Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CE65 - Först "Övertryck hetgas" sen 1,5v senare "Köldmedie brist"  (läst 6594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har en comfortZone ce65 frånluftsvärmepump som var i huset när vi flyttade in. (Totalt ca 10år gammal).
Den värmer våran golvvärme (både över och nedervåning) i ett hus som är 183kvm.

För ca 1,5v sedan så fick jag ett larm som sa ”Övertryck hetgas” jag ”nollade” larmet och den larmade igen efter ca 4-dagar, bad då en bekant som är rörmokare komma förbi vid tillfälle för att kontrollera cirkulationspumpen etc. Dock har han inte hunnit förbi än och pumpen har rullat på som den ska.

Idag när jag vaknade så hade den larmat för ”Köldmediebrist”, nollade även detta larm samt kontrollerade förångargivarens temp och den gick under +5c på ca 1-2min efter att kompressorn startade samt ligger på runt -15c hela tiden efter (kollat både efter 20min samt 1h) allt enligt manualen vad jag kan utröna.

Inser att jag nog behöver få hit en tekniker som tar en titt men ska ärligt säga att jag är lite orolig över att man får hit någon som bara dömmer ut den direkt, typ ”Kompressorn är körd så det är bara byta ut hela kalaset”.

Finns det något jag kan göra själv? Något mer jag bör kolla/undersöka?
Under dessa 7år som vi bott här så har jag inte gjort något mer med den mer än att byta dammfiltret när den larmat.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Till att börja med så bör du byta/rengöra/tvätta filtret oftare och INNAN det larmar för det

Prova att ändra så att kompressorn inte går så hårt, då skonar du den, du vinner nästan inget på att låta den köra hårdare. Jag har sänkt min max kompressorfrekvens till 65 Hz (fmax Cirkulat.Vatten), prova det. Efter den ändringen tror jag inte att din förångare heller kommer bli så kall, vår har tex bara legat runt -10 nu under den kalla tiden som varit

Tror inte din kompressor är trasig. Dock kan det vara läge att lufta lite och se att du inte har luft i systemet, kolla sedan att du har runt 1 bar i tryck
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Till att börja med så bör du byta/rengöra/tvätta filtret oftare och INNAN det larmar för det

Prova att ändra så att kompressorn inte går så hårt, då skonar du den, du vinner nästan inget på att låta den köra hårdare. Jag har sänkt min max kompressorfrekvens till 65 Hz (fmax Cirkulat.Vatten), prova det. Efter den ändringen tror jag inte att din förångare heller kommer bli så kall, vår har tex bara legat runt -10 nu under den kalla tiden som varit

Tror inte din kompressor är trasig. Dock kan det vara läge att lufta lite och se att du inte har luft i systemet, kolla sedan att du har runt 1 bar i tryck

Halloj krambriw!
Efter din rekomendation tidigare (innan dessa problem) så är kompressorn sänkt till just 65hz.
Manometern som sitter i botten på pumpen säger ca 0.6-0.7 beroende på vad den gör (antar att det blir lite högre när den "trycker" ut?).

Är det svårt att lufta? kommer jag behöva fylla på vatten också? finns det någon guide? och kräver påfylnningen några specialverktyg? antar att själva luftningen sker på VP samt vid varje "shuntskåp" (iom golvvärme)?


Är det några andra inställningar jag bör kolla på?

Min temp. förångare säger: -20c
Maxtemp cirk.vatten: 70c
fmin kompressor: 35hz
fmax cirk.vatten 65hz
fmax. varmvatten 50hz
varmvatten temp är inställd på: 60c (bör denna sänkas?)

« Senast ändrad: 20 februari 2021, 12:03:49 av PatrikL »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Manometern som sitter i botten på pumpen säger ca 0.6-0.7
Låter lite lite, du kan öka det (fylla på mer vatten) till 1.0, kan vara att du har lite luft i systemet om du aldrig luftat tidigare. Hur du gör finns beskrivet i manualen som du kan ladda ner från Comfortzone. Hur du luftar din golvvärme vet jag inte men det går säkert att hitta manual till det också någonstans på tillverkarens hemsida

Citera
Är det några andra inställningar jag bör kolla på?

Min temp. förångare säger: -20c Jag skulle sätta den till -12 till att börja med, den behöver egentligen inte bli kallare för att få en bra återvinning
Maxtemp cirk.vatten: 70c

fmin kompressor: 35hz
fmax cirk.vatten 65hz
fmax. varmvatten 50hz
varmvatten temp är inställd på: 60c (bör denna sänkas?) Om du/ni inte jättebadar ofta så duger det fint med 55c, vi har det och jättegott om vv tycker jag. Fyra personer kan lätt duscha efter varandra och det finns alltid kvar ändå. Prova det och se

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter lite lite, du kan öka det (fylla på mer vatten) till 1.0, kan vara att du har lite luft i systemet om du aldrig luftat tidigare. Hur du gör finns beskrivet i manualen som du kan ladda ner från Comfortzone. Hur du luftar din golvvärme vet jag inte men det går säkert att hitta manual till det också någonstans på tillverkarens hemsida

Min temp. förångare säger: -20c Jag skulle sätta den till -12 till att börja med, den behöver egentligen inte bli kallare för att få en bra återvinning
Maxtemp cirk.vatten: 70c

fmin kompressor: 35hz
fmax cirk.vatten 65hz
fmax. varmvatten 50hz
varmvatten temp är inställd på: 60c (bör denna sänkas?) Om du/ni inte jättebadar ofta så duger det fint med 55c, vi har det och jättegott om vv tycker jag. Fyra personer kan lätt duscha efter varandra och det finns alltid kvar ändå. Prova det och se



Tackar! verkar som min kompis som är röris kommer förbi och hjälper mig idag, tror det kan vara lämpligt när jag inte gjort det förut.
Om jag sänker den till -12c kommer den larma då om den går till -15/16c som den står på just nu eller är det värdet jag ställer in det som den "justerar" till så att säga?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det är värdet den kommer att injustera till
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är värdet den kommer att injustera till

Topp! då ska jag ändra det också.

Frågan är ju dock om luftning och påfyllning etc. kommer avhjälpa dom fel som jag haft eller om jag ändå bör få ut en servicetekniker i veckan för att kolla kompressorn. Eller ska man avvakta och se om larmen uppkommer igen.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har han varit här och det var rejält med luft i systemet, vi fick fylla två gånger för att få ut allt.
Så nu ligger systemet på 1-bar samt att vi även gjorde rent filtret som sitter före cirkulationspumpen, även det var rejäkt igensatt.

Har sänkt varmvatten tempen till 55c samt att jag även ska sänka förångarens temp.

Hoppas att detta var det som gjorde att mina problem uppstod.

Dock en sak som vi är väldigt fundersamma över, vi hittar ingen utomhus givare för pannan, borde inte det finnas?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
CE 65 har bara innegivare alternativ givare som mäter temperaturen i frånluften. Det finns ingen utegivare alltså.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CE 65 har bara innegivare alternativ givare som mäter temperaturen i frånluften. Det finns ingen utegivare alltså.

Toppen! Tackar för det 👍🏼👍🏼

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Frågan är ju dock om luftning och påfyllning etc. kommer avhjälpa dom fel som jag haft eller om jag ändå bör få ut en servicetekniker i veckan för att kolla kompressorn. Eller ska man avvakta och se om larmen uppkommer igen.

Börja med att avvakta. Om pumpen ger bra med värme och varmvatten utan att behöva tillskott så fungerar kompressorn fint (vilket jag tror att den gör eftersom den lyckades kyla förångaren så pass bra). Jag tror helt enkelt problemet var relaterat till att du hade för mycket luft i systemet, dvs pumpen har nu fått mer vatten att jobba med

Om värme och varmvatten räcker till nu så är det bra, det är bättre att köra grejorna lite lugnare än att maxa allt. Kompressorn blir nu inte lika hårt belastad. Om du tycker du behöver ändra något för att du inte får tillräckligt med värme/varmvatten börja då med att ändra Min temp. förångare till -15 men som sagt, kör ett tag nu först och se hur det går
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja med att avvakta. Om pumpen ger bra med värme och varmvatten utan att behöva tillskott så fungerar kompressorn fint (vilket jag tror att den gör eftersom den lyckades kyla förångaren så pass bra). Jag tror helt enkelt problemet var relaterat till att du hade för mycket luft i systemet, dvs pumpen har nu fått mer vatten att jobba med

Om värme och varmvatten räcker till nu så är det bra, det är bättre att köra grejorna lite lugnare än att maxa allt. Kompressorn blir nu inte lika hårt belastad. Om du tycker du behöver ändra något för att du inte får tillräckligt med värme/varmvatten börja då med att ändra Min temp. förångare till -15 men som sagt, kör ett tag nu först och se hur det går

Ja jag tror den gör det.
En fråga, hur har du gjort uträkningen på hur mycket din VP har dragit? (det som står i din "sign") har du tagit värdena som går att finna på pumpen?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
En fråga, hur har du gjort uträkningen på hur mycket din VP har dragit?

Det är en uppskattning. Jag har tagit medelvärdet av vår totala förbrukning under juni, juli, augusti (som finns att hämta hos vår elleverantör) och på det sättet fått fram ett ungefärligt värde på hushållselen per månad och sedan x12 för att få fram ett ungefärligt värde för årsförbrukningen. På sommaren gör den ju bara vv då och då samt fläkt så det är nästan försumbart jfrt med när huset värms. Resten av vår totala förbrukning är då pumpens. Inte exakt men nog en hyfsad uppskattning
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en uppskattning. Jag har tagit medelvärdet av vår totala förbrukning under juni, juli, augusti (som finns att hämta hos vår elleverantör) och på det sättet fått fram ett ungefärligt värde på hushållselen per månad och sedan x12 för att få fram ett ungefärligt värde för årsförbrukningen. På sommaren gör den ju bara vv då och då samt fläkt så det är nästan försumbart jfrt med när huset värms. Resten av vår totala förbrukning är då pumpens. Inte exakt men nog en hyfsad uppskattning

Smart! ska prova samma grej och se vad jag får fram :)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smart! ska prova samma grej och se vad jag får fram :)

Får ca 34kwh per kvadrat (två vånings 183kvm) och år när jag slår ut det på 2019 (2020 skaffade vi pool etc. så blir drygare uträkning :))
Så finns kanske lite att hämta där.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!