Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1145-8. Flödesinställningar klimatsystem, meny 5.114. Mot ackumulatortank.  (läst 1724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Hej Forumet,

Är det någon som har koll på vad man bör ha för inställningar i meny "Flödesinställningar klimatsystem 5.114" när pumpen jobbar mot ackumulatortank?

DUT har jag ställt till -13°C enligt karta jag hittat. I dagsläget står den mot rad + golvvärme. Har försökt hitta vad inställningarna egentligen innebär men har gått lite bet på det.

Märker att VB-pumpen ligger på 1% stor del av tiden och har ett deltaT på framledningstemp/returtemp som varierar mellan 9-14°C under en "värmecykel".

Mvh Henrik
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tycker högt delta är onödigt när den gÃ¥r mot tank.  Jag kör med delta pÃ¥ 7 grader hela tiden jag har angivit dut till +20 grader eller nÃ¥tt i den stilen och önskat delta till 7 grader dÃ¥ hÃ¥ller vp det deltat sÃ¥ länge tempen är kallare än dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
du kan ju ställa ett helt eget delta i servicemenyn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror du ska ha den inställd på radiatorer.
Sen har jag märkt att min 1245-8 i fritidshuset också gärna drar ner cirkpumpen till 1 % och då ökar :dt: till 10-11 C.
(Det är ett gammalt värmesystem med 1 tum som klenaste dimensionen).
Jag ändrade minvärdet i meny 5.1.11 till 10 % och sen dess så håller sig :dt: på max 8 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
du kan ju ställa ett helt eget delta i servicemenyn.
Jo det är ju det jag gjort delta 7 grader men för att få den att hålla det hela tiden får man ange dut till tex +20 eller finns det annat sätt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
håller den inte delta 7, om du inte har dut på 20+ vad är det för konstigt, så har man den på -20, så håller den endast deltat vid minus 20? Hmm, det visste jag inte om.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jo det är deltat vid dut man anger vid varmare ute temp blir deltat lägre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man kan välja egen inställning i 5.1.14 och ställa in "dT vid DUT" på det värdet man vill ha.
Men jag valde som sagt att begränsa minvärdet till minst 10 % istället, testade mig fram och detta vart perfekt hos mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man kan ju naturligtvis även välja att köra fast hastighet på cirkpumpen deltat kommer variera lite grann men inte så det är nått problem på en on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rayb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vanda Finland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kör med ungefär samma inställningar som Smurfen ,egen inställning med fast delta 7.5 och DUT +10 .
Deltastyrningen fungerar bra med äldre programvaran 8538R2 som jag nu har laddad på pumpen.

Har på hösten två gånger försökt ladda senaste programvaran 9172R2 och då fungerar inte deltastyrningen (programfel ?)
Värmebärarpumpen får någon fast varvtalinställning ,i mitt fall 60% som var max varvtalsinställningen på vb-pumpen då programmet
laddades. Varvtalet gick ej ner fast deltat låg under 6.
Nibe 1245 10 kw +2 st UKV100 volymtank seriekopplade + bypass med klaff-backventil och extern Alfa 2 .
( installerad 2011), 193m borra (aktivt 185m).Villa i ett plan, södra Finland ,160 m2 byggd 1972, stora 2-glasfönster. Oljepannans förbrukning 3500-4000 l/ år.
Radiatorer 16 st, 2-rörs + konvektor Sabiana Mistral MI-IR1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kör också med lite äldre programvara men endast på grund av att jag inte orkat uppdatera på nått år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!