Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att fÃ¥ Statlink/IVT@home att fungera över nätverk för fjärrkontroll?  (läst 1961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonasolof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej. Jag har sedan tio år en IVT Greenline D fr a för underhållsvärme till ett stort sommarställe. Eftersom jag bor utomlands är jag intresserad av fjärrövervakning. Vissa funktioner körs fn. över larmsystemet, t ex spärra anrop på extern elpatron för golvvärmen, nödkör elpatron (om VP lägger av) , sänk temperatur enlig förinställt värde. Larmar VP går det ut SMS och jag kan även styra angivna funktioner över larmsystemet (Honeywell Galaxy 128) över internet. Nämnas ska att VP överlevt hundratalet (larmloggade) externa strömavbrott i EONs nät, från sekundsnabba till långa utan märkbara problem.

Eftersom jag är frÃ¥nvarande nio mÃ¥nader om Ã¥ret är vore det bra att ha bättre koll pÃ¥ VP och försöka minimera driftskostnaderna. SÃ¥g nu att fd Husdata/IVT@ home stöder Rego600 i min VP. Anslutningen är en enkel RS232 koppling. Jag vill dock undvika att ha en dator igÃ¥ng pÃ¥ platsen eftersom det är en störningskälla i sig. Närverk finns framdraget till utrymmet där VP finns. Det borde gÃ¥ att ha en RS232 - Ethernetbrygga sÃ¥ att   tvÃ¥vägskommunikation kan skötas pÃ¥ distans via bef. adsl. Detta förutsatt att bryggan är adressebar i nätet men ocksÃ¥ att Statlink kan fÃ¥s att kommunicera via nätverk.  En lämplig brygga kan kanske vara Netcom 113 och sedan kan man ha en virtuell com port i styrdatorn till vilken StatLink riktas.
« Senast ändrad: 01 januari 2012, 18:54:19 av Jonasolof »

Utloggad Veribk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus E11
Hmm, intressant. Använda ethernet/IP som bärare av RS232/serie kommunikationen. Jag tror allt hänger
på hur hårt knuten Statlink är till hårdvaran. Om man jämför med RS232 via USB så fungerar ju det i de flesta fall men inte alla. Netcom 113 är väl för dyr att köpa in för test?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du kollat på rago600, http://rago600.sourceforge.net/ ? Det är en användare här på forumet som har hackat ihop det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!