. För golvet behöver som sagt helst 24/7 rotation av luft för att förhindra fuktbildning (det är inte krypgrund, utan betong med kanaler och reglat golv ovanpå vari varmluften passerar).

Kan nämna att jag mätt med lasertempmätare på inkommande från LVP:n.

Det är ca 36 grader från LVPn: och returen ligger på ca 28-29 grader.

Radiatorerna i kontoret är just nu på ca 40 grader.

Det är ca -6 grader ute.

LVP:n går nästan konstant just nu. Den har stannat kanske 1 gång under dagen.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Uppskatta storlek på anläggning (bergvärme)
« Svar #3 skrivet: 04 december 2012, 17:11:09 »
Har haft lite folk här nu och det kommer en firma till om en stund här. Lutar väl eventuellt åt att uppgradera LVPn som jag har just nu istället för bergvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!