Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Portabel AC till värme  (läst 2867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Portabel AC till värme
« skrivet: 24 januari 2020, 18:31:46 »
Jag har en portabel Matsui MPA12KH
Den är avsedd främst för kyla men har ett värme mode.
Den har en utloppslang för att i kylläge blåsa ut den kalla luften utomhus via t.ex. ett fönster.
Den har även ett liknande inlopp dit man montera en slang, jag ser att motsvarande system i USA säljs med två slangar. Man borde alltså kunna montera slang både på till och frånluftsidan så att man inte suger in varm luft inne som man sen skickar ut, det skulle ju ge ett undertryck som skulle medföra att uteluft sugs in någon annanstans.

Fråga:
Är det meningslöst att använda en sådan till värme när ute temperaturen kryper ner mot noll.
Hur kommer COP principiellt variera när utetemperaturen sjunker. Kommer COP närma sig 1 redan vid +7 C?
COP  är angiven till 3 för värme, men det stÃ¥r inte vid vilken utetemperatur.
Min tanke var att kunna tillfälligt, under någon vecka kanske, kunna värma upp ett garage, en båt eller liknande.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC till värme
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2020, 11:42:08 »
Jag svarar själv...

Det fungerar dåligt.

Jag monterade en tilluftslang och en frånluftslang och stack ut dem under garageporten. Tätade med plastsäckar för att minska värmeförluster.
Jag satte plast över insugsgallret på pumpen för att suga så mycket som möjligt av luften genom slangen.
Ställde sen termostatet på 28 C, satte i värmeläge.
Utetemp var ca 7 C.

I betonggaraget på ca 35m2, ca 8C i starttemp. På 12 tim ökade T till 11 C, Förbruk 12
kWh så den gick på maxeffekt hela tiden.

Den producerade en hel del kondensvatten.

Jag tror cop var ~1. Jag tror man får samma tempökning med en 1kW väremefäkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Portabel AC till värme
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2020, 14:40:10 »
I teorin någonstans ska du kunna använda den som en värmepump. Det är ju 410A i den dessutom.

Är inte helt med på hur du gjort. Jag formulerar mig från början hur jag skulle vilja gjort.
Varma sidan, det elementet i pumpen ska suga luft från rummet och lämna luft i rummet med ganska bra fart på luften.

Kalla sidan ska suga i rummet där det är praktiskt lämpligt (eller där det är föroreningar som man vill slippa dra i sig). Sedan skicka det rakt utomhus.
Lite undertryck i byggnaden är önskvärt. Men med fördel att tilluft tas in på väggen mitt emot där pumpen suger luft som är på väg ut.

Kalla och varma sidan i pumpen behöver vara helt skild. Hur skiljer detta mot hur du gjort?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC till värme
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2020, 17:23:59 »
Tack för att du funderar på detta.

Om man suger in varm luft inne i garaget som passerar förångaren och sedan nedkyld blåses ut utomhus så skapas mycket riktigt ett undertryck. Denna luft sugs in via dörrspringor och ventiler utifrån och utgörs av kall uteluft.

Det är mycket stora mängder luft. Ett överslag; om vi sänker temperaturen 10 grader över förångaren och vill ta ut totalt 3000 W med ett COP på 3 så får vi
P=cv*deltaT*m
Där P är effekt, cv är energi per kg och grad celsius i luft, delta T tempertursänkningen av luften genom förångaren och m den massa av luft som krävs
Om vi vill få ut 3000 W med ett COP på 3 så kommer 2000 W från luften och vi får
m=P/(cv*deltaT)=2000/1000/10~0.2 kg
Luft har densitet på 1.2 kg/m3, så massan motsvarar ca 166 liter luft. Per sekund. Vi skulle byta all luften 10ggr per timma i garaget.

I USA säljs portabla aggregat med två slangar, vilket verkar mycket smartare än med en slang.

Rätta mig gärna om jag tänker fel, men det verkar smartare att sätta båda slangarna på utsidan. Jag gjorde mitt test genom att sätta slangarna så långt ifrån varandra som möjligt för att minimera den luft som går direkt över från utblåset till insuget.

Värmepumpen fungerar som avfuktare, och torkar den annars lite råa betonggaragelokalen.
« Senast ändrad: 27 januari 2020, 13:41:58 av dboy »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Portabel AC till värme
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2020, 20:36:16 »
Oj, ja den flyttar väldigt mycket mer luft än en frånluftsvärmepump verkar det som. Undra om du kan strypa ner flödena lite utan att den tappar för mycket verkningsgrad?
I ditt räkneexempel blir det väldigt tydligt varför jag inte tycker om kallsugande frånluftsvärmepumpar. Känns som värmekurvan får ställas högt för att hinna värma.

Kanske är bättre att leta igenom alla säljsidor efter bra begagnad utrustning.

Jag tycker väldigt mycket om korsströms-FTX. Avfuktar och förvärmer utan tillförd el. Men är osäker på hur bra det fungerar i garage. Skulle tro det fungerar med F7-filter. Jag har fortfarande inte blivit klar i mitt garage, lite omvägar..
Där blir det vätskeburen återvinning, styrbara fläktar, forcerad bänksug m.m. Tillskottsvärme kommer från huset via kulvert till radiatorer och värmeväxlad spetsning av tilluftsbatteriet vid behov.
Jag tycker om att vädra utan att det kostar, garaget är ju trots allt ett smutsigt utrymme med aerosoler, lackering och annan rökutveckling. Fukt från blöta bilar ska ut också.

Har du några tankar om hur du vill ha det långsiktigt? Har du huset intill?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Portabel AC till värme
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2020, 00:01:22 »
Om man låter den gå utan slangar i ett rum blir det varmt, då försöker den ju kyla det den värmer.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC till värme
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2020, 13:38:05 »
Har du några tankar om hur du vill ha det långsiktigt? Har du huset intill?

Det är ett oisolerat garage som bara är frostskyddat med en värmevakt som håller ca +5 så inte målarfärg och annat fryser.

Jag ville kolla om den AC jag har kunde användas vintertid att snabbt få upp värme om man ska jobba i garaget, men det fungerar inte.

En frånluftsåtervinningslösning är ju bra, men förutsätter att det redan är varmt...

Jag satt nu ACn i avfuktningsläge, det borde vara en effektiv avfuktare, och man får ju energi ur kondensationen av vattnet. Om man kondenserar 1 kg vatten i timmen, och vatten har en ångbildningstemperatur på 2260 kJ/kg så får man 630 W värme ur kondensationen av vatten. Så avfuktningen är som en egen lite värmepump.
Men jag har inte mätt hur mycket vatten den kondenserar ut, så vad det blir för COP får jag se lite senare.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC till värme
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2020, 13:40:40 »
Om man låter den gå utan slangar i ett rum blir det varmt, då försöker den ju kyla det den värmer.

Nej, den enda effekten då är den effekt som man matar in, man får ingen "värmepumpseffekt". Då kan man lika gärna använda en elradiator, det blir billigare i längden eftersom den håller längre och är billigare i inköp.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Portabel AC till värme
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2020, 13:50:13 »
Det låter som du vet vad du behöver för underhållsvärme i alla fall.
Vedkamin till arbetsvärme, kan det vara något?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC till värme
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2020, 15:33:18 »
Vedkamin till arbetsvärme, kan det vara något?
Bra ide, men det går tyvärr inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!