Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsstyrda kompressorer  (läst 2342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
Varvtalsstyrda kompressorer
« skrivet: 29 april 2015, 18:37:37 »
Vad är för och nackdel med varvtalsstyrda kompressorer eftersom det ej finns så många på marknaden? Om man inte väljer en varvtalsstyrd kompressor,ska man då se till att man har mjukstart? Finns ju inte heller till alla utan måste köpas separat.

Mvh Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varvtalsstyrda kompressorer
« Svar #1 skrivet: 29 april 2015, 22:20:54 »
Varför vill man ha mjukstart? Utan att egentligen veta gissar jag att det i första hand inte är för att öka livslängden på motorn!?
Min vinkelslip har det men det beror väl mest på att minska det möjligtvis (för mig) riskfyllda rycket som annars blir när man startar den!?
Större motorer har det väl mest för att minska startströmmen!?

Och har jag rätt har det väl inte så stor betydelse om VP-motorn har mjukstart eller inte!?

Per L (som gärna vill veta mer om frågan)
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varvtalsstyrda kompressorer
« Svar #2 skrivet: 29 april 2015, 22:34:42 »
Precis som du skriver så kränger motorn till lite vid start utan mjukstart vilket påverkar anslutningar upphängning.
En granne till mig har en bergvärmepump utan mjukstart och en anslutning sprack till slut och reparatören trodde det berodde på detta och satte dit en.

Bergvärmepumpar med inverter har tidigare varit rätt dyra, nu börjar de sjunka i pris, men fortfarande är on/off billigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varvtalsstyrda kompressorer
« Svar #3 skrivet: 29 april 2015, 22:41:41 »
Jag tror knappast det går att hitta en bergvärmepump utan mjukstart idag, det ska vara en mycket liten kompressor om inte startströmmen ska ställa till problem för CE-märkningen vid direkt tillslag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!