Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10  (läst 27361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #15 skrivet: 26 november 2011, 12:13:37 »
Vad fick dig att fastna för Mecaterm?

Hej!

Egentligen tre saker där två hänger ihop. Jag snöade in på en shuntad lösning ganska tidigt och då är marknaden ganska smal. CTC har ju EcoEl och EcoZenith där jag bedömde EcoElen som lite gammalmodig och Ecozenith som en riktigt bra konstruktion. Den senare får dock inte plats och går inte ens in genom dörren till pannrummen...

Då vi har golvvärme i betong och tjocka tegelväggar (men ingen isolering) är huset ganska värmetrögt, så vi har alltid satt framledningen på exempelvis 32ºC och sedan kört på det i 2-4 veckor. Sedan höjer eller sänker jag en grad om det börjar bli lite kallare eller varmare ute. Med HPB300 kan jag lätt få pannan att köra samma framledning 24/7 oavsett utetemperatur och om pumpen laddar eller inte. Dessutom så laddar den lika mycket på dagen (varmt ute) som på natten (kallare ute); när jag körde bara mot utegivare så laddade pannan mer på natten då den är mindre effektiv. Jag har en innegivare liggande men den är inte installerad ännu, denna hade motverkat detta fenomen en del naturligtvis.

En annan faktor är/var att Mecaterms konstruktioner är väldigt enkla i grunden. Det mesta är standardkomponenter, även när garantin har gått ut borde det vara relativt ekonomiskt att hålla den igång. T.o.m. med mina begränsade kunskaper så tror jag att jag tillsammans med en elektriker kan klara det mesta.

Sedan så är det lite extra skoj med en VP som kommer från Arlöv som ligger 20 km härifrån, även om det knappast är särskilt långt varken till Nibe eller Betone/CTC.

/Marcus



Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #16 skrivet: 26 november 2011, 12:15:22 »
Tack för alla svar om kontaktorer, jag ska ta och kolla upp vad som kan fungera på HPB300. Precis som en del har nämnt så blir det rena kaffeburksekot när kontaktorerna slår av och på och det måste ju gå att lösa det på ett bättre sätt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #17 skrivet: 26 november 2011, 13:00:55 »
Hej!

Nu är man efter ett par års funderande äntligen med värmepump. Till slut, efter att ha studerat ett tiotal modeller så blev det svenskt råsmide: en Mecaterm HPB300 panna och med utedel Arctic EVI 10. Installationen var pga husets utformning rejält besvärlig men efter ett fasföljdsfel så verkar den traska på utan några problem. Ta i trä, VP har bara kört en laddning än så länge... :)

Första intrycket av pannan sett ur negativ synvinkel är att kontaktorerna till VP och elpatron smäller en hel del. TrÃ¥kigt eftersom den stÃ¥r väldigt nära sovrummet, sambon är inte helnöjd...  Väldigt lättbegripliga inställningar är positivt, i stort sett vem som helst kan hantera dessa med lite pÃ¥läsning.

Pumpen är rejält stor, förångaren är stor som en småbil. Ljudnivån är spontant helt acceptabel men eftersom den gick i fläktläge låg så är det inte så underligt. Novembervärme på 11ºC har man inte varje år.

Fler rapporter utlovas och som jag skrivit tidigare så hoppas jag på allt fler bidragande Mecaterm/Euronom-ägare här på forumet!

Med vänlig hälsning,

Marcus

Rapport om de första veckorna:

I början fick jag inte systemet att fungera alls bra. VV-tillgången var tidvis väldigt dålig och framledningen var betydligt högre än med den gamla pannan. Om detta skulle jag kunna skriva en hel avhandling men nöjer mig med att konstatera att det fungerar betydligt bättre nu och sedan med lite kompletterande information nedan. Det primära problemet var att skräpsilen på returen från värmesystem var nästan igensatt så flödet på golvvärmen var för lågt. Detta ställde i sin tur till en del andra problem i pannan med alltför kraftig skiktning.

Nu är det hyfsat med VV och framledningen sjönk med många grader trots att jag samtidigt sänkte CP på värmesystemet (Grundfos UPS 25-60) från läge 3 till 2. Det flödar på riktigt bra ändå och så kan jag öka till läge 3 när det blir riktigt kallt ute.

Jag kör systemet lite utanför standarduppsättning dock. Från fabrik är laddpumpen satt till läge 3 och temperaturgivaren för undre tanken sitter högst upp i denna. Min erfarenhet är hittills att läge 2 på laddpump fortfarande ger delta-T (vid laddning av undre tanken) inom specen i manualen och det blir lättare för den flödesreglerande ventilen att reglera vid laddning av övre tanken. Utöver detta är tempgivaren för undre tank flyttad längre ner.

Anledningen till att jag har flyttat ner temperaturgivaren till ett dykrör längre ner är att vid lågt värmeuttag till värmesystemet skiktar pannan sig otroligt bra. Detta är normalt bra men det medför att det tar väldigt lång tid innan givaren begriper att det är kallt i undre delen. När sedan VP börjar ladda så är det väldigt kallt där VP tar vatten i pannan och då sjunker snabbt temperaturen överst i undre tanken där värmeväxlaren för VV tar vatten. VV-tillgången blir i just detta ögonblick dålig även om hysteresen för laddning av under tank är snävt satt. Med tempgivaren nerflyttad funkar det mycket bättre! Fotnot: jag påminner mig om att jag har läst om de som har liknande fenomen med EcoEl, det är väl en grundläggande nackdel med konstruktion hos HPB300/EcoEl.

Efter 20 dagars bruk (Nov 2-21?) varav de flesta med igensatt skräpsil och därmed onödigt hög framledning så räknade jag ut att sett över hel november-månad så kommer husets totala elförbrukning (inkl hh-el) att bli 1440 kWh. Det lägsta vi har haft 2008-2010 är 3100 kWh så trots den icke-optimerade användningen verkar det bli en bra besparing. November har under denna period både varit varm och kall, senaste dagarna har det dock varit extremt varmt men dessa är inte med i kalkylen. Men 55% ner trots alltför hög framledning/panntemp inkl hh-el tycker jag är helt ok. Nu är dessutom panntemperaturen i undre del sänkt så den pendlar mellan 40 och 45 istället för 45 och 50 som de första veckorna; gör jag avkall på extra långa duschar så går detta nog att sänka lite till. Man kan säkert optimera till sambon blir vansinnig eller knappsatsen blir utsliten... ;)

Elpatronen har inte jobbat många minuter trots läge Prio på laddning av övre tank (då går patronen in tidigare; med läge Spar hade den aldrig gått in alls). På tre veckor har det gått under 20 kWh på elpatronen.

Kondensvattnet ska jag ordna med senare, idag kör jag ner i ett tråg som jag bär bort och tömmer. 99% av kondensvattnet rinner rakt ner från förångaren så Mecaterm borde lätt kunna konstruera ett tråg för detta (det behöver vara vara cirka 12x80 cm). Under tiden så ska jag göra ett eget. När jag får tid...

Mecaterm ska ha en eloge för att de ger väldigt bra support till slutkund och inte bara hänvisar till Ã…F, när jag hade problem i början och kontaktade dem fick jag väldigt bra och snabba svar. Installatören (jag hoppas jag inte nämnt deras namn nÃ¥gonstans) är jag lite mindre imponerad av; de är grundläggande väldigt duktiga och gjorde ett bra installationsjobb men de är/var alltför dÃ¥ligt pÃ¥lästa pÃ¥ Mecaterm och lämnade mer eller mindre över till mig och Mecaterm att lösa problemen. De kom dock med förslaget om skräpsilen vilket var klockrent!  :)

Summering hittills: första två veckorna ganska illa vilket knappast är Mecaterms fel utan mig+ÅF, nu betydligt bättre. Fler rapporter kommer när det blivit lite kallare ute.

/Marcus
« Senast ändrad: 26 november 2011, 22:48:40 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #18 skrivet: 02 december 2011, 21:12:19 »
Första månaden 1414 kWh mot tidigare minst 3100, båda inkl hh-el. Då är det ungefär en grad varmare inne än tidigare men samtidigt har det varit varmare ute också.

Med antaget 500 kWh/mån i hh-el, inte helt orimligt i mörka november med tanke på antalet lampor i hushållet, blir besparingen på värme och VV ca 65%. Helt ok!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2012, 23:13:17 »
Förbrukningsdata på min Mecaterm Arctic EVI 10:

                    2011    Lägsta 2008-2010
November     1414    3100
December     1707    3979

Ovanstående är total förbrukning i kWh inkl hh-el. Uppskattade 65% stämmer fint fortfarande. Elpatrondriften ligger på 98 kWh inkl de dagarna med pannan i drift men utan att VP var inkopplad och med VP har elpatronen jobbat cirka 50 kWh på två månader. Sedan jag bytte till läge Spar för två veckor sedan har det gått 1 kWh elpatron (troligtvis avfrostning i kombination med lång dusch av sambon).

Tilläggas kan ocksÃ¥ att det var en angenäm upplevelse att fÃ¥ en elräkning för december pÃ¥ SEK2200 sett i perspektivet att för december 2010 sÃ¥ var den pÃ¥ SEK9650. 1707 mot 5414 kWh; men vädret har ju varit mÃ¥nga grader varmare ocksÃ¥. 10000 lägre elkostnad för tvÃ¥ mÃ¥nader mot Ã¥ret innan gör inte alls ont i plÃ¥nboken...  Thumbsup

/Marcus
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 16:44:10 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2012, 22:39:26 »
Hej!

Såja, dags för den månatliga uppdateringen. Ser helt ok ut fortfarande trots kylan i slutet av januari.

                    2011    Lägsta 2008-2010
November     1414    3100
December     1707    3979

                   2012     Lägsta 2009-2011
Januari         2043     4556

Positivt är också att VP visserligen kämpar 20-22 timmar per dygn men elpatronen har bara loggat 19 kWh och då i samband med duschning (kör läge Prio när det är riktigt kallt, se mer i näst sista stycket). Temperaturen är nere och vänder på -4 till -10ºC på nätterna men tack vare att jag styr manuellt med framledningstemperaturen istället för kurva så kan VP jaga ikapp på dagen. Med vårt tröga betongbjälklag finns ingen anledning att låta kurvan överdriva framledningen nattetid, systemet hinner ändå inte reagera.

Eldprovet kommer senare i veckan, med SMHIs förutsägelse om maxtemp pÃ¥ dagen pÃ¥ -8ºC och -11 pÃ¥ natten sÃ¥ finns det inte ens chans att VP ensam klarar husets värmebehov. Men det är helt ok, jag har räknat med nerÃ¥t -4 till -6ºC (33 MWh, Mecaterm Arctic EVI 10) sÃ¥ det kan jag leva med.  :)

Jag har förvisso utarbetat en teori om att VP skulle kunna jobba ännu lite effektivare med ett trimmat styrsystem. Om pannan lät elpatron+VP snabbvärma övre del sÃ¥ skulle VP kunna arbeta längre perioder med lägre temp och högre COP mot undre delen och dÃ¥ undvika att shunten öppnar mot övre delen; detta skulle eventuellt kunna ge mer besparing totalt. Men Ã¥ andra sidan, med 55% ner oräknat hh-el och 62% ner med uppskattat 500 kWh sÃ¥ vem är jag att gnälla...  ;)

Än så länge uppfyller Mecaterm HPB300 och Artic EVI 10 förväntningarna mer än väl, förutom alla relä-ljud då alltså.

/Marcus
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 22:45:33 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #21 skrivet: 03 mars 2012, 09:00:45 »
Februari var riktigt kallt och VP fick ta hjälp av elpatronen den första tiden. Med temperaturer nerÃ¥t  -16ºC pÃ¥ nätterna och vissa dagar som aldrig blev varmare än -8ºC sÃ¥ var detta naturligtvis helt förväntat. Tidigare Ã¥r mätte jag snitteffekt vid dessa temperaturer pÃ¥ nästan 9 kW över dygnet (totalförbr.) och detta ger självklart inte en Arctic EVI 10 kW när det är sÃ¥ kallt ute. Elpatronen drog 255 kWh under februari, under mer än en vecka sÃ¥ gick VP oavbrutet.

                    2011    Lägsta 2008-2010
November     1414    3100
December     1707    3979

                   2012     Lägsta 2009-2011
Januari         2043     4556
Februari        2390     4218

Fotnoten är ju att februari var ett skottår så förbrukningen skulle egentligen justerats neråt med cirka 50 kWh som jag tror gick den 29 februari. Inräknat detta så blev februari -45% inkl hh-el på 500 kWh ner trots elpatronbruket. 51% ner oräknat hh-el. Det kunde varit bättre men samtidigt inte alls förvånande med tanke på elstödet.

Även om merkostnaden aldrig går att räkna in så kändes det ändå trevligt att ha en Arctic EVI när det var -16ºC. Mecaterm Arctic har stannat vid dessa temperaturer medan EVI:n trycker ur sig mer än 4 gratis-kW. Därmed inte sagt att detta var anledningen till att jag valde denna pump, den har andra fördelar också.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #22 skrivet: 16 mars 2012, 20:19:03 »
Är du fortfarande lycklig med din Mecaterm?

Vad fick du betala för den, om man får vara så ofin och fråga?
« Senast ändrad: 19 mars 2012, 00:28:32 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2012, 22:10:55 »
Fungerar hur bra som helst, det har inte helt förvånande hänt särskilt mycket på de under två veckor som skiljer inläggen... ::)

Ta in en offert för just din fastighet, min installation kan troligtvis inte jämföras med din. De har dessutom kampanj nu, 5000 spänn i återbäring.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2012, 02:16:31 »
Fungerar hur bra som helst, det har inte helt förvånande hänt särskilt mycket på de under två veckor som skiljer inläggen... ::)

Ta in en offert för just din fastighet, min installation kan troligtvis inte jämföras med din. De har dessutom kampanj nu, 5000 spänn i återbäring.

/Marcus

Jag hade gärna gjort det, men de vill ju aldrig höra av sig. Möjligen ringer de till min mobil, men det är det sämsta sättet att försöka nå mig. Epost fungerar alltid!
Dock: Mecaterm drar ut elementvattnet, och har on-off-mekanik. Lite old school...
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #25 skrivet: 31 mars 2012, 20:08:49 »
Jag hade gärna gjort det, men de vill ju aldrig höra av sig. Möjligen ringer de till min mobil, men det är det sämsta sättet att försöka nå mig. Epost fungerar alltid!
Dock: Mecaterm drar ut elementvattnet, och har on-off-mekanik. Lite old school...

ÅF av VP hör typiskt av sig när de får sniff på en säker affär så det handlar om att fråga rätt frågor. Jag är ett väldigt besvärligt prospekt så jag förstår ditt problem. Men tipset är att skippa e-posten, såsom säljare sedan 11 år tillbaka så kan jag avslöja att jag då inte heller hade varit intresserad av att lägga tid på dig. Man säljer inte saker i den prisklassen via email.

"Drar ut elementvatten" är ju en formulering jag inte hört tidigare. Du menar det som normalt kallas ett "shuntat system"?

Elementvattnet dras inte alls ut, pannan utgör däremot en buffert som laddar lite högre temp än vad framledningen kräver och när VP vilar sÃ¥ körs/shuntas överskottet ut i värmesystemet. En del kritiker hävdar att detta ger sämre verkningsgrad men i praktiken funkar det minst lika bra som som andra lösningar. http://www.mecaterm.se/bast-i-klassen-i-energimyndighetens-test.html. Knappast old school, det förstÃ¥r jag inte var du har fÃ¥tt det ifrÃ¥n...   ???

VP handlar om att hitta en lösning som är väl anpassad för huset. Olika lösningar passar olika hus och värmesystem olika väl.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #26 skrivet: 31 mars 2012, 20:24:05 »
Dags för månadens uppdatering trots att den inte är helt slut...

                  2011    Lägsta 2008-2010
November     1414    3100
December     1707    3979

                   2012     Lägsta 2009-2011
Januari         2043     4556
Februari        2390     4218
Mars            1517      3941

62% ner i mars inkl hh-el vilket är helt klart godkänt. Med mina sedvanligt antagna 500 kWh i hh-el är jag då 70% ner vilket är absolut helt ok med tanke på att mars inte varit särskilt varmt.

Elpatronen har stöttat lite men enbart i samband med dusch under avfrostning. Systemet står i läge Prio men i läge Spar hade elpatronen inte använts alls på bekostnad av lite sämre VV-komfort. Totalt sedan 2 nov har elpatronen arbetat 410 kWh (38 kWh i mars) och förhoppningsvis ska den inte användas mer förrän i oktober.

Än sÃ¥ länge är besparingen helt enligt förväntan.  tummenupp

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #27 skrivet: 01 april 2012, 15:30:17 »
ÅF av VP hör typiskt av sig när de får sniff på en säker affär så det handlar om att fråga rätt frågor. Jag är ett väldigt besvärligt prospekt så jag förstår ditt problem. Men tipset är att skippa e-posten, såsom säljare sedan 11 år tillbaka så kan jag avslöja att jag då inte heller hade varit intresserad av att lägga tid på dig. Man säljer inte saker i den prisklassen via email.

"Drar ut elementvatten" är ju en formulering jag inte hört tidigare. Du menar det som normalt kallas ett "shuntat system"?

Elementvattnet dras inte alls ut, pannan utgör däremot en buffert som laddar lite högre temp än vad framledningen kräver och när VP vilar sÃ¥ körs/shuntas överskottet ut i värmesystemet. En del kritiker hävdar att detta ger sämre verkningsgrad men i praktiken funkar det minst lika bra som som andra lösningar. http://www.mecaterm.se/bast-i-klassen-i-energimyndighetens-test.html. Knappast old school, det förstÃ¥r jag inte var du har fÃ¥tt det ifrÃ¥n...   ???

VP handlar om att hitta en lösning som är väl anpassad för huset. Olika lösningar passar olika hus och värmesystem olika väl.

/Marcus

Antingen är det vatten ut eller så är det köldmedium ut. Det senare fryser inte i rören vid elavbrott. Mecaterm kör väl vatten ut, dvs. det är inget split-system?
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #28 skrivet: 01 april 2012, 20:01:23 »
Dom kör vatten ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nu med Mecaterm HPB300 och Arctic EVI 10
« Svar #29 skrivet: 02 april 2012, 17:14:38 »
ÅF av VP hör typiskt av sig när de får sniff på en säker affär så det handlar om att fråga rätt frågor. Jag är ett väldigt besvärligt prospekt så jag förstår ditt problem. Men tipset är att skippa e-posten, såsom säljare sedan 11 år tillbaka så kan jag avslöja att jag då inte heller hade varit intresserad av att lägga tid på dig. Man säljer inte saker i den prisklassen via email.

"Drar ut elementvatten" är ju en formulering jag inte hört tidigare. Du menar det som normalt kallas ett "shuntat system"?

Elementvattnet dras inte alls ut, pannan utgör däremot en buffert som laddar lite högre temp än vad framledningen kräver och när VP vilar sÃ¥ körs/shuntas överskottet ut i värmesystemet. En del kritiker hävdar att detta ger sämre verkningsgrad men i praktiken funkar det minst lika bra som som andra lösningar. http://www.mecaterm.se/bast-i-klassen-i-energimyndighetens-test.html. Knappast old school, det förstÃ¥r jag inte var du har fÃ¥tt det ifrÃ¥n...   ???

VP handlar om att hitta en lösning som är väl anpassad för huset. Olika lösningar passar olika hus och värmesystem olika väl.

/Marcus

Det handlar ju inte om att SÄLJA via email utan att få kontakt. Telefon är jobbigt, det ringer alltid vid fel tillfälle.
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!