Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?  (läst 8092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ahlzeimer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« skrivet: 06 november 2006, 22:05:25 »
Hej & hallå!
funderar starkt på att inhandla en av ovanstående modeller då jag inte läst något negativ om dessa modeller i detta forum, kan det verkligen stämma? ingen hög ljudnivå på inner/ute del, krångel med drift???
har ett enplans kedjehus i mellansverige på 130 kvm med direktel, funderar på ASY9LC, den borde väl räcka??? Har ett L-format hus som jag tror spridningen blir bra i.
fått följande priser, självklart inkl installation:
ASYA9LC , 16.900:-
ASYA12LC, 17.900:-
ASYA14LC, 19.900:-
Kommentarer till detta???
tacksam om nån kan svara inom kort, funderar på att slå till inom nått dygn...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2006, 22:23:37 »
Hej och välkommen....
Om du nu avser att kunna värma hela ditt hus med vp så krävs det ju att du har en mkt öppen planlösning. Sen så vilken storlek du behöver på din pump beror ju mkt på dina förutsättningar ditt hus är 130kvm men när är det byggt? Bra isolerat? Hur kallt brukar ni ha där ni bor? Men tror personligen att ASY9LC blir för klen.....tänk på att den effekt som anges är vid +7 graders utetemp..... Skulle råda dig att kolla lite på en fujitsu awyz nocria 14 eller 18 de har mkt effekt,bra copvärden och har även automatisk filterrengöring samt att den är inte såå mkt dyrare än en ASYA14LC



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ahlzeimer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2006, 22:41:40 »
tack för det svaret!
inser att jag utelämnat lite info.
huset byggt -77, 3-glasfönster och hyfsat isolerat.
tanken är att använda pumpen som komplement + bättre komfort (tex varmare golv, idag lite kalla).
idag brukar tempen ligga på runt 20-22, total förbrukning ligger på ca 20-21000 kwh så det är ingen jätteförbrukning men som sagt är det mer andra faktorer som gör att vi tittar på en pump.
Kan jag få varmare golv samt hålla 22 grader konstant utan att göra av med MER el är jag nöjd, resten är bonus... jag fick bara prisuppgifter på LC modellerna och vet inte skillnaden mot de andra pumparna i ditt svar, men då kanske jag skall gå upp till en ASYA12LC ?? skillnaden i pris är marginell som sagt (16.900-17.900:-). Min främsta oro är nog märket, man blir bombarderad med reklam (oftast Panasonic, LG, Mitsubishi etc) och jag började med prisuppgift på en sverigepump, men jag fattar allvarligt inte VAD man betalar ca 3-5.000:- extra för??? Men vad jag kan läsa här i forumet verkar ingen ha nått negativt att berätta om detta märke. Då antar jag att dom är tysta, ger bra värme för elen samt är driftsäkra ???
Hoppas på mer info...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2006, 22:58:57 »
ok du avser endast att stötta lite med en vp dÃ¥ kan du säkert klara dig med en lite mindre pump..... men skulle ändÃ¥ rÃ¥da dig att titta pÃ¥ awyz-serien det är en ny och mkt intressant serie frÃ¥n fujitsu tyvärr är de inte testade än.... men har en nocria 18 själv och är supernöjd med den hitills.....om du valde en lite större pump skulle du kanske kunna täcka den mesta av ert värmebehov beroende nu sÃ¥klart av vilken planlösning och värmehov ni har. Hur kallt brukar ni ha där du bor? (utetemp) Sen din oro för märket behöver du nog inte lägga sÃ¥ stor vikt pÃ¥ jag är ganska sÃ¥ säker pÃ¥ att fujistsu är minst lika bra som övriga "stora" märken. Upplever inte alls min fujistu som störande eller högljudd speciellt utedelen upplever jag mkt tyst om jag jämför med min panasonic he-12.  Men om du nu väljer mellan en ASY9LC och en ASYA12LC sÃ¥ tycker jag absolut att du ska välja den större prisskillnaden är ju som själv skrev marginell sen sÃ¥ har jag aldrig hört nÃ¥gon klaga pÃ¥ det valt för stor pump men därimot att de valt för liten....... skickar med en länk där du kan läsa lite om olika modeller och deras värden   http://vpgr.jetshop.se/


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ahlzeimer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2006, 23:13:45 »
Super!
kommer troligen handla imorgon, går på din tes om en lite större modell...
skall även kolla vad de tar för AWYZ14LB. Bor I mälardalen, Bålsta, så det är oftast inga vargavintrar men ju mer värme från pumpen desto bättre såklart!
Grannarna har oftast Panasonic eller Mistubishi och de klarar av i stort sett hela behovet med en 5,3 och då har de dock gamla radiatorer med bimetall (orginal) vi har nya oljefyllda radiatorer med elektronisk styrning, men det är skönt om man kan få det riktigt varmt istället för halvvarmt !
Även om det finns dyrare saker när det gäller värme än en luftvärmepump vil man ju ändå få ut det optimala i förhållandet till investerade kronor / effekt.
tackar än en gång för synpunkterna!!


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2006, 23:22:23 »
Oki hoppas och tror att du kommer att bli en nöjd vp-ägare.

Lycka till



//Krister   *vinkar*


1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2006, 10:58:17 »
Jag kör med an ASY12 här i Luletrakten.
Den ger otroligt med värme även ned mot -20 som vi har haft i November.
Mycket "pang för pengen" jmf med tex Panasonic E9DKE (som jag också kör med
i samma hus)

Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2006, 11:32:16 »
Vi kör med en asy9LB i vårat hus, det är hittils den enda värmekällan vi använder, vi har haft ner till -15grader en sväng och då blev det lite kyligt på övervåningen(runt17-18grader) men nere så höll den fortfarande runt 21-22grader(inställd på 22grader).
så än så länge är vi nöjda med den, vet dock inte hur bra den klarar sig längre perioder med -15grader.

Vi har inte så öppen planlösning som alla säger att man måste ha men det funkar rätt bra ändå.
http://nyx.bogg.org/~orcus/temp/husritning.JPG
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Bulldog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2006, 18:22:35 »
Hej & hallå!
funderar starkt på att inhandla en av ovanstående modeller då jag inte läst något negativ om dessa modeller i detta forum, kan det verkligen stämma? ingen hög ljudnivå på inner/ute del, krångel med drift???
har ett enplans kedjehus i mellansverige på 130 kvm med direktel, funderar på ASY9LC, den borde väl räcka??? Har ett L-format hus som jag tror spridningen blir bra i.
fått följande priser, självklart inkl installation:
ASYA9LC , 16.900:-
ASYA12LC, 17.900:-
ASYA14LC, 19.900:-
Kommentarer till detta???
tacksam om nån kan svara inom kort, funderar på att slå till inom nått dygn...



Hejsan. Helt grön på detta forum. Vart fick du dessa priser inkl installation? jga är uet eftenr en luftvärmepump, och säljaren sa att fujitsu fungerade bäst. (vet inte om mans ka tro allt en försäljare säger, men ändå, jag blev sugen på en.)
Jag fikc själv ett pris med installation på 19995 för ASYA 9LC
och 21990:- för ASYA 12LC.

Jag bor i Södra skåne så om nån kan tipsa om återförsäljare av Fujitsu här i närheten som tar ut priser som trådskaparen så meddela mig gärna.
150m2, södra Skåne

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2006, 20:21:06 »
Hej! Skickar med en länk till olika Fujitsu Ã¥terförsäljare i ditt omrÃ¥de   http://www.fgnordic.se/dealers.php?lang=se#22

Lycka till.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Kasatonov

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2006, 13:06:29 »
Hej!

Har själv en PLASMA (ASYB9LD) sedan mitten av sep och den fungerar kanon hitills, jag är mycket nöjd.
Bor i Åkersberga i en 1 1/2 planare på 135 kvm, byggd -78.

Lycka till ahlzeimer! Du kommer bli nöjd med Fujitsu, vilken modell du än väljer tror jag.

Utloggad Cud

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 9/12/14 LC ARCTIC ?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2006, 14:33:31 »
Jag har en ASYB 12 LD i huset och en ASYA 7 LC i garaget. Är nöjd med båda, de ger båda tillräckligt med värme (hittills..) och har inte haft några driftsbekymmer. Tysta är de också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!