Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är det mÃ¥nga som har det kallt inne...!?  (läst 10032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Nu är det många som har det kallt inne...!?
« skrivet: 21 januari 2006, 22:47:57 »
Tempen sjunker stadigt....-17 nu och pumpen avstängd, finns ingen ekonomi kvar i dessa temperaturer.
Känns gott att vräka på med 25kW ved nu i kylan. ;D

Många får nog ta till elementen nu.... :-\

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2006, 23:09:00 »
HAr för tillfället stängt av min nu också.. dock endast för att den hindrar den varma luften från kaminen att stiga upp på övervåningen (sitter dumt i trappen).
Panasonic E24CKE

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2006, 23:29:13 »
Min går fullt nu -15 ute och 22-23 inne, ingen tillsats av ngt.  ;D

Har varit lite feg och höjt 1grad inne på dagen ifall temperaturen faller mer så det är lite för varmt inne just nu.

Innedelen blåser just nu 42-43 grader på näst högsta fläkthastighet och avfrostar var 3-4h
« Senast ändrad: 21 januari 2006, 23:31:34 av Mike »

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2006, 00:08:50 »
Kallare inne ... nej det är ungefär samma som innan. Äntligen blev det litet kallare ute så man kan få testat den nye IVT 5 kW. Minus 15 verkar ge visst tuggmotstånd för pumpen eftersom tempen på ovanvåningen (50 kvadrat) i de mest avlägsna rummen har minskat till 18. I övrigt ingen större skillnad, 21 på bottenväning (100 kvadrat) och 15 i källaren (100 kvadrat).

Jag drog på en brasa i gillestugans kakelugn framåt kvällen så tempen kom upp i 20 därnere - fusk visst jag vet. Provar nu med att ställa upp styrtempen på pumpen till 23 från tidigare 21 för jag såg att den inte jobbade fullt av någon anledning, det kanske kan peta upp tempen på ovanvåningen ett litet snäpp vem vet. Suverän komfort måste jag säga.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006, 00:46:49 »
Tempen sjunker stadigt....-17 nu och pumpen avstängd, finns ingen ekonomi kvar i dessa temperaturer.
Känns gott att vräka på med 25kW ved nu i kylan. ;D

Många får nog ta till elementen nu.... :-\


VARFÖR  stänga AV pumpen ??
 Den ger nog mer KW än den drar vid - 17
 Har alldrig stängt mina pumpar
 inte ens när det var nästan - 30
den gav även värme då men inte sä mycket
Den drog  ca 1000- 1400 watt
Men jag tycker & tror att den ger mer än vad den drar
 Kjell.
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2006, 09:26:24 »
Jodu, gott om ved och hemma hela kalla helgen ....varför inte elda i pannan?
Är det någon gång man ska utnyttja veden så är det väl nu.

Har man däremot bara elraddar så förstår jag att man plågar pumpen.


Tempen sjunker stadigt....-17 nu och pumpen avstängd, finns ingen ekonomi kvar i dessa temperaturer.
Känns gott att vräka på med 25kW ved nu i kylan. ;D

Många får nog ta till elementen nu.... :-\


VARFÖR  stänga AV pumpen ??
 Den ger nog mer KW än den drar vid - 17
 Har alldrig stängt mina pumpar
 inte ens när det var nästan - 30
den gav även värme då men inte sä mycket
Den drog  ca 1000- 1400 watt
Men jag tycker & tror att den ger mer än vad den drar
 Kjell.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad TK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar och slutat sponsra OPEC!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2006, 10:32:11 »
 :) Har nu - 15 ute, varmt och skönt inne, ingen tillsatsvärme.
Pumpen drar ca. 1 kW och levererar bra med värme.
Kungälv, 130 kvm, 1 1/2 plan, Fujitsu ASY 9

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2006, 10:35:16 »
Det beror ju lite på vad man har att välja på.Nog för att min luft/luft kan hålla drygt 20C inne,nu när det är -15C ute.Men nu går min pelletspanna.Har man tillgång till biobränsle ska man använda det vid kallväder.Dels för egen ekonomi,och dels för elförsörjningen,som är hårdbelatat då. Annars,om man inte kan elda,så är det en kraftig VP som gäller.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2006, 10:43:47 »
Var -18 som kallast i natt så nu är det på gränsen att jag måste starta elradiatorerna, hade 20,5 inne i morse så än så länge är det ok.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2006, 10:51:01 »
Jag har en luft/vattenpump. Mitt värmesystem kräver 45 gr framledningstemperatur vid noll grader ute och det är ungefär vad pumpen orkar med.  SÃ¥ är det kallare än sÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r jag spetsa med el men dÃ¥ blir returtemp ganska snart 48 gr och dÃ¥ stängs värmepumpen av helt. Rörpularen kommer och tittar imorgon, mÃ¥ste nog byta ett gäng radiatorer för att fÃ¥ lägre framledningstemperatur....
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2006, 13:32:17 »
Det var ett bra test i natt för att trimma in systemet. IVT'n ska ge 2.1 kW värme vid -15 enligt SP's test för konsumentverket, då med COP 2.1. Inte mycket att komma med, och det räckte som sagt inte riktigt för att värma 250 kvadrat enligt vad jag skrev ovan. Det hade jag givetvis inte trott heller.

Det blev 18 minus i natt även här så när kakelugnen började tappa effekt framåt småtimmarna så duttade vårt värmegolv (ca 2 kW) i köket igång litet och även några stora radiatorer i ett av de avlägsna rummen på bottenvåningen. Med andra ord så funkar spetsvärmen perfekt.

Vad jag inte begriper riktigt är varför min pump drog 1150 W i genomsnitt vid -15, SP fick bara sin att dra 1000W enligt deras siffror. Fläkten på max och avfrostningarna skedde med flera timmars mellanrum. Kanske man får olika pumpbeteenden beroende på skillnader i luftfuktighet, rörlängd och annat.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2006, 21:37:43 »
Det har legat kring -20°C i drygt ett dygn och pumpen hÃ¥ller dÃ¥ 19,6°C nere och 19,0°C uppe och den avfrostar nästan aldrig! Tempen pÃ¥ gasledningen är nu 50,4°C och det är exakt -20,0°C ute! Jag har precis startat en brasa i kaminen för att hjälpa pumpen lite, den har enl mina beräkningar betalat sig nu, efter 1Ã¥r och tvÃ¥ veckor Thumbsup !     
                                                                                                                   Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2006, 21:46:46 »
Bra jobbat, joakar!
Har du sparat 15-20000kWh på 1 år?

-11gr här och pumpen avstängd sedan i em, nu blir det ved ett par dagar, och ungarna kan passa på och ta sig riktigt varma bad, hehe.

Jag har inte kommit till skott med luftkanal och fläkt till övervåningen än, så jag måste ändå stötta med pannan.


1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2006, 23:44:32 »
Eldar också med ved nu i keddyn.. Pumpen klarar det gallant att hålla värmen men dålig cop vid -20grader :)
Panasonic E24CKE

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Nu är det många som har det kallt inne...!?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2006, 23:44:57 »
Hej ...
Kallt Nää
vi har  ca -23  E12an  frustar hÃ¥rt men det  gÃ¥r... :D

har på en radiator i sovrummet mest som backup å för att frugan inte ska gnälla
dom andra elradiaorerna har jag stängt av...för å va säker på att dom inte tjyvtar ström

Har precis NU 20-21 grader inne å det har pumpen rott runt hela dan
Helt otroligt

iofs så står tempen på 24 grader i dosan å kör 5 på fläkten=)
men det funkar faktiskt bra..

tur att jag har pumpen en bra bit från sovrummet,man störs inte så förbaskat av den ändå
+ att jag stängt igen frånluften på huset så det slinker nog inte ut så många kw ut ur den
såg att det rök som stryk uppe på taket då jag tog in hundarna i kväll,det va ur ventilations
holken som sitter på taket så det stängde jag av

har bestämt att nu ska pumpen få göra rätt för sig...den kostade ju 20 000
å ska jag tjäna igen den så e det bäst å köra hårt utan extra el..

Det skulle va förbaskat skoj å få testa köra en 6-7kw pump i en litenkåk på tex 80-90m2
har man frächa fönster å bra isolering + en vettig ventilation så tror jag fasiken en 7 kw fixar all värme ner mot -25

största felet som jag har i kåken e ju fönstren där skulle jag nog tjäna en hel del
det blir så förbaskat med kallras nu...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!