Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Systemlösning med kulvertsystem
« skrivet: 23 mars 2022, 13:07:58 »
Hej,

Sitter och funderar över värmesystemet i vårat husbygge.
Jag bifogar en systemskiss över hur det ser ut. Ett boningshus, en ladugård och en bagarstuga.

Jag har som sagt 2 system som jag vill kunna välja mellan ett vedsystem och ett värmepumpssytem.

Jag undrar om jag ska välja en Nibe s1255 eller en s1155 (med eller utan vvb) eftersom jag ändå kommer att ha en slavtank i huset så skulle jag kunna ha en 1155 och en acktank med vvb, något förlag på vad som skulle kunna passa?
eller tänker jag fel här, är det bättre att separera systemen helt och hållet?

MVH J

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2022, 16:00:37 »
Hej! Ser ut som det blir en komplex lösning med många rör i kulvertarna, åtminstone om det ska fungera automatiserat, när det är olika delar i olika byggnader. Men jag är ingen expert på kulvertsystem. Titta gärna på NIBE's principschema med S1155 för prioriterad tillsats med vedpanna: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30542/M11345SV-8.html?5=1&26=1&27=1 Kanske kan ge några idéer.

Det blir också en stor yta som ska värmas, 462 kvm, och takhöjden inne är kanske dessutom extra hög i bagarstugan och ladugården? Värmeprestandan i byggnaderna måste vara väldigt god om en 16 kW-modell ska klara all värmen. Ladugård låter ju som något som är lite enklare isolerat. Någon bör räkna på det eller så kanske man får elda som tusan i pannan när det blir kallare ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2022, 18:24:48 »
Jag vill ha några ventiler som jag vrider om då det är dags att elda, jag kommer inte att köra systemet dynamiskt.

Jag tror att det kommer se ut så här:

Vedeldning 1-2 månader utan värmepump som går mot värmesystemet, (kanske att den får leverera varmvatten till boningshuset resterande månader får pumpen ta.
Då borde det väl räcka med 2 rör i kulverten?

Men går det att använda slavtanken till värmepumpen eller minskar jag effektiviteten då? om det går, vilken tank skulle ni rekommendera?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2022, 20:14:42 »
Först som sist , 1500 liter actank är för lite för dig med sÃ¥ stora uttag. Det kommer inte att räcka ens ett dygn för dig. Ett minimum är minst 3000 liter. Allt beroende pÃ¥ lite pÃ¥ storlek pÃ¥ panna, den bör nog vara pÃ¥ minst 40 kW för att kunna ladda. Det är tufft att koka vatten. Det med en volymtank i huset är bra och kan laddas upp och ha en VV-slinga i sig. Lite klurigt med att styra det du ritat sÃ¥ det blir bra. Kulvert och panna+tank  i annat hus brukar vara lite knöligt att styra.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2022, 11:42:04 »
Hej, har suttit och ritat på någon slags systemlösning.

Ang vedpannan så är den på 40kw och beredaren som följde med var på 1500liter, det kommer förmodligen att uppdateras. I första hand kommer jag att installera VPn med avsättningar för resterande idéer.

Energiprestandaberäkningen på bostadshuset säger att effektbehovet på huset är ca 5kW.
Bagarstugan bor vi i för tillfället och där det huset drar som mest 4,3kW kallaste vinterdagarna (23C inne då vi har småbarn.)
Ladugården uppdateras med ett nytt "skal" inne med 220mm takisolering, 220mm i väggar och 300mm cellplast i golv.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2022, 11:44:04 »
Här går bara värmepumpen och värmer både tappvarmvatten och värme.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2022, 11:45:54 »
Här värmer vedanläggningen hela system och även ett eventuellt solfångarsystem.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2022, 11:47:17 »
Här körs VP för varmvattenproduktion och Ved för värme.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2022, 14:43:43 »
Här värmer vedanläggningen hela system och även ett eventuellt solfångarsystem.
Du kan sätta en till blandningsventil istället, så den tar det som går i första hand från soltanken, när den inte innehåller temperatur av värde så blockar den från bergvärmen av sig själv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2022, 14:16:20 »
Hej,

Har suttit och ritat på ett system som är mer automatiskt.
Kan någon som är duktig ge lite konstruktiv kritik?
Jag tänkte använda mig av Termoventilers MR51 för kulvertstyrningen mellan boningshus och ladugård.
Bifogar en principskiss på anläggningen.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2022, 12:04:53 »
Hur skulle ni gjort för att skicka värme från VP till ladugården/pannrummet?
MVH Jonathan

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2022, 07:36:34 »
Har utgått från Nibes dockningsschema, är det någon som kör enligt denna princip? https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31432/M11345SV-9.html


Fungerar det bra? är lite fundersam på om man verkligen ska koppla så här? (gulmarkerat i bild)

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #12 skrivet: 25 april 2023, 12:03:29 »
Eftersom jag bygger allt själv tar det sin tid, men jag lägger in matta i teknikrummet nästa helg.
Hoppas på att få synpunkter på detta schema, teknikrummet är ritat i skala. bifogar lite bilder.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #13 skrivet: 25 april 2023, 12:18:42 »
Har utgått från Nibes dockningsschema, är det någon som kör enligt denna princip? https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31432/M11345SV-9.html


Fungerar det bra? är lite fundersam på om man verkligen ska koppla så här? (gulmarkerat i bild)
Det funkar att göra så, men jag grubblade en ganska bra stund på ett liknande kopplat system, som dock var antingen bara golvvärme eller pool. Kändes onödigt med extra cirkulationspump på golvvärmen. Men gjorde trots allt när jag kom fram till att uppvärmningens gradminuter inte blir rättvisande om inte vattnet kan snurra i GV när poolen går i långa tider.

Samma problem finns egentligen när varmvatten görs, där står ju vattnet stilla i de riktigt avskalade systemen. Gradminuter brukar vara låsta då, kanske antas det en borträkning eller liknande, har inte tänkt på det mer än så.

Den sista gula snutten upp till höger "används inte" när bergvärmepumpen går, men vid omvänd värmekälla.
« Senast ändrad: 25 april 2023, 12:20:40 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #14 skrivet: 25 april 2023, 15:45:32 »
Lite osäker på om vedladdningens inkoppling direkt på shuntgruppsledningen, eller är det blandingsventiler? Tänker på problem kring snabba temperaturväxlingar både upp och ner i temperatur. Går det leda in ett steg ner i tanken istället?

Utomhustemperaturstyrd shunt mot golvvärme hade jag rekommenderat.

Lite osäker på varför den högra laddomaten finns. Begränsning av temperatur till kanske max 60 hade funkat så kulverförlusten hålls nere lite?

Ser ut som att laddflödet i värmeväxlaren till konvektor/pool är är fel håll. Alltid motströms, alltid varmast överst.

KB-påfyllnadssats saknas på ritningen. Grubbla lite på KB-backventilen och praktiska problem som kan uppstå om man vill spola borrhålet åt båda håll, ifall luften kan fasta på fel sida backventilen, men jag ser att du har frikylabypassen, den duger definitivt i sammanhanget, annars borde den kunnats ta bort. Kanske just detta du tänkt på.

Endast solvärmning av pool, ingen ved eller värmepumpmöjlighet. Antar sol är bra nog bara?

Rosa handkran och svart handkran närmast den rosa skulle kunna vara en växelventil. Men det kan ju vara skönt att veta att man absolut inte får läckflöden här med manuella kranar. Så det funkar bra som det är.

Annars tycker jag allt ser bra ut, tror jag överskådat allt utom VVC.

Gällande kulvertlösningar så har jag kommit på en ganska effektiv metod att kommunicera trådlöst och "elektronikfritt". Det fungerar så att man styr en cirkulationspump där värmekonsumeras efter valfri signal som konstaterar att värma fattas. På förbrukningssida sitter det en växelventil som gör att när cirkulationspumpen går återcirkuleras uppstartsvattnet över värmekällan. Sen när temperatur nått börvärde så sitter rätt valt klixon på framledningen och slår över växelventilen så värme kan komma till önskat ställe utan spola massvis kallt vatten i toppen på förbrukningstanken.
Vill du styra en matarpump eller liknande i värmekällesidan som sitter på andra sidan av en värmeväxlare kan man montera en flödesvakt. Så fort vattnet snurrar slås flödesvakten till "där borta". Fjädrad backventil på kulverten behövs för att få bort självcirkulation.

Lite random inspiration bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!