Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Allmänt forum => Ämnet startat av: Zyberdude skrivet 04 juli 2022, 19:37:14
-
Skaffade en tpms avläsare/kodare. I den står vilken oe nummer bilen har på tpms. Om man skaffar nya sensorer måste man ha likadan nummer på tpms eller räcker det med att de har samma frekvens? Eventuellt så kan det ju finnas skillnader i vad sensorerna känner av men bara inte bilen larmar om det så spelar det ingen roll.
Läsaren är en autel ts508
-
I Sverige går de genom besiktningen med larm, men du kanske har ett påträngande larm som du vill bli av med?
(Behöver bara fungera vid registreringsbesiktning)
-
Jo inga problem att få den besiktigad då sensorer finns på den uppsättningen däck. Men sensorerna håller väl inte så många år heller?
-
Nja, men sensorerna behövs bara för helbilsgodkännande, det är inget de kollar på bilprovningen.
Jag har kört med larm i flera år.
För oss är det bara en liten röd symbol, ingen motorlampa eller så som tänds, kan säkert vara mer påträngande på vissa bilar.
Vill man att det ska fungera så skall man självklart byta, jag menar bara att det inte är nödvändigt om man anser att man själv har koll på däcktrycket.
-
I finland brukar alla lampor behöva vara mörka för att få den godkänd.
-
Kan vara olika i olika länder.
-
VW:s enkla system som använder ABS-sensorerna känns som ett vettigt alternativ. Inga sensorer i hjulen utan bilen håller koll på varvtalet på de enskilda hjulen.
Man måste bara komma ihåg att nollställa systemet efter att man bytt hjul och kollat trycket.
Man kan ju givetvis inte se vilket tryck hjulen har, men det känn som en liten nackdel.
-
VW:s enkla system som använder ABS-sensorerna känns som ett vettigt alternativ. Inga sensorer i hjulen utan bilen håller koll på varvtalet på de enskilda hjulen.
Man måste bara komma ihåg att nollställa systemet efter att man bytt hjul och kollat trycket.
Man kan ju givetvis inte se vilket tryck hjulen har, men det känn som en liten nackdel.
Låter som liknande volvo har?