Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvmodeller Luft/luft  (läst 4659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Golvmodeller Luft/luft
« skrivet: 28 september 2019, 08:47:03 »
Hej svejs forumet!  :)
Jag har letat i forumet men har inte hittat någon bra förklaring till varför alla golvmodeller oavsett tillverkare nästan alltid har sämre energimärkning än väggmodellerna? Jag tycker att det borde vara bättre ut energieffektivitets-synpunkt för pumpen att få arbeta med den kallare luften utmed golvet än den varmare uppe vid taket?  dontknow

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #1 skrivet: 28 september 2019, 12:44:16 »
Luftflödet är ofta lägre .
Fördelen med golv är att man inte behöver lika högt luftflöde och det är nog inte så många som utnyttjar riktigt höga luftflöden på ”vanliga” vägghängda så effektivitetskillnaden är nog inte så stor i verklig drift i privatbostäder.
En del kanske har lite mindre batteriyta men så stor skillnad tror jag inte det är.

Problemet är oftast att hitta en placering då det ofta är möbler , dörrar eller låga fönster överallt , samt att det kan bli problem att möblera om när det sitter en innerdel ivägen.

jag gillar golvmodeller och föreslår dom ofta om det finns bra ställe  tummenupp
Sen är det inte så stor skillnad på dessa plustecken som en del reklam säger
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #2 skrivet: 28 september 2019, 13:56:54 »
Ok! Tack för svar!! tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #3 skrivet: 28 september 2019, 14:08:48 »
Med största sannolikhet när dom testar golv och vanlig vägg så är det samma intagstemperatur på luften, i verkligheten skiljer det lite ( ca 1-4 grader beroende på förutsättningar)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2019, 00:48:11 »
Hej svejs forumet!  :)
Jag har letat i forumet men har inte hittat någon bra förklaring till varför alla golvmodeller oavsett tillverkare nästan alltid har sämre energimärkning än väggmodellerna? Jag tycker att det borde vara bättre ut energieffektivitets-synpunkt för pumpen att få arbeta med den kallare luften utmed golvet än den varmare uppe vid taket?  dontknow

Jag har skrivit en del i forumet  där jag bevisar att golvmodeller är överlägsen som L-L värmepump och  borde ha en COP bättre med cirka 0,7 än väggmodeller. Borde var en världsmästare. Men just nu är det tvärtom. Varför?
Problemet är att Daikin lanserade en golvmodell någonstans för 20 år sedan som var väldigt vacker men tekniskt dålig, klen. I lådan 700x600mm sitter en liten fläkt och liten förångare.  För detta finns det också idiotiskt utblås längs golvet. För amatörer var detta ett bra argument. Det är väl fint med lite varmt golv. Många företag kopierade idee så det blev bara värre. 
För mina egna behov installerar jag alltid up och ned vända väggmodeller och njuter av med den bästa COP  för liten peng.

« Senast ändrad: 31 oktober 2019, 00:54:58 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #5 skrivet: 01 november 2019, 08:46:10 »
[q[img][img]uote author=TS Comfort AB link=topic=70425.msg738578#msg738578 date=1569672528]
Med största sannolikhet när dom testar golv och vanlig vägg så är det samma intagstemperatur på luften, i verkligheten skiljer det lite ( ca 1-4 grader beroende på förutsättningar)


Just precis!! intagstemperatur på luften!?  Det har inget att göra med temperaturfördelningen i rummet. Att det är kallare vid golvet än i taket. Jag tror att det snarare handlar om 7C. Det är därför jag förväntar mig en bättre COP ca 0,7 när jag vände innedelen upp och ned. En annan fråga är hur l/l värmepumpar testas.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #6 skrivet: 01 november 2019, 12:19:53 »
Ja ska hjälpa en granne att välja en luftvärmepump.
118kvm enplanshus men små hallar. Det kan kanske bli en golvmodell men knappast vänd upp och ner för den kommer även gå som AC när det är varmt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #7 skrivet: 01 november 2019, 13:37:15 »
[q[img][img]uote author=TS Comfort AB link=topic=70425.msg738578#msg738578 date=1569672528]
Med största sannolikhet när dom testar golv och vanlig vägg så är det samma intagstemperatur på luften, i verkligheten skiljer det lite ( ca 1-4 grader beroende på förutsättningar)


Just precis!! intagstemperatur på luften!?  Det har inget att göra med temperaturfördelningen i rummet. Att det är kallare vid golvet än i taket. Jag tror att det snarare handlar om 7C. Det är därför jag förväntar mig en bättre COP ca 0,7 när jag vände innedelen upp och ned. En annan fråga är hur l/l värmepumpar testas.


Eller så är det så enkelt att de har samma storlek som för 20 år sedan och 60cm höga och ca 70cm breda och djup på ca 20cm. Och då blir utvinningen av värmen begränsad av ytan på lamellerna och luftflödet. Väggmodeller har ju växt en del de sista åren och mer flänsyta och högre luftflöde utan att ljudnivån stiger, så får de bättre värden. 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #8 skrivet: 02 november 2019, 10:28:45 »
Har bara satt Mitsubishis KJ modeller och tycker inte växlarytan ser mindre ut men helt omöjligt att veta hur många kvadratcentimeter det är på olika modeller om det inte finns några sådana uppgifter någonstans i servicemanualer vilket jag inte sett.

Fördelen med golvmodellen är att värmen redan kommer nerifrån och inte som ibland att man först måste trycka ner den för att den sen stiger naturligt.

Tycker fläkthastigheten på KJ räcker alldeles utmärkt även om man på pappret skulle få ”finare” siffror om det var ännu högre flöde .
Men dom flesta kör ändå inte sina vanliga ”väggmodeller” på högsta fläkthastighet så jämförelsen haltar lite.

Gillar skarpt KJ modellen men tyvär så är det ofta svårt att hitta en bra placering då det antingen är möbler eller för lågt utrymme under fönster som sätter käppar i hjulet.
Kunden blir även begränsad med vissa placeringar att möblera om.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #9 skrivet: 03 november 2019, 08:00:28 »
Har bara satt Mitsubishis KJ modeller och tycker inte växlarytan ser mindre ut men helt omöjligt att veta hur många kvadratcentimeter det är på olika modeller om det inte finns några sådana uppgifter någonstans i servicemanualer vilket jag inte sett.

MZF-KJ är förmodligen mycket bra. Denna modell har inte detta löjliga varmluftsutlopp längs golvet som stör luftflöde.
Måtten är fortfarande små 750 x 600 mm. För mig är det enda stället för installation av golvmodell under fönstret istället för elradiatorn. Jag skulle aldrig föreslå en klient att installera mitt i ett rum. Det verkar dock som att placering är ett svårt problem. Förmodligen marknaden behöver en golvmodell  för  montering under fönstret.
En sådan skulle se ut som fläktkonvektor  med mått 1200x600 mm. Då skulle man ha mycket mera plats än i väggmodeller. Man kunde satsa mera på tekniken än på  utseende.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #10 skrivet: 03 november 2019, 12:55:50 »
Vad menar du med ”mitt i ett rum” ?

Dom som själva haft golvmodell med utblås både uppe och nere kanske kan bidra med sin åsikt om hur detta har fungerat rent praktiskt.
Har personligen inte hört något direkt dåligt om dessa från dom som har dessa monterade.

Vi ska snart montera den nya golvmodellen Toshiba NK25 och då får vi se hur det fungerar

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #11 skrivet: 03 november 2019, 19:53:52 »
Fuji/Fujitsu golvmodeller kan man välja om man vill att den nedre fläkten ska aktiveras eller inte med en knapp bakom gallret.  Om den är aktiv så öppnar den nedre spjället och startar en extra fläkt om insugstemperarturen understiger 2grader från valt värde när temperaturen närmar sig valt värde så stänger den nedre fläkten och spjället.

Är den avaktiverad så kör maskinen med det vanliga övre spjället och enkel fläkt.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvmodeller Luft/luft
« Svar #12 skrivet: 05 november 2019, 10:33:12 »
I våran Toshiba lite äldre golvmodell så kan man välja utblås nedtill eller upptill eller båda. Om man väljer båda så blåser den mest upptill vid mildare väder, den nedre går in först då inledningstemperatur är över 36 grader vill jag minnas. Den har en axial fläkt som gör den ganska tystgående.
Vi valde den delvis pga utseendet och ganska liten i måtten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!