Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värme pÃ¥ eller av i källare, samt optimera tiden innnan tillskott  (läst 8078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej.
jag har ett hus från -53 med 2våningar +källare.
en IVT -9kw greenline från -10 med extra tank vid sidan( om man vill köra värme enbart i källare)

Källare är endast förråd tvättstuga med 100mm isodrän utanför. dock oisolerat ca 50cm , det som är ovan mark.

frågan nu är efter lite olika råd från diverse arbetskamrater.
"full värme i källaren, stiger ändå uppåt"
"bara förråd, räcker väl med lägre temp ca17-18 grader"

golven på markplan tenderar att vara lite kalla, en hel del drag via dom ventiler som ska gå in till källaren men som ligger med drag in i trossbotten. så även om man stänger invända källarventiler drar det liksom in på golven på markplan.

Vilket anses rätt och fel tycker ni experter, samt vilket är en rimlig tid för tillskottstimer. tror den stod på 30min från början. mest med tanke på ekonomisk aspekt. sen finns det ju en gräns vid en temperatur när värmepumpen oavsett tid aldrig skulle nå upp till "målet" utan tillskott. vet ej var den gränsen ligger riktigt. bor i blekinge. Med facit i hand skulle kanske min så pass gamla och dragiga kåk haft en större pump??


Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle utan att tveka sätta en stor aerotemper i källaren för att få den torr och trevlig.
Men också kunna hålla en låg returtemperatur till VP då den går billigare vid lägre erturtemperatur.
Jag tror utan att veta att förlusterna i väggarna blir minder en värmevandringen genom bottnen upp i huset. Med andra ord värm källaren till 21 grader och få varma golv i huset.
Det bygger på att man använder returen från övriga systemet och kyler det ytterliggare inte splittar framledningen för då kan du inte få bättre cop i samma utsträckning.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hmm och jag har ju alltså 4 helt nya vattenradiatorer + 1 gammal i källaren. så att få upp temeraturen är inga problem. tänkte mest om det var bra eller dåligt.

sen är jag lite osäker på vad som menas:
"Det bygger på att man använder returen från övriga systemet och kyler det ytterliggare inte splittar framledningen för då kan du inte få bättre cop i samma utsträckning."

Tillledningen delar sig efter extratanken och går en i källare och en upp i huset. om det har nån betydelse.
Tanken var att kunna stänga upp till huset om man vill värma källaren något extre på vår höst men inte behöver i huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ha så låg värme som möjligt i källaren, i ett hus från 53 så kan jag garantera att källaren tjyvar värme från övriga huset.
Själv kör jag så låg temp som möjligt och då får jag det varmare i övriga huset (utan tillskott).
Så fort jag vrider på raddarna i källaren så sjunker den maximala framledningstempen som VP:n mäktar med enbart kompressor.
Inget av värmen i källaren kommer övriga huset tillgodo, värmetransporten är åt andra hållet.

I övrigt så tror jag på minst 60 minuters tillskottstimer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Märker också att källaren suger energi men min är oisolerad. Att leda returen till fläktkonvektorn blir det så bra kan bli högt delta över vp även om det bara är ett delflöde som går genom konvektorn antar jag Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
Nu håller jag inte med Carl N. Det kan aldrig vara fel att att värma upp en källare. Oavsett om man har bjälklag med sågspån/isolering eller betongvalv så kan det aldrig vara negativt att värma källaren. Huset mår bättre, varmare golv, friskare hus mm. Vad menar du med att källaren "tjyvar värme från huset".
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu håller jag inte med Carl N. Det kan aldrig vara fel att att värma upp en källare. Oavsett om man har bjälklag med sågspån/isolering eller betongvalv så kan det aldrig vara negativt att värma källaren. Huset mår bättre, varmare golv, friskare hus mm. Vad menar du med att källaren "tjyvar värme från huset".

Själv har jag betongbjälklag, helt empiriskt, drar jag på värmen där så behövs mer eltillskott.
En stor del av värmen som går ut i källaren går sen ut via väggar och golv och kommer inte övriga huset till nån nytta.
Om man däremot vill ödsla en massa kWh på att värma källaren för att ha det behagligt de minuter/dygn man är där, var så god.
På vintern är luften normalt så torr att några fuktproblem inte torde uppstå, värre är det på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
Precis som vi. Betongvalv. Men vi räknade med det vid köp av värmepump och inomhustemperatur i gillestugan har ökat med två grader pga fläktkonvektorer i källaren. På sommaren fungerar den som avfuktare.
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Att värma källare eller inte funkar egentligen som med övriga ytor desto mindre man värmer desto mindre förbrukar man gäller fram för allt med dåligt isolerad källare. Det kan ju finnas andra skäl att värma den tex varma golv vi har nog mellan 12-15 grader i källaren trots att värmen är av den värms genom golven och spill värme från diverse rör och har jag värmen på drar det betydligt mycket mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Är man inte i källaren så behöver man ju inte värma upp den igentligen tycker jag.. :)

Men jag har en fråga som också rör källare, min vp står i källaren på huset brevid och har kullvert in till huset vi bor i..
Källaren är o-isolerad och byggd i betong, övervåningen är en snickabod lika tät som en gammal lada, man ser ut överallt och finns NOLL i isolering, dock så är taket i källaren i betong, men golvet på övervåningen är gammalt tjockt trägolv med sågspån under.

Källaren är uppdelad i 3 rum. 1:a rummet är ca 10-15kvm stort, 2:a rummet där vattenpumpen står är ca 3kvm, och 3:e rummet där vp står är ca 6kvm.


Rören från vp är o-isolerade i rum 3, men isolerade och "igenbyggda" med extra isolering och spånskiva i rum 1, sen går dom in till huset.
Skulle jag tjäna någonting på att t.ex stänga dörren till rum 3 och sätta en fläktkovektor / radiator som returen går igenom innan den kommer till vpn?
Tänkte mest på om jag får någon "vinst" av att vp står i varmare rum?

Jag har ett delta på framledning / retur på ca 10°C, vp orkar göra 48°C framledning utan ts, jag behöver 59°C framledning vid -15°C..
Kommer vp inte orkar göra lika varm framledning eftersom returen blir kallare om jag kopplar en "förbrukare" på returen?

Källaren håller ca 4°C i 1:a & 2:a rummet, 3:e rummet är nog inte så stor skillnad ändå eftersom dörren står öppen..

I 1:a rummet har jag en 3 fas 5kw byggfläkt som jag brukar starta när jag är där nere (Jag har ett multigym som stÃ¥r där och sÃ¥ stÃ¥r crossen där. Men tiden i källaren kanske är 1-2 timmar i veckan  a:gl

Kanske lönt att värma hela källaren?

Om byggfläkten får gå 1 timme så har jag ca 15°C i 1:a rummet.

Blev ett lÃ¥ngt och rörigt inlägg, som vanligt när det gäller mig känns det som  tOOmten
FörlÃ¥t  ::)
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 22:44:38 av goransson89 »

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Om man har, som TS och mig, isolerad källare med Isodrän så märks det inte så mycket värmesvinn, för min del används källaren mycket, det finns bl a ett TV-rum och badrum som värms upp till runt 22 grader med hjälp av överdimensionerade nya sektionsradiatorer (med termostater) året om, samt tvätt- och torkrum som har gamla sektionsradiatorer som är utan termostater, d v s en öppen slinga inkl handdukstork, som jag måste ha p g a att jag kör Link där resten av huset har termostater.

Det verkar inte vara speciellt mycket värmespill med tanke på att jag satt upp värmestoppet till runt 30 grader året om, så även på sommaren värms källaren upp.
I TV-rummet tog vi bort den invändiga isoleringen eftersom det är Isodrän utanför och det finns en överdimensionerad sektionsradiator där som värmer upp bra. Golvet är omgjutet med klinkers men ingen golvvärme eftersom jag resonerade som så att i TV-rummet satt vi ändå inte med fötterna på golvet eftersom vi har en skön soffa där vi ändå har fötterna uppe...

Det är klart att använder man inte källaren frekvent så kvittar det med värmen men jag tror inte att det blir jätteförluster med uppvärmd källare så länge den är välisolerad, vår förbrukning blev för 2012 ca 13500 kWh inkl ca 7200 i hhel, detta hhel inkluderar 2 st tonåringar med datorer, stereor och obefintlig kännedom om elförbrukning mm... ::)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är man inte i källaren så behöver man ju inte värma upp den igentligen tycker jag.. :)

Men jag har en fråga som också rör källare, min vp står i källaren på huset brevid och har kullvert in till huset vi bor i..
Källaren är o-isolerad och byggd i betong, övervåningen är en snickabod lika tät som en gammal lada, man ser ut överallt och finns NOLL i isolering, dock så är taket i källaren i betong, men golvet på övervåningen är gammalt tjockt trägolv med sågspån under.

Källaren är uppdelad i 3 rum. 1:a rummet är ca 10-15kvm stort, 2:a rummet där vattenpumpen står är ca 3kvm, och 3:e rummet där vp står är ca 6kvm.


Rören från vp är o-isolerade i rum 3, men isolerade och "igenbyggda" med extra isolering och spånskiva i rum 1, sen går dom in till huset.
Skulle jag tjäna någonting på att t.ex stänga dörren till rum 3 och sätta en fläktkovektor / radiator som returen går igenom innan den kommer till vpn?
Tänkte mest på om jag får någon "vinst" av att vp står i varmare rum?

Jag har ett delta på framledning / retur på ca 10°C, vp orkar göra 48°C framledning utan ts, jag behöver 59°C framledning vid -15°C..
Kommer vp inte orkar göra lika varm framledning eftersom returen blir kallare om jag kopplar en "förbrukare" på returen?

Källaren håller ca 4°C i 1:a & 2:a rummet, 3:e rummet är nog inte så stor skillnad ändå eftersom dörren står öppen..

I 1:a rummet har jag en 3 fas 5kw byggfläkt som jag brukar starta när jag är där nere (Jag har ett multigym som stÃ¥r där och sÃ¥ stÃ¥r crossen där. Men tiden i källaren kanske är 1-2 timmar i veckan  a:gl

Kanske lönt att värma hela källaren?

Om byggfläkten får gå 1 timme så har jag ca 15°C i 1:a rummet.

Blev ett lÃ¥ngt och rörigt inlägg, som vanligt när det gäller mig känns det som  tOOmten
FörlÃ¥t  ::)
[/quote
om du kopplar på flera förbrukare så kommer inte vp orka värma framledningen lika högt men det kanske inte behövs heller för den extra förbrukaren värmer kanske rummen bredvid eller ovanpå också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Då är det alltså inge bra att sänka returtempen för min del..
Eftersom enda gÃ¥ngen jag har nytta av värmen där nere är när jag skruvar Crossen, finns inga rum pÃ¥ sidorna eller över som tar nytta av spillvärmen..  dontknow

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hmm ok verkar som dom flesta är överens dvs, så lite värme som möjligt i källaren.
Timern har jag på 90min

ErikDahlberg

  • Gäst
ErikDahlberg
SV: värme på eller av i källare, samt optimera tiden innnan tillskott
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2023, 17:38:10 »
Hmm ok verkar som dom flesta är överens dvs, så lite värme som möjligt i källaren.
Timern har jag på 90min
Värme ska såklart vara på i källaren. Hela fastigheten vinner på det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!