Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme i tappvatten  (läst 2328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ransten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig värme i tappvatten
« skrivet: 09 oktober 2014, 10:42:17 »
Hej, Min Nibe Fighter bergvärme fungerar som den ska, vv går upp till cirka 50 grader då den slår ifrån, men vi får inte upp tempen i dusch, kök, badrum till mer än cirka 40 grader. Vi har mätt utledning på värmepumpen och den visar 48 grader. Det kan väl inte bli fel på alla blandarna samtidigt ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2014, 11:11:57 »
Jag har för mig om att det räcker med att en blandare har fel på en backventil så kan det läcka kallvatten genom till varmvattensidan även då den är stängd.
Detta gäller främst termostatblandare så kolla upp dom i badrummen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ransten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2014, 13:07:33 »
Hej, funderade över detta med termostat, det sitter naturligtvis en sådan i duschen, kan den påverka så att det blir kallt på de andra tappställena oxå, är det vad du menar ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2014, 16:18:58 »
Hej, funderade över detta med termostat, det sitter naturligtvis en sådan i duschen, kan den påverka så att det blir kallt på de andra tappställena oxå, är det vad du menar ?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2014, 17:49:01 »
En kompis till mig hade kallt i köket när han spolade i kranen på full värme. Visade sig vara överläckning i duschblandaren i källaren så jag kan bekräfta ovanstående.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2014, 19:47:24 »
Har du kollat tempen efter eller före blandningsventilen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ransten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2014, 11:41:55 »
Angående tempen före eller efter blandningsventilen, så kan jag berätta att vi mätte värmen på utledningen ovanpå värmepumpen, i min Nibe Fighter 1215 har jag enligt Värmepumpskillen en pressostat som reglerar varmvattnet och ingen separat blandare på värmepumpen.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2014, 16:17:44 »
Du kan ställa dig och känna på inkommande rör i duschblandaren med en hand på varje rör när du inte spolar i den, samtidigt som du ber någon annan gå runt och tappa i de andra kranarna. Blir det kallt i fel rör läcker den över. Ovanligt, men förekommer.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dålig värme i tappvatten
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2014, 16:39:18 »
Angående tempen före eller efter blandningsventilen, så kan jag berätta att vi mätte värmen på utledningen ovanpå värmepumpen, i min Nibe Fighter 1215 har jag enligt Värmepumpskillen en pressostat som reglerar varmvattnet och ingen separat blandare på värmepumpen.
Man brukar montera en blandningsventil på vv ledningen det är en grej med en ratt på ofta ihopbyggd med säk ventilen. Är du säker på att den saknas så sitter felet nån annanstans annars skulle jag mäta tempen före samt tempen efter och se om den skiljer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!