Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?  (läst 5137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #30 skrivet: 18 oktober 2019, 22:51:57 »
Klart att det blir

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #31 skrivet: 23 oktober 2019, 11:09:39 »
Är detta fortfarande ett problem på LN-pumparna?:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66117.0

Tråden har ju uppdateringar även nu 2019..
Min LN35 anländer i November och jag vill ju inte gärna drabbas av dom här problemen.. Hur utbrettr det?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #32 skrivet: 23 oktober 2019, 12:03:51 »
Gammalt som gatan  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #33 skrivet: 23 oktober 2019, 16:40:10 »
Gammalt som gatan  tummenupp

Det är ju inte riktigt det.. Det är ju från i år.. Så frågan är, har Mitsubishi kommit med uppdateringar för detta problem?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #34 skrivet: 23 oktober 2019, 17:05:16 »
Inlägget var från januari och gällde tidigare installerad maskin så det är i sammanhanget gammalt som gatan  :)
Maskiner som varit drabbade är uppdaterade på plats , åtmindstånde dom som är inköpta via Mitsubishi Electric Sverige.
Hur återförsäljare som kör paralellimport har gjort har jag ingen aning om och så finns det även sålda modeller från tex gränsbygden med ”fel” utedel och hur dom fungerat vet jag icke.

Om du är orolig förstår jag inte varför du beställer en sån ??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #35 skrivet: 23 oktober 2019, 20:20:43 »
Inlägget var från januari och gällde tidigare installerad maskin så det är i sammanhanget gammalt som gatan  :)
Maskiner som varit drabbade är uppdaterade på plats , åtmindstånde dom som är inköpta via Mitsubishi Electric Sverige.
Hur återförsäljare som kör paralellimport har gjort har jag ingen aning om och så finns det även sålda modeller från tex gränsbygden med ”fel” utedel och hur dom fungerat vet jag icke.

Om du är orolig förstår jag inte varför du beställer en sån ??

Ehh jag beställde den innan jag såg den tråden, är väl inte så konstigt om man frågar då, eller?!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #36 skrivet: 23 oktober 2019, 20:41:39 »
Hade det inte varit på värmepumpsforum med tavlor för tex Mitsubishi Electric och flera trådar med LN så hade jag inte tyckt det var lite märkligt.
Trodde dom flesta även kollade trådar på respektive märke och modell man funderar på när man ändå är inne och skriver/läser.
Helt klart är jag fel ute, finns i och för sig mängder med olika trådar även märkesspecifikt så det kanske är lätt att missa för den/dom som är ute och läser och hoppar mellan alla ämnen/trådar!
Blir nog snömos i skallen om man försöker läsa igenom så mycket man kan på kort tid  :)

Du kan dock vara lugn om din återförsäljare köper via Mitsubishi Electric Sverige  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #37 skrivet: 24 oktober 2019, 23:25:01 »
Hade det inte varit på värmepumpsforum med tavlor för tex Mitsubishi Electric och flera trådar med LN så hade jag inte tyckt det var lite märkligt.
Trodde dom flesta även kollade trådar på respektive märke och modell man funderar på när man ändå är inne och skriver/läser.
Helt klart är jag fel ute, finns i och för sig mängder med olika trådar även märkesspecifikt så det kanske är lätt att missa för den/dom som är ute och läser och hoppar mellan alla ämnen/trådar!
Blir nog snömos i skallen om man försöker läsa igenom så mycket man kan på kort tid  :)

Du kan dock vara lugn om din återförsäljare köper via Mitsubishi Electric Sverige  tummenupp

Yes, det har jag redan kollat, återförsäljaren köper enbart från Mitsubishi Sverige. :)

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #38 skrivet: 25 oktober 2019, 19:10:30 »
Hej!
Jag har ett 1,5-plans hus på ca 150kvm, byggt sent 40-tal. Skapligt tilläggsisolerat.
Jag har idag pellets som primär värmekälla och jag verkligen avskyr hanteringen av det. Pelletssäckar behöver bäras ner i källaren, pannan behöver sotas ofta under vinterhalvåret, ja det är en hel del meck.
Jag har funderat på att installera en luftvärmepump som komplement till pelletsen. Min tanke är att fortsätta med pellets, men att få ner förbrukningen en del genom luftpumpen. Nedervåningen har skapligt öppen planlösning, iallafall för de stora rummen (vardagsrum / kök).
Jag vet att luftpumpen inte kommer kunna värma upp hela huset, men där har jag ju då pelletsen som komplement.
Kommer det funka skapligt med en luftpump tillsammans med pellets? Vad kan jag stöta på för problem? Min tanke är att kunna dra ner termostaterna på radiatorerna på nedervåningen och på så sätt minska pelletsförbrukningen.
Fler tankar?
Alla funderingar är välkomna.
En luft/vattenpump är ej aktuellt i dagsläget p.g.a. hög installationskostnad. Vi har andra projekt ett antal år framöver som äter upp budgeten.
Pelletsanläggningen är från 2010 och bör kunna hålla ett antal år till antar jag.

Tack på förhand

Jag kör LLVP som komplement till kökspanna och det fungerar kaka. Har satt innegivaren till shunten så att den påverkas av luften från värmepumpen. Så så fort jag drar ner tempen på den eller den inte orkar med så går shunten in och skickar på värme. I princip styr jag vilken källa det ska vara med inställningarna på innedelen.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft-pump som komplement till pellets?
« Svar #39 skrivet: 26 oktober 2019, 19:40:05 »
Jag kör LLVP som komplement till kökspanna och det fungerar kaka. Har satt innegivaren till shunten så att den påverkas av luften från värmepumpen. Så så fort jag drar ner tempen på den eller den inte orkar med så går shunten in och skickar på värme. I princip styr jag vilken källa det ska vara med inställningarna på innedelen.

Låter bra, precis vad jag vill höra :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!