Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)  (läst 5139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skåning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Där kan bara finnas en som är lika nördig som jag.
Hej Alla !

Refererar lite till tidigare inlägg om att VP'n inte räcker - alternativstöttning krävs.

Efter ett antal besök av diverse firmor, ännu fler offerter, och mycket slitande av
det redan tunna håret, så ligger landet så här.

Elementen (+ huset i övrigt) som sitter i huset är tydligen helt dimisionerade efter något som kallas för högtemperatur. Dvs när det är riktigt kallt (-10 och mindre) så behövs det
temperaturer som vida överstiger vad VP'n och el-patronen klarar av.

En "expert" räknade ut att VP'n bör fixa det ner mot 0/-1 men inte mer. Vilket mycket
väl kan stämma överens med tanke på hur det såg ut i vintras.

Att installera så kallade fläktkonvektor skulle hjälpa. Men när installatören räknade på det så konstaterades det att el-patronen fixar att antingen göra varmvatten eller värme om det är minus 10 eller kallare. En större el-patron skulle förmodligen fixa till det problemet.

Men när man ser vad det skulle kosta att uppgradera systemet med patron + konvektor + arbete, så blir jag lite trött.

Nej, jag har fortfarande ingen teknisk kompetens alls. Ej heller goda vänner som kan göra jobbet. Det blir alltid vita kvitton på vanliga bolag.

Så, efter diverse funderingar så har jag kommit fram till något kanske skulle fungera.

Tanken är att installera en pelletsbrännare + någon sorts automatik på temperaturen.

DÃ¥ skulle man kunna ha ett antal alternativ:

1) Ute temp ner till ca 0, pellets värmer varmvatten - VP värmer hus.
2) Ute temp mellan 0 till -7/-9, pellets värmer varmvatten + stöttar VP'n för huset.
3) Ute temp från -7/-9 och neråt, enbart pellets.

Enligt en pelletsgubbe så funkar detta alldeles utmärkt.

Vad han bad mig kolla upp med VP experter var hur VP'n mår om det helt plötsligt
skulle komma ut riktigt varmt vatten i rören. Upp emot 55/65 grader när det är
som värst.

Ni som begriper detta, vet ni om VP'n tål detta ??


Roland
Köpte ett hus i Sept. CTC Family panna från 1979. Nibe 2010 kopplad på denna. Enligt säljaren installerad i Feb. Enligt säljaren förbrukade huset under 2004 29000Kwh. 160 kvm bottenplan + 160 kvm källare (delvis inredd). Byggår 1960.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #1 skrivet: 24 april 2006, 13:42:40 »
VP:n stoppar på hög returtemp om den skulle få så varmt vatten.

Tänker du sätta dit en pelletsbrännare på pannan?

Jag skulle i så fall förorda följande lösning:
Pellets sköter varmvattnet och värmepumpen sköter värmen.
Pannan stöttar värmepumpen då den inte orkar själv.
När framledningstempen överstiger 55 grader sköter pelletsbrännaren värme+varmvatten ensam.

Dockningsförslag:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-5.pdf
« Senast ändrad: 24 april 2006, 13:46:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skåning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Där kan bara finnas en som är lika nördig som jag.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 14:09:17 »
Hej Carl N !

Tanken är precis som du säger.

Dockningen är redan idag enligt det förslag du bifogade.

Men min fråga kvarstår, kan VP'n skadas av höga temperaturer.

För visst är det väl som så att även om VP'n har stannat av antingen
för hög temp på vattnet, eller för låg ute temp, så snurrar ju
cirkulationspumpen. Och då finns det ju en risk, i mitt fall iaf,
att VP'n får väldigt höga temperaturer.

Det kan ju inte vara så bra att stanna cirkpumpen !?!?

Fryser inte allt sönder då ??

Roland.

Köpte ett hus i Sept. CTC Family panna från 1979. Nibe 2010 kopplad på denna. Enligt säljaren installerad i Feb. Enligt säljaren förbrukade huset under 2004 29000Kwh. 160 kvm bottenplan + 160 kvm källare (delvis inredd). Byggår 1960.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 15:42:35 »
Jag tror nog att kondensorn klarar 65ºC på vattnet när kompressorn är avstängd. Som du skriver så är det inte så klokt att stänga cirkpumpen till VP:n.

På min VP så värme elpatron upp VVB till 65ºC med kompressorn avstängd var 14:e dag och det vattnet går genom kondensorn.
« Senast ändrad: 24 april 2006, 15:45:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 19:57:13 »
Om du har kopplat matningen till Cp ifrån VP så går inte CP hela tiden.
Om VP stoppar för hög eller låg temperatur, så stoppar CP också.

Den går sedan igång bara så att det inte är någon frysrisk för VP. Även för att motionera pumpen på sommaren när inget värmebehov föreligger.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 21:25:52 »
Hallo,

Varför går det inte bara att installera en större elpatron? Jag förstår inte riktigt varför du blandar in fläktkonvektorer i den meningen. Javisst, fläktkonvektor ökar ju förutsättningarna för VP att fungera bättre genom att man kan sänka framledningstemperaturen - men samma sak gäller ju med pelletsupplägget. Så länge du har en tillräcklig effekt installerad i elpatronen så spelar det ingen roll om det är högtemperatur eller lågtemperatursystem.

Alltså, om du vill få ut bättre effekt av din VP så skall du troligen investera i fläktkonvektorer. Om du behöver kraftigare spets, så kan du antingen skruva in en kraftigare elpatron eller sätta in pelletsbrännare. (Nu har jag antagit att elpatronen sitter på den pannan där du funderar på att sätta in pelletsbrännaren).

Med tanke på att du verkar ha effektbehov som är stort, så kanske det av den anledningen kan vara lönsamt att sätta in en pelletsbrännare - om man nu orkar med pelletshanteringen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 07:13:31 »
Om du har kopplat matningen till Cp ifrån VP så går inte CP hela tiden.
Om VP stoppar för hög eller låg temperatur, så stoppar CP också.

Den går sedan igång bara så att det inte är någon frysrisk för VP. Även för att motionera pumpen på sommaren när inget värmebehov föreligger.

Knepigt, om VP:n bryter för hög retur så stannar VP:ns CP, och flödet genom utedelen stannar av, då sjunker ju även returtempen och VP:n vaknar till och kör en snutt, bryter igen för hög retur osv...

Bättre om cirkpumpen går kontinuerligt eller? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha lÃ¥g energikostnad
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 13:00:15 »
Precis så har jag också tänkt.
Om CP stoppar kommer VP bara att stå stopp de 20 minuterna
som VP har som minsta återstartstid och sedan göra en kort start igen om inten uppvärning från VP krävs.
Eller startar CP en stund före för att "kolla läget" och om onget behov finnes, får man då 20 nya minuter.
Har försökt förstå hur CP styrs från VP utan att lista ut det.
NÃ¥gon som vet? Sc:,h
Kör min CP kontinuerligt i brist på bättre vetande
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 19:48:49 »
Jag citerar manualen:

"När CP anslutes till kopplingsplint 11 styrs pumpen av 2010. Pumpens aktivitet beror på statusen för 2010, värme/VVbehov och utetemperatur. Pumpmotionering sköts av 2010."

Min personliga åsikt om när den går är följande:
Om man kör med flytande, så känner den bara så att det inte fryser.
Om man kör med fast, så kör CP igång med några minuters mellanrum, beroende på yttertemperatur.
CP behöver ju inte gå många sekunder för att få aktuell temperatur.
Tror inte att starterna för VP ligger i 20 minuters cykler, utan den kan starta när som helst efter de första 20 minuterna.

Jag matar min CP ifrån VP eftersom Nibe trots allt har lagt ett schema på när CP ska gå. Det måste vara bättre än att den går kontinuerligt. Billigare iaf! :)
« Senast ändrad: 25 april 2006, 19:52:03 av AlfM »
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #9 skrivet: 26 april 2006, 08:41:11 »
Har man ett lÃ¥gtempsystem sÃ¥ är det nog lämpligt att lÃ¥ta VP:n styra CP:n men vet man att det kommer att bli en del hög retur som normalt driftfall sÃ¥ är jag tveksam.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #10 skrivet: 26 april 2006, 19:57:42 »
Jag förstår inte vad det skulle göra för någon skillnad? Förklara! Sc:,h

Om Vp ofta bryter på hög returtemp trots att man kör på flytande kan man ju öka differensen på kanal 31 så att VP styrs därifrån istället.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När kan VP'n skadas av hög temp ? (pelletseldning)
« Svar #11 skrivet: 27 april 2006, 10:34:25 »
Jag förstår inte vad det skulle göra för någon skillnad? Förklara! Sc:,h

Om VP:n bryter för hög retur så stannar VP:ns CP, och flödet genom utedelen stannar av, då sjunker ju även returtempen och VP:n vaknar till och kör en snutt, bryter igen för hög retur osv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!