Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite hjälp  (läst 1869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Lite hjälp
« skrivet: 30 oktober 2019, 11:03:22 »
Hej!

Håller på och renoverar en lägenhet i min verkstad och har asbestsanerat kapat ur alla varmvattenrör då de var så dåliga och pannan har fryst sönder så källaren och översta våningen har ingen värme men mittenvåningen har en mindre Fujitsu pump med några år på nacken. Varje våning är på 70 kvm, nya pumpen ska enbart värma övervåningen på 70kvm, källaren ska få en egen pump senare.... Har en lastbilsdieselvärmare där nu jag slår på vid behov.

Har behov av en luftvärmepump fort och har ringt runt fick överpriser och lång leveranstid men till slut fick tag i en som kan installera inom två veckor och har bra omdömen.

Mitsubishi FH25 för 14985 kr. FH35 för 15985 kr. Toshiba DSK8 RAS25 för 16895 kr. Gree Fairy 25 för 15895 kr. Mitsubishi Hero LN25 finns för 18985 men över budgeten.... Alla priser är ink installation men FH35 har väl några år på nacken? håller den måttet mot nyare pumpar? Gree Fairy har jag aldrig hört talas om, något att ha?
« Senast ändrad: 30 oktober 2019, 11:09:04 av 3o »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite hjälp
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2019, 15:13:45 »
GREE är Kina

FH modellen är mycket mycket bra.
skiljer obetydligt mot den nyare LN

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Lite hjälp
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2019, 22:04:16 »
Hej!

Håller på och renoverar en lägenhet i min verkstad och har asbestsanerat kapat ur alla varmvattenrör då de var så dåliga och pannan har fryst sönder så källaren och översta våningen har ingen värme men mittenvåningen har en mindre Fujitsu pump med några år på nacken. Varje våning är på 70 kvm, nya pumpen ska enbart värma övervåningen på 70kvm, källaren ska få en egen pump senare.... Har en lastbilsdieselvärmare där nu jag slår på vid behov.

Har behov av en luftvärmepump fort och har ringt runt fick överpriser och lång leveranstid men till slut fick tag i en som kan installera inom två veckor och har bra omdömen.

Mitsubishi FH25 för 14985 kr. FH35 för 15985 kr. Toshiba DSK8 RAS25 för 16895 kr. Gree Fairy 25 för 15895 kr. Mitsubishi Hero LN25 finns för 18985 men över budgeten.... Alla priser är ink installation men FH35 har väl några år på nacken? håller den måttet mot nyare pumpar? Gree Fairy har jag aldrig hört talas om, något att ha?

FH35 verkar vara en bra pump och den har hög COP och jobbar långt ner i utetemperatur utan att lägga ner verksamheten. För och nackdelar med äldre modeller. Bra är att de är beprövade och inte längre dras med barnsjukdomar, nackdelen är att det inte är senaste tekniken. Har själv inte jobbat så mycket med Mitsubishis luft/luft så jag har inte full koll på dom men av det jag hört i perifirin så är det bra grejer och har bra garanti.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad sjoblom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp
« Svar #3 skrivet: 12 november 2019, 18:41:22 »
Varje våning är på 70 kvm, nya pumpen ska enbart värma övervåningen på 70kvm, källaren ska få en egen pump senare
Med "övervåningen", menar du 70+70kvm, eller endast 70kvm?
Jag värmer min 1½ plansvilla 125 kvm med en FH25, funkar utmärkt :)

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp
« Svar #4 skrivet: 13 november 2019, 19:23:05 »
Vart en FH35 till slut. Ska bli intressant i vinter med att se hur den presterar. Det är 70kvm nu och ca 20-30 kvm när jag gjort om vinden till ett sovrum.

Isolerar instaket med: 20mm luftspalt/50 mm cellplast/gips/100 mm stenull/osb/gips och drar upp rör för in och ut luft så jag får upp värmen, även rör igenom alla rum under så då borde det bli någorlunda bra cirkulation på värmen. Ska sätta en dörr längst upp i trappen så jag slipper kallras från trappan då pumpen i verkstaden våningen under värmer bara till ca 10-15 grader och det är kringel och krok fram till trappan så värmen kommer inte riktigt dit.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!