Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Glide VS Tempdiff  (läst 40549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #45 skrivet: 19 mars 2008, 20:10:21 »
Kanske den er en smule for stor. Men det har ochså været mycket varmt i Danmark denne vinter. När vi får -15 grader i længere tid passar den fint, tror jeg. Vi har bara haft 3 dagar med temperatur under - 1 og de var: -2 och -1,7 och -1,8. :D

Cop (inkl. alla pumper och elektronik på vp) mätat från 1. december till 17. marts har varit 3,6 med radiatorer i hele huset.

Vb-pumpen kører fuld fart, när kompressoren kører, ellers kører den det trin (I, II eller III) man har valgt.

Jag tänker mig at koble en ledning fra och forsøge att køre trin II hela tiden. IVT har tyvär inte gjort det möjligt att ændre vb-pumpen under kompressor-kørsel, så man måste själv finde en väg. >:(
« Senast ändrad: 19 mars 2008, 20:19:10 av Danskeren »
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #46 skrivet: 19 mars 2008, 20:23:47 »
Varför inte prova med läge 1 direkt? Det händer inte så mycket när man ändrar hastigheten på Vb-pumpen, inte på min pump i alla fall.

Läge 1 7,2 grader
Läge 2 6,2
Läge 3  5,6
blev det den gången jag testade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #47 skrivet: 19 mars 2008, 20:33:21 »

Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.

Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.


PerJ

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #48 skrivet: 20 mars 2008, 23:07:04 »

Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.

Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.


PerJ


Du (m.fl.) som har grym koll på detta: i en annan tråd så hade någon kollat upp med ComfortZone angående deltaT på deras R134a-vp:ar och de svarade så här:
"Ur värmepumpens synvinkel är det bättre ju mindre delta det är.  Det som kan anses ineffelktivt med lÃ¥gt delta är att cirkulationspumpen drar onödigt mycket ström. Det är dock mycket marginellt.
Du skall i alla fall inte minska cirkpumpen under läge 2. Då går den för sakta vid varmvattenproduktion.
Du tjänar ca 20W i effektförbrukning från läge 3 till läge 2."

Har de fel i detta?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2008, 09:00:52 »

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.

Det är väl bara att konstatera att om min uppfattning om hur verkligheten borde vara och hur verkligheten är inte gÃ¥r ihop, dÃ¥ är det verkligheten som gäller. Fast jag kan ändÃ¥ inte förstÃ¥ att det blir samma temperaturdifferens. En CO2-pump kan man säga arbetar med en glide (fast det är ett annat fenomen) som är betydligt större än för t.ex. R407. En sÃ¥dan pump arbetar effektivast med en  temperaturdifferens pÃ¥ värmebäraren som är betydligt större än 10 grader, men det kanske inte är ett jämförbart fall.     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #50 skrivet: 21 mars 2008, 09:11:35 »
Digitalrobert,

Jag misstänkker att ComfortZone:s svar grundar sig på värmepumpens egna verkningsgrad, inte värmepumpens verkninggrad i det totala systemet värmepump-radiatorsystem.

Tittar man enbart på värmepumpens verkningsgrad så får man bäst verkningsgrad om man håller ingående temperatur konstant i kombination med högt flöde (gärna oändligt flöde...)

Men tittar man på kombinationen radiatorsystem-värmepump så blir det annorlunda. När man sänker flödet i radiatorsystemet så sjunker returtemepraturen in i kondensorn vid samma effekt, samtidigt måste man kompensera med lite högre framledningstemperatur för att radiatorerna ska få samma effekt.

Beräkningsmässig/teoretiskt så är är skillnaderna beroende på deltaT relativt små, håller man mellan 5-10 graders deltaT vid körnings mot radiatorsystemet så ligger man relativt rätt, det kanske skulle gå att förbättra verkningsgraden med några enskilda procent. Tror det är ganska viktigt att se till att man inte har enskilda radiatorerna inte "kortsluter" systemet. Tex små radiatorer på toaletter har ofta en förmåga att skicka tillbaka för varmt vatten till värmepumpen.

PerJ

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #51 skrivet: 21 mars 2008, 09:23:21 »
Jeg har sænket vb-pumpen fra trin III til I (se tidligere inlæg i denna tråd).
Inne-temp er faldet från 21,5 till 21,1.

Tjekker nu cop det näste stykke tid. :)

Kanske får jag problemer vid varmvattenproduktion, men inte endnu.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #52 skrivet: 21 mars 2008, 09:26:34 »

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.

Det är väl bara att konstatera att om min uppfattning om hur verkligheten borde vara och hur verkligheten är inte gÃ¥r ihop, dÃ¥ är det verkligheten som gäller. Fast jag kan ändÃ¥ inte förstÃ¥ att det blir samma temperaturdifferens. En CO2-pump kan man säga arbetar med en glide (fast det är ett annat fenomen) som är betydligt större än för t.ex. R407. En sÃ¥dan pump arbetar effektivast med en  temperaturdifferens pÃ¥ värmebäraren som är betydligt större än 10 grader, men det kanske inte är ett jämförbart fall.     

Roland,

Har du några mätningar från verkligheten? Det finns anledning till att jag skriver beräkningar, det finns alltid en mer eller mindre stor skillnad mellan beräkningar och verkligt utfall.

En subkritisk värmepump typ R407c och R134a går inte att jämföra med en transkritisk värmepump med CO2. Det har helt olika processer och funktionssätt.

Att säga att en CO2 pump arbetar med glide är helt felaktigt. En CO2 pump fÃ¥r alltid bäst verkningsgrad vid sÃ¥ lÃ¥g ingÃ¥ende  VB temperatur som möjligt. om deltaT är 20 eller 30 grader spelar normalt ingen roll. I en transkritisk CO2 värmepump sÃ¥ har man ingen kondensering utan enbart gaskylning i gaskylaren. Ju kallare man kan kyla gasen i kylaren desto mer värme fÃ¥r man ut vid konstant kraftförbrukning. Högtrycket pÃ¥ en CO2 värmepump optimeras inte pÃ¥ värmebärartemperaturen utan mera pÃ¥ förhÃ¥llandet mellan högtryck och lÃ¥gtryck, för att fÃ¥ ut sÃ¥ mycket energi i gaskylaren i förhÃ¥llande till kraftförbrukningen.

PerJ

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #53 skrivet: 21 mars 2008, 10:59:39 »
som sagts, CO2 jobbar med hetgaskylning !
och som PerJ är inne på, det är inkommande (VB-R) som är avgörande för effektivitet(cop)
om man bortser fullständigt från radiatorerna ,och tittar på en VP oavsett köldmedium så är det mest effektiva driftsättet att hålla ner VB-R !
jag har skrivit om det förut :  om du kan utnyttja skiktning i en tank för att fÃ¥ tex 30/50 istället för 40/50 över värmepumpen,sÃ¥ har du vunnit oändigt mycket i effektivitet hos värmepumpen.
sen gäller det att du har en annan slinga mot radiatorerna med temperaturer som är gynnsamma för dessa ( lågt DeltaT).

men den av tillverkarna rekomenderade DeltaT:et  är en kompromiss. som dock inte har med glide att göra överhuvudtaget.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #54 skrivet: 21 mars 2008, 11:48:14 »

Roland,

Har du några mätningar från verkligheten? Det finns anledning till att jag skriver beräkningar, det finns alltid en mer eller mindre stor skillnad mellan beräkningar och verkligt utfall.
........

Nej, det har jag inte. Beräkningar är ju en modell av verkligheten och kan som sagt skilja sig från verkligheten själv men jag tycker nog att SWEP:s beräkningsprogram borde ha bättre koll på verkligheten än mina vad mina funderingar har.

CO2-pumpar är något annat det håller jag med om. Det jag ville ha sagt var att man tar ut värmen (=entalpiskillnaden mellan inkommande och utgående CO2) över ett rätt stort intervall. För R134 och andra köldmedier utan glide får man största delen av värmeproduktionen vid en konstant temperatur, kondenseringstemperaturen.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #55 skrivet: 21 mars 2008, 13:46:39 »
Digitalrobert,

Jag misstänkker att ComfortZone:s svar grundar sig på värmepumpens egna verkningsgrad, inte värmepumpens verkninggrad i det totala systemet värmepump-radiatorsystem.

Tittar man enbart på värmepumpens verkningsgrad så får man bäst verkningsgrad om man håller ingående temperatur konstant i kombination med högt flöde (gärna oändligt flöde...)

Men tittar man på kombinationen radiatorsystem-värmepump så blir det annorlunda. När man sänker flödet i radiatorsystemet så sjunker returtemepraturen in i kondensorn vid samma effekt, samtidigt måste man kompensera med lite högre framledningstemperatur för att radiatorerna ska få samma effekt.

Beräkningsmässig/teoretiskt så är är skillnaderna beroende på deltaT relativt små, håller man mellan 5-10 graders deltaT vid körnings mot radiatorsystemet så ligger man relativt rätt, det kanske skulle gå att förbättra verkningsgraden med några enskilda procent. Tror det är ganska viktigt att se till att man inte har enskilda radiatorerna inte "kortsluter" systemet. Tex små radiatorer på toaletter har ofta en förmåga att skicka tillbaka för varmt vatten till värmepumpen.

PerJ

Det är ju i så fall ganska dåligt av dem att svara som de gör - det är väl verkningsgraden för kombinationen radiatorsystem-värmepump som flesta är intresserade av att optimera.

Vad beror nedanstående skillnad i data på? Notera att uteffekten inte varierar med framledningstemperaturen för CZ med R134a men det gör den för Nibe med R407c.
Är detta något som konstruktörerna bestämmer vid ritbordet eller har det mer att göra med köldmediet?

ComfortzZone:
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 6,5/ 1,7
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C kW 6,5 /2.2

Nibe:
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/35°C kW 8,8/ 1,9
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50°C kW 7,1 /2.2
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #56 skrivet: 21 mars 2008, 14:17:34 »
Om jag kommer ihåg rätt så har ComfortZone scroll kompressor och Niben i detta fallet kolvkompressor, detta ger lite olika karraktär på effektavgivningen.

Scrollen har en volymetrisk verkningsgrad som inte varierar så kraftigt med tryckförhållandet mellan högtryck och lågtryck. En kolvkompressor har en volymetrisk verkningsgrad som mera beror på tryckförhållandet. Ju högre tryckförhållande desto lägre volymetrisk verkningsgrad, som medför lägre insugen gasvolym. Därför tappar Nibe:n i detta fallet effekt.

Man ska dock inte blanda ihop volymetrisk verkningsgrad med värmepumpens COP. En lägre volymetrisk verkningsgrad innebär inte automatiskt sämre COP.

En scroll kompressor borde tappa något i effekt, det kan vara så att ComfortZone valt att redovisa prestanda vid 6,5 kW värmeeffekt vid båda driftfallen, och låter kompressorn gå med något högre varvtal vid 50 ºC värmebärartemperatur.

PerJ

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #57 skrivet: 21 mars 2008, 22:07:35 »
Ok, det är så de får till siffrorna naturligtvis.
« Senast ändrad: 21 mars 2008, 22:09:23 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #58 skrivet: 26 mars 2008, 11:46:34 »
Jag har ändrat vb-pumpen på min x15 till trin I, när kompressorn körer.
Detta har inte givet problemer, dog måtte jag sätta max hz vid varmvattenproduktion till 55hz vilket inget problem är i mitt fall.

Jag har registrerat följande ydelser vid disse betingelser:

    * udetemp pÃ¥ -1 grader
    * inne 21,5
    * brine in 3,4

Yder en cop på 3,6 - 3,7 ved 20-22 hz. (Vb-delta 5 - 6) (mätat över en timma).
Mellan 30 och 44 hz ligger cop på 4,9 - 5,1. (Vb-delta 8 - 10) (mätat i 20 minutter)
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 11:59:46 av Danskeren »
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #59 skrivet: 27 november 2010, 10:41:09 »
Tjena!

Ops, fick för mig att detta var en ny tråd... :)

Mycket intressant tråd. även om det inte alltid är 100% lätt att hänga med i svängarna.
Har länge funderat kring detaljerna med glide och deltaT. Tror jag förstått det mesta (tack Roland för de förklarande kurvorna!).
Kan vi ge oss på en sammanfattning?

Är detta korrekt för VP/radiator systemet:
Optimera genom att hålla nere retur temperaturen och samtidigt hålla ett rimligt deltaT på upp till 10grader över radiatorsystemet.

Jag ska försöka klura lite på hur man optimerar mitt nuvarande system som har få radiator slingor dvs jag får ett lågt deltaT över radiatorerna medan jag får ett högt deltaT över VP (Få slingor som för högt flöde medan totala flödet blir lite lågt pga att det går tungt).
Blir det mest optimala att strypa in alla slingor för samma låga returtemperatur dvs de korta stryps ned för att inte kortsluta värmen.

//Micke
« Senast ändrad: 27 november 2010, 20:20:04 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!