Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Glide VS Tempdiff  (läst 40457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Glide VS Tempdiff
« skrivet: 26 november 2007, 23:22:54 »
Hej

Jag läser lite då och då att det är viktigt att ha en viss tempdiff eftersom gasen man använder har glide.
Jag sitter ofta och grunnar på vad detta påstående kan vara och om det har någon relevans eller är detta en skröna.

Så nu hoppas jag någon kan förklara vad det är och hur det fungerar på ett sätt så att jag förstår.

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #1 skrivet: 27 november 2007, 07:53:39 »
Kul att spÃ¥na lite.  :D

Trycket i kondensorn beror ju på kondenseringstemp men vad blir trycket då köldmediet har en glide?

Jag tror att kondenseringstrycket bestäms av övre gränsen för köldmediets kondenseringstemp, och så länge denna temp är ungefär lika med temperaturen på VB-ut, så är det detta som styr trycket i kondensorn.

Men om temperaturfallet över kondensorn är mindre än glide så "knuffas" kondenseringstrycket upp av köldmediets glide eftersom köldmediet vill börja kondensera vid en högre temperatur än den på VB-ut. Kompressorn får då jobba mot ett högre tryck i kondensorn än vad som behövs för att åstadkomma en viss temperatur på VB-ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #2 skrivet: 27 november 2007, 09:19:08 »
Glide beror på att köldmediet är en blandning av 2 olika köldmedier somhar olika kondenseringstemperatur.
För att säkerställa båda komponenternas fullständiga kondensering vid tex R407C så skall man ha ca 6C tempdiff.
Under detta värde riskerar man ofullständig kondensering av den ena komponenten och får gas i expventilen. Lika med effektförlust.
Propan har ingen glide och man kan ha 1 C tempdiff över kondensorn om man vill.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #3 skrivet: 27 november 2007, 12:38:55 »
Hej

Jag ska försöka beskriva hur jag ser på detta, jagg ser framför mig hur man komprimerar en gas och den gasen kondenseras och det blir varmt för det är väl inte KB som bestämmer hur varmt det blir för då skulle man inte kunna värma KB.

Den temperatur som man uppnår i kondensorn behöver kylas för att allt skall kondenseras säger endel, ja det kan jag acceptera utan att förstå men varför måste KB's temperatur höjas med 5-6 ºC, köldmediat kyls väl bättre om KB får fortsätta att vara kall.

Alltså mängden värme som överförs till KB är ju det som kyler kondensorn, den mängden värme beror ju på skillnaden i temperatur mellan köldmediet och KB som rinner förbi.
Ju snabbare det rinner desto mindre ökning av temperaturen i KB men mängden värme som överförs till KB blir ju större om KBin är samma i båda fallen.

MVH
Messer

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #4 skrivet: 27 november 2007, 12:52:57 »
Hej

Jag ska försöka beskriva hur jag ser på detta, jagg ser framför mig hur man komprimerar en gas och den gasen kondenseras och det blir varmt för det är väl inte KB som bestämmer hur varmt det blir för då skulle man inte kunna värma KB.

Den temperatur som man uppnår i kondensorn behöver kylas för att allt skall kondenseras säger endel, ja det kan jag acceptera utan att förstå men varför måste KB's temperatur höjas med 5-6 ºC, köldmediat kyls väl bättre om KB får fortsätta att vara kall.

Alltså mängden värme som överförs till KB är ju det som kyler kondensorn, den mängden värme beror ju på skillnaden i temperatur mellan köldmediet och KB som rinner förbi.
Ju snabbare det rinner desto mindre ökning av temperaturen i KB men mängden värme som överförs till KB blir ju större om KBin är samma i båda fallen.

MVH
Messer
Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar. Man kan kondensera gasen till vätska oavsett temperatur. Vid en högre temp åtgår det ett högre tryck för att kondensera till vätska.
Problemt uppstår om man har en blandning av 2 olika gaser (medier) som kondenserar vid olika tryck/temperatur.
Trycket och kondenseringstemperaturen följs alltid åt. Kolla manometerställen för gaspåfyllnad, man mäter tryck men avläser temperatur. I detta fallet 2 olika sätt att beskriva samma sak.

Mvh //AndersA
« Senast ändrad: 27 november 2007, 17:02:06 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #5 skrivet: 27 november 2007, 13:36:33 »
Glide beror på att köldmediet är en blandning av 2 olika köldmedier somhar olika kondenseringstemperatur.
För att säkerställa båda komponenternas fullständiga kondensering vid tex R407C så skall man ha ca 6C tempdiff.
Under detta värde riskerar man ofullständig kondensering av den ena komponenten och får gas i expventilen. Lika med effektförlust.
Propan har ingen glide och man kan ha 1 C tempdiff över kondensorn om man vill.

Jag tror inte man fÃ¥r gas i expansionsventilen bara för att tempdiff över kondensorn är mindre än glide, de som har IVT kan ju kolla pÃ¥ synglaset om det blir bubblor om interna cirkpumpen ställs pÃ¥ max. Ofullständig kondensering fÃ¥r man om det är för lite köldmedie.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #6 skrivet: 27 november 2007, 13:44:20 »
Hej

Jag ska försöka beskriva hur jag ser på detta, jagg ser framför mig hur man komprimerar en gas och den gasen kondenseras och det blir varmt för det är väl inte KB som bestämmer hur varmt det blir för då skulle man inte kunna värma KB.

Den temperatur som man uppnår i kondensorn behöver kylas för att allt skall kondenseras säger endel, ja det kan jag acceptera utan att förstå men varför måste KB's temperatur höjas med 5-6 ºC, köldmediat kyls väl bättre om KB får fortsätta att vara kall.

Alltså mängden värme som överförs till KB är ju det som kyler kondensorn, den mängden värme beror ju på skillnaden i temperatur mellan köldmediet och KB som rinner förbi.
Ju snabbare det rinner desto mindre ökning av temperaturen i KB men mängden värme som överförs till KB blir ju större om KBin är samma i båda fallen.

MVH
Messer

Menar du verkligen KB?
Köldbäraren kondenserar inget köldmedie, den förångar köldmediet.

Men om du menar VB, så visst kondenserar köldmediet, men enligt mig så blir trycket i kondensorn onödigt högt för en viss temperatur på VB-f om temperaturskillnaden mellan VB-r och VB-f är lägre än glide. Med en diff VB som motsvarar glide så får man samma kondenseringstryck men högre VB-f.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #7 skrivet: 27 november 2007, 14:38:42 »
Hej

Ja jag är inte så bra på jargongen, självklart menar ja VB.

Om du nu studerar vad jag skrev så undrar jag om det jag skrev är rätt.
Varför använder man tempdiff utan avseende på VBr, alltså start-temperaturen.

Och AndersA, du använder uttrycket "tempdiff över kondensorn", menar du då temperaturen på köldmediet eller på värmebäraren.

MVH
Messer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #8 skrivet: 27 november 2007, 16:56:34 »
Hej

Jag läser lite då och då att det är viktigt att ha en viss tempdiff eftersom gasen man använder har glide.
Jag sitter ofta och grunnar på vad detta påstående kan vara och om det har någon relevans eller är detta en skröna.


Det är ingen skröna. Det blir bättre verkningsgrad om det är ungefär samma temperaturdifferens på värmebäraren som gliden. Sen är frågan hur viktigt man tycker det är att få ut mesta möjliga av pumpen.

Däremot är det helt fel att det inte skulle bli fullständig kondensering om deltaT VB är mindre än gliden. Finns det bara tillräckligt med köldmedium blir det fullständig kondensering oberoende av deltaT VB.

Man måste se hela systemet med radiatorer. Om huset hålls vid rätt temperatur när radiatorernas medeltemperatur är 35 grader och gliden är 10 grader blir det bäst verkningsgrad när VBut är 40 grader och VBin 30 grader. Kondenseringen kan då börja vid t.ex. 43 grader och sluta vid 33 grader.

Har man mycket hög cirkulation så att VBin = VBut = 35 grader så måste ju lägsta kondenseringstemperatur vara högre än 35 grader. Trycket i kondensorn hamnar då på en högre nivå så att köldmediet börjar kondensera vid 47 grader och är färdigkondenserat vid 37 grader. Det ger sämre verkningsgrad .

Har man låg cirkulation så att t.ex. VBut är 45 grader och VBin 25 grader så måste ju köldmediet börja kondensera vid högre temperatur än 45 grader.

Observera att resonemanget är lite förenklat dÃ¥ jag har borsett frÃ¥n överhettningsvärme och underkylning av köldmediet. Det är inte heller sÃ¥ att radiatorernas värmeavgivning är proportionell mot enbart medeltemperaturen men jag hoppas att principen är klar. Det blir lägst  tryck i kondensorn för en viss avgiven effekt frÃ¥n radiatorerna när gliden och deltaT VB är ungefär lika.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #9 skrivet: 27 november 2007, 17:10:41 »
Roland där har du fel tyvärr.
Däremot är det helt fel att det inte skulle bli fullständig kondensering om deltaT VB är mindre än gliden. Finns det bara tillräckligt med köldmedium blir det fullständig kondensering oberoende av deltaT VB.

Om vi är överens om att fullständig kondensering är viktigt för verkningsgraden, förklara då för mig vad som händer om man inte har delta t på 6-7C över värmebärarkondensor. Jag påstår igen att man int få fullständig kondensering pga glide vilket på många sätt är menligt för kylprocessen. Men du kanske har en annan förklaring Roland.

Säg att vi bara har 2C delta T. Säg som ett exempel att jag 38 -36C  respektive 38- 31C över kondensorn. I vilket fall fÃ¥r jag bäst kylverkningsgrad pÃ¥ R407C.

Mvh Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #10 skrivet: 27 november 2007, 17:13:25 »
Hej

Ja jag är inte så bra på jargongen, självklart menar ja VB.

Om du nu studerar vad jag skrev så undrar jag om det jag skrev är rätt.
Varför använder man tempdiff utan avseende på VBr, alltså start-temperaturen.

Och AndersA, du använder uttrycket "tempdiff över kondensorn", menar du då temperaturen på köldmediet eller på värmebäraren.

MVH
Messer

Ja Messer jag menar köldmediet på värmebärarsidan. Det kallas kondensor den del där köldmediegasen kondenserar till vätska.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #11 skrivet: 27 november 2007, 17:48:07 »
Glide uppstår när två blandningar vill separera !
denna separation vill uppstå vid ombildningsfasen vätska/gas !
Det köldmedie som ställer till det så mycket att vi ens behöver fundera över det med Glide är R407C !
anledningen till detta är att marknaden(gamla kyl-uvar)  krävde ett miljövänligt HFC-komplement till R22 ,där man kände igen trycken kontra temperaturerna vid sitt dagliga arbete !
man blandade ihop en soppa med egenskaper så snarlika R22 man kunde, utan att bry sig om andra negativa konsekvenser !
denna soppa innehÃ¥ller : 23% R32 / 25% R125 / samt 52% R134a  !
detta visade sig vara en väldigt instabil soppa, som enbart består av denna procentuella sammansättning när den befinner sig i vätskefas !
så fort vätskan ombildats till ånga, har vi ett helt annat blandningsförhållande !eftersom expanderingen ,och förångningstemperaturerna skiljer mellan medierna.
jag kommer inte ihåg exakt ! men har för mig att andelen R134a ligger runt 75% i ångfas (ej säker !)

just R407C har en temperaturskillnad på ca 4 - 7 ºC vid exakt samma tryck, enbart beroende på om den befinner sig i vätske eller ångfas !

mvh. ACE


« Senast ändrad: 27 november 2007, 17:50:07 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #12 skrivet: 27 november 2007, 18:11:32 »
Roland där har du fel tyvärr.
Däremot är det helt fel att det inte skulle bli fullständig kondensering om deltaT VB är mindre än gliden. Finns det bara tillräckligt med köldmedium blir det fullständig kondensering oberoende av deltaT VB.

Om vi är överens om att fullständig kondensering är viktigt för verkningsgraden, förklara då för mig vad som händer om man inte har delta t på 6-7C över värmebärarkondensor. Jag påstår igen att man int få fullständig kondensering pga glide vilket på många sätt är menligt för kylprocessen. Men du kanske har en annan förklaring Roland.

Säg att vi bara har 2C delta T. Säg som ett exempel att jag 38 -36C  respektive 38- 31C över kondensorn. I vilket fall fÃ¥r jag bäst kylverkningsgrad pÃ¥ R407C.

Mvh Anders A


Ja, jag har en annan förklaring och den har jag presenterat i mitt inlägg. För att uttrycka det pÃ¥ ett annat sätt: Köldmediets arbetslinje i ett temperatur/entalpidiagram mÃ¥ste hela tiden ligga över värmebärarens arbetslinje. Värme kan ju bara gÃ¥ frÃ¥n högre till lägre temperatur. Om man vrider värmebärarens arbetslinje kring sin mittpunkt (medeltemperaturen pÃ¥ radiatorerna skall ju vara densamma hela tiden) sÃ¥ hamnar köldmediets arbetslinje lägst, dvs lägst tryck i kondensorn, när arbetslinjerna är parallella. 

Om det nu är så att köldmediet inte kondenserar fullständigt, vart tar då det köldmedium vägen som normal ligger längst ner i kondensorn och spärrar vägen för gasen till expansionsventilen? Fungerar expansionsventilen som den ska hålls vätskenivån i förångaren på konstant höjd. Mängden köldmedium i systemet är hela tiden konstant. Jag kan då inte förstå hur okondenserat köldmedium skall komma fram till expansionsventilen. En förklaring till det efterlyses.

Det blir självklart bättre verkningsgrad när VBut/VBin är 38/31 men det ger ju ocksÃ¥ lägre värmeavgivning frÃ¥n radiatorerna pga lägre medeltemperatur sÃ¥ det är ju inte jämförbart med 38/36-fallet.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #13 skrivet: 27 november 2007, 21:38:18 »
Drog upp bägge cirkulationspumparna pÃ¥ varma sidan till max och fick ner deltaT VB till 3,8 grader. Lät pumpen gÃ¥ sÃ¥ ett tag. Inget bubbel i synglaset syntes = inget okondenserat köldmedium slinker förbi. Gliden för R407C är ungefär 7 grader vid aktuell kondenseringstemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #14 skrivet: 27 november 2007, 22:23:03 »
Drog upp bägge cirkulationspumparna pÃ¥ varma sidan till max och fick ner deltaT VB till 3,8 grader. Lät pumpen gÃ¥ sÃ¥ ett tag. Inget bubbel i synglaset syntes = inget okondenserat köldmedium slinker förbi. Gliden för R407C är ungefär 7 grader vid aktuell kondenseringstemperatur. 
7 ºC glide..du har inte mycket till kondenseringstemp du inte !.. ;D   ;)
skämt åsido !
jag håller med dej Roland !...i nästan allt !
ett av många liktydiga citat ,jag inte håller med om:

Har man låg cirkulation så att t.ex. VBut är 45 grader och VBin 25 grader så måste ju köldmediet börja kondensera vid högre temperatur än 45 grader.
inte sant ! hetgastemp 85 ºC, kondenseringstemp 40 ºC ! det är fullt möjligt (och vanligt) ,att man toppvärmer över kondenseringstempen med hjälp av hetgaser vid motstöms växling !
i detta fall kan man alltså ha VBin på 25 ºC och VBut på 45 ºC, med en kondenseringstemp på 40 ºC. med bibehållen underkylning, tack vare hetgas-övertempen !

men i eran diskussion, pÃ¥ kondenserings-sidan spelar inte gliden nÃ¥n roll...! det är en ren myt !  eftersom skillnaden mellan kondenseringstemperatur och hetgastemperatur är större än gliden !!

vi kyler ju mediat från gällande hetgastemperatur till kondenseringstemperaturen = vätskefas = ingen glide !
förstod ni ??

hetgastemp 80 ºC ----till----kondenseringstryck början(gas)50 ºC ----till----kondenseringstryck slutet(vätska)45,5 ºC ----till----underkyld vätska 44 ºC

kondenseringstryck början(gas) spelar alltså ingen roll, vi måste förbi denna, och till kondenseringstryck slutet(vätska), för att uppnå kondensering !

tog det en gång till ! ;) ;)

mvh. ACE

« Senast ändrad: 27 november 2007, 22:31:37 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!