Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme(kw) och borrhÃ¥lsdjup i stort gammalt hus  (läst 18724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Finns ju alltid möjlighet att borra ett hål på tex 250 meter visst kommer deltat bli lite högt när vp går max men det lär bli väldigt få dagar och vill man finns ju tex 4 rörs kollektor men då kanske priset drar i väg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för mycket bra info och input här!! Då är 12kw för liten som jag misstänkte, och det stämmer mycket riktigt att detta alternativ inte var dimensionerad för husets toppbehov .

Då kvarstår bara frågan om hur djupt hål man ska ha. Blir skillnaden i tillsatts el enbart kring 600 kWh/år som du estimerar det till Roland tar det ju ganska lång tid innan den extra investeringen betalar sig.

FG: huset kommer nog inte isoleras sÃ¥ mycket extra. Har du siffor pÃ¥ hur din förbrukning har sett ut efter att ni satte in er anläggning?  Har ni använd mycket tillsatsel med ert hÃ¥l pÃ¥ 220m?

Vi har inte haft pumpen installerad i ett år än, men jag har en elmätare på pumpen och gissar att förbrukningen kommer landa på 9000-9500 kWh för ett år. Ingen tillsatsel förra vintern. Pumpen låg på 90 Hz som mest vid -18 och jag tror den ska gå upp till 120 Hz.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

BörjeJG

  • Gäst
BörjeJG
SV: Dimensionering bergvärme(kw) och borrhålsdjup i stort gammalt hus
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2016, 22:43:50 »
Bor utanför Göteborg i ett hus frÃ¥n  början av 1800 pÃ¥ 320m2. Direktverkande el i dag och en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 45-50 000kwh.

Har nu fått in offerter från tre olika företag och de skiljer sig ganska mycket med tanke på vad de rekommenderar. Alla rekommenderar varvtalsstyrd värmepump(Thermia eller Nibe) men storlek på pump och djup på borrhål skiljer sig ganska mycket. Den ena tycker det räcker med 12kw och ca 200 meter hål, den andra tycker vi bör gå för 16kw och 2x150m hål medan den tredje tycker 16kw och 200-220 meter hål. Blir ju ganska stora skillnader i pris pga hålen och de med mindre djup säger att det aldrig kommer löna sig med extra djup medan den som föreslår 2x150 säger det är intjänat på 2 år.

Vad verkar vettigt?

Hej, en liten fråga och inflikning.
Jag är lite nyfiken vad du fått för pris på borrhålen och om det är långt till berg, bor du kanske på lerbotten och det är kanske 100 m eller kort och ni ser synligt berg? Har du fast pris för detta?
(Det kanske visar komma gå bra och då köra ner till 250 m när de ändå håller på. Hur har det gått för dina grannar runt omkring dej som installerat?)
Mvh/B

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror lite på förutsättningarna där man borrar men vet andra som borrat ett hål på 300 och satt en extra cp i linje med pumpen för att säkra att den orkar. Oftast går gränsen på 400m slanglängd. Varför borra ett på 300? Billigare för du slipper flytta maskinen och nytt foderrör.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Personligen tycker jag att det är alldeles för stor fokus på "lönsamhet" när man väljer djup på borrhålet.
Har du pengarna välj det djupaste (eller ännu djupare). Det är ju småpengar det handlar om i sammanhanget.

Tänk också efter hur viktig faktorn "lönsamhet" är för dig i andra sammanhang där du lägger ut "en massa pengar" och fråga dig sedan varför det är så viktigt nu. Hur mycket lönsamhetsdiskussioner hade du tex när du senast bytte bil, renoverade köket, byggde poolen, åkte på semester osv.

När jag köpte min värmepump 2002 fick jag offerter på 115 och 130 m borrhål (Thermia resp. IVT) och jag fick hela tiden höra att det inte var lönsamt att borra djupare (än 115 meter och än 130 meter) när jag ville ha 160 meter. Jag valde trots protester 160 meter borrhål och det enda jag ångrar idag är att jag inte valde 200 meter i stället.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Beror lite på förutsättningarna där man borrar men vet andra som borrat ett hål på 300 och satt en extra cp i linje med pumpen för att säkra att den orkar. Oftast går gränsen på 400m slanglängd. Varför borra ett på 300? Billigare för du slipper flytta maskinen och nytt foderrör.
En extra cp drar energi och framförallt i kombination med inverter kan nog drivströmmen äta upp vinsten med djupare borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Då är du strikt inne på lönsamhet igen!

För mig är känslan mycket viktigare (värt mycket mer) att jag inte kör på marginalerna, att jag slipper "dyr" elpatronsvärme, att jag bara har ett par minusgrader på inkommande brinet trots att pumpen har gått 3 veckor i sträck i januari-februari utan att ha stannat en endaste gång (elpatronsvärmen är avstängd) osv.

DÃ¥ tycker jag f-n vad bra allt fungerar och att det kostade 7000 kr att borra litet djupare för 14 Ã¥r sedan det har jag för länge sedan glömt bort. 

Men nöjdhetskänslan infinner sig ofta! Vad är den värd?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Säger inte emot att djupare borra skulle bra men om det samtidigt kräver en extra brine cp vilka brukar vara rätt kraftig vi säger att den drar 100 watt och en inverter kanske går 4500 tim per år så ger det 450 kwh i kostnad men den ger säkert lite extra effekt också. Jag skulle istället hoppa över extra cp vilket spar nån tusing bara det och låta deltat bli lite onödigt högt vid max effekt uttag och när invertern går på lite mera normala effekter så räcker den inbyggda cp i vp till att ge ok delta. Vill man ha en topp anläggning borrar man 2 st borror vilket ger lågt flödesmotstånd och hög brine temp men kostar lite extra. För mig är inte installations kostnaden det viktiga men jag vill hålla nere drift kostnaden just för att jag ska få en nöjdhetskänsla sen om det är en extra cp som drar onödig ström eller elpatron som drar några hundra kwh spelar inte nån roll för mig i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
För något år sedan köpte jag ett 300m2 1800talshus i Skåne. 225m aktivt borrhål till en 14kW Ivt och den räcker inte till riktigt under ca -5C. Nu är iofs förhållandena där ganska ooptimala (lertegelhus, värmetrögt men oisolerat i väggar), HT radiatorsystem, faslig blandning av rör från 1800-2000tal, etc. Många saker står på förbättralistan, men i vilket fall, korta borrhål ser nog jag som ganska dumsnålt.

En bra energibrunn överlever ju många generationer med värmepumpar, så kostnaden där bör man ju räkna av på 50år eller mer. Många som borrade grunda hål för 15-25 år och nu uppgraderat till en ny pump med bättre COP har ju också fått problemet att den nya effektivare pumpen fryser borrhålet och tvingas då borra ett helt nytt djupare hål eller köra bergvärmen på halvfart och köra en alternativ värmekälla samtidigt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Men ett djupare borr hål hade ju endast marginelt påverkat hur länge din vp orkar utan elspets. Det är nog inte cop som är så grymt mycket bättre så man för problem med befintlig energibrunn utan att i dag dimensionerar man med betydligt mycket kraftigare vp och naturligtvis bättre cop. Skillnaden i dimensionering kommer vara liten när många byter vp om tex 15 år eftersom många sätter in vp i dag som i stort sett klarar värmen utan elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@ Smurfen: Yes en till CP kommer, även om man väljer en ny energisnål, att dra el men att borra ett extra 150m hål kostar 45000 och bränner cp då 450/år tar det en stund att gå break even. Pratade med Nibe och fick förklarat att tricket var inte ovanligt i storstäder med stora hus och små tomter så att man inte kan ställa isär borrorna utan att gå utanför förordningen på orten.

För att hålla sig till topic så var det bara ett inspel till TS att utvärdera för att ev spara pengar vid installation.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ett extra hål kommer att förbättra brine tempen och gör även att den interna cp kan jobba med lägre effekt så skillnaden kommer bli större men du har rätt det kommer ta många år att tjäna in ett extra hål. Ska nog vara bra liten tomt om inte 2 borrhål får plats och det finns bättre lösningar med grövre slang eller 4 rörs kollektor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@Smurfen - du är klok som en bok
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Men ett djupare borr hål hade ju endast marginelt påverkat hur länge din vp orkar utan elspets. Det är nog inte cop som är så grymt mycket bättre så man för problem med befintlig energibrunn utan att i dag dimensionerar man med betydligt mycket kraftigare vp och naturligtvis bättre cop. Skillnaden i dimensionering kommer vara liten när många byter vp om tex 15 år eftersom många sätter in vp i dag som i stort sett klarar värmen utan elspets.

Djupare hÃ¥l pÃ¥verkar i min mening mer än vad mÃ¥nga här pÃ¥stÃ¥r.  Tex verkar folk räkna med Ã¥rssnittpriset pÃ¥ el även för Ã¥rets kallaste dagar när man räknar pÃ¥ eltillskott tillsammans med en mindre pump istället för en större. Elpriset kan mycket väl vara 2-5x högre än normalt de dagar det är riktigt kallt vilket fÃ¥r utslag även för den som har mÃ¥nadsdebitering (och har man en modern bvp med elspotprisstyrning men inte har timme-för-timme-debitering sÃ¥ betalar man onödigt mycket för sin el).

Byter man en 20år gammal 14kW VP med COP runt 2,5 och till en ny 14kW med COP runt 4 så kommer man försöka ta ut ca 10-15% mer energi ur hålet vid samma 14kW ut. Låg man på marginalen innan så kan man mycket väl skapa permafrost med den nya maskinen utan att ens köpt en större maskin. När gränsen nås vet man ju inte heller förrän det faktiskt sker och då är det troligen kört vad gäller mer värme ut ur det hålet minst närmaste halvåret.
« Senast ändrad: 09 september 2016, 06:08:41 av stedevil »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har dÃ¥lig koll pÃ¥ hur elpriset funkar men de flesta har väl samma elpris hela mÃ¥naden oavsett när elen förbrukades och att styra när vp ska gÃ¥ via elbörsen tror jag inte mycket framförallt inte när det är kallt ute och vp gÃ¥r i stort sett hela tiden. Ja blir cop skillnaden sÃ¥ stor kommer det naturligtvis pÃ¥verka brine tempen mycket  och framförallt om man redan tidigare lÃ¥g pÃ¥ gränsen sÃ¥ kan det bli problem. Permafrost blir det inte en borra som blir sÃ¥ kall sÃ¥ man fÃ¥r problem (vilket inte alla fÃ¥r även med mycket kall brine) har säkert tinat upp sÃ¥ pass mycket sÃ¥ det funkar som vanligt en vecka senare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!