Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dator och elektronikkunnig sökes!  (läst 3596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Dator och elektronikkunnig sökes!
« skrivet: 18 december 2011, 14:07:36 »
Hej!
Sitter och fördriver tiden med att pyssla lite med datorfläktar för att testa hur mycket ett par fläktar kan göra på mina radiatorer.
Mest som en kul grej, skall vid senare tillfälle investera i ett konvektorelement.
Nu till mitt problem.
Har 2 datorer 1 PC och 1 Server där jag plockar delar från.
Såg på fläktarna från Servern att de var 12vdc 2,5A och fläktarna som normalt sitter i en PC är på 12vdc och 0,xx A.
Kan inte använda nätagget från Servern då dessa inte har lösa kablar útan är inte integrerat med korten i Servern.
Kan jag köra nätagget från PC'n?
2,5A är ganska mycket och eftersom jag har 4 fläktar så misstänker jag att nätaggregatet inte är byggt för den typen av belastning.
NÃ¥gon som kan ge klarhet?

Ursäkta längden på inlägget eller som Winston Churchill en gång sade:
"The length of this document defends it well against the risk of its being read."
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #1 skrivet: 18 december 2011, 18:26:43 »
2,5A * 12V = 30W...

Tror nog inte du behöver vara så orolig.

Det står (normalt) även på nätagget vad det ger på de olika spänningarna.

Ska du bara använda nätagget till fläktarna och inget annat ?

Ofta är de ju byggda för 2-300W även i äldre maskiner.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #2 skrivet: 18 december 2011, 19:31:55 »
Jag tycker att 2,5 A låter mycket för en dator-fläkt, de ligger ju ofta på några tiondels Ampere som sagt. Har du inte läst fel?
120 watt på 12-volten är visst mycket och ofta för mycket för äldre nätagg.
När de är specade pÃ¥ tex 250 Watt sÃ¥ är alla spänningsmatningar inräknade, även 5-volten och minus 12 volt, kanske nÃ¥n mer, jag minns inte  :o
Minns att gamla processorer drog mellan 20 och 30 Ampere på 5-volten...

Jag använde tre datorfläktar i min husbil jag nyligen sålde, den hade vattenburen värme men jag behövde vispa fram mer värme på några ställen där värmen blev liggande, det fungerade bra med serverfläktar på en halv Ampere dvs 6 Watt stycket. Jag har aldrig ägt kraftigare PC-fläktar..
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #3 skrivet: 18 december 2011, 21:32:06 »
Fläktarna i HP servrar är riktiga monster på 60mm, 8000rpm, 12v och 1,2A styck.
De blåser över 90m3/h styck och låter värre än din dammsugare.

Även på 6v så låter de fortfarande mycket.

Skillnaden mellan en PSU för en dator och en server är mycket riktigt amperen på 12v matningen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #4 skrivet: 18 december 2011, 21:40:59 »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #5 skrivet: 19 december 2011, 10:44:29 »
PC-nätdelar brukar oftast kunna ge uppåt 10 A, åtminstone kortvarigt, på 12 V-spänningen. Hårddiskar behöver nämligen mycket ström från 12 V just när spindelmotorn varvar upp.
Men ett problem som man ska vara medveten om är att vissa nätdelar inte gÃ¥r bra om man inte även belastar 5 V eller 3,3 V. Det där var ett stort bekymmer i mitten av 90-talet när folk bytte ut gamla 5 V-strömslukande 386 eller 486-moderkort mot Pentiumkort som hade lägre strömförbrukning, vissa nätdelar kom aldrig igÃ¥ng när strömförbrukningen var sÃ¥ lÃ¥g pÃ¥ 5 V samtidigt som kanske flera hÃ¥rddiskar belastade 12 V för att varva upp.  Standardlösningen - förvisso inte sÃ¥ energieffektiv - var att hänga pÃ¥ en H4-lampa som extra belastning pÃ¥ 5 V.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #6 skrivet: 19 december 2011, 11:07:24 »
Ett annat problem är att moderna PC-nätaggregat inte slår på alla utgångar förr än det får en signal ifrån moderkortet. Det går säkert att bygla nånting så att det funkar utan moderkort, men man måste ta hänsyn till det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #7 skrivet: 19 december 2011, 12:28:32 »
Om fläktarna drar 2,5 A på 12 V-linan så lär det vara riktigt go' flås i dem! :)

Ett vanligt PC-aggregat borde fixa det utan problem, men kan som sagt vara lite kinkigt när det snedbelastas.
För att få det att starta så ska du dra pin 14 i kontakten till jord: http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Jag skulle dock rekommendera en vanlig 9-12 V nätadapter från skrotat modem, skrivare, laptop etc.. istället samt vanliga fläktar för en behagligare ljudnivå.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #8 skrivet: 19 december 2011, 19:00:03 »
Jo, jord på pinne 14 var väl standard (grön tåt?) men det fanns minsann undantag, vissa tillverkare med egna moderkort och nätdelar hade egen standard trots att den mångpoliga kontakten var likadan vilket har gett hempulare bekymmer ibland.
Har för mig att Dell var en sån fabrikant.
Det verkar vara på gränsen vad ett PC-aggregat klarar särskilt om det är ett äldre på 150 eller 200 watt totalt.
Många batteriladdare för bilar ger ju bara 4 - 8 Ampere (14 volt) annars brukar man ju ha såna ligga och drälla överallt.

Men jag undrar hur fläkten är monterad på en radiator? Har du gjort en kanal eller har du en radiator som består av två halvor med lagom avstånd att stoppa in fläktar?
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #9 skrivet: 20 december 2011, 14:54:20 »
Dell brukar nog hålla sig till normal standard för nätdelskontakter, men det är värre med en del Compaq och Fujitsu Siemens från sent 90-tal.

Bilbatteriladdare bör man inte försöka använda för att driva datorfläktar och andra borstlösa likströmsmotorer eftersom de ger pulserande spänning och dessutom kan lämna kraftiga spänningsspikar t ex om man kopplar bort last plötsligt. Spänningens toppvärde kan dessutom vara uppåt 20 V om laddaren är lätt belastad.
Har man bara en bilbatteriladdare och inget annat till hands att driva fläktarna med så bör man koppla in ett bilbatteri parallellt som buffert.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #10 skrivet: 20 december 2011, 16:26:24 »
Compaq var det ja! Jag minns att jag var för-(bannad)undrad en gång men
inget pajade, saker ville bara inte fungera.

Batteriladdare som ger 20 V obelastat, finns det sån skräp?
Har jag aldrig stött på, men vem är förvånad.
(Jag använder mest en 30 Ampers-historia med vilken jag även kan återuppliva insomnade batterier på över 100 AH genom att ladda upp baklänges med viss metodik och en kraft-potentiometer på 20 ohm 500 Watt. Batterierna blir nästan som nya. Inget för en amatör att pyssla med tror jag, kan sluta med elände, brand, brännskada och sjukhus)

Det är sant att man bör kolla laddarens egenskaper och iaf koppla in en rejäl konding för glättandet.
Annars kan man gå ner i källaren och fiska upp en Fleichman-transformator och genast reglera sina fläktar..
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #11 skrivet: 21 december 2011, 00:37:55 »
Vad jag menade var att han nog inte skall sätt några serverfläktar på elementen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #12 skrivet: 21 december 2011, 01:04:03 »
hej kör du dina data fläktar pÃ¥ atx agget,du kan i princip hänga pÃ¥ hur mÃ¥nga du vill....dÃ¥ en normal fläkt brukar dra 0.25-0.40 amp......Ã¥ ett "normalt" nät agg  ofta fixar 10-20 amp pÃ¥ 12volts utgÃ¥ngen....

vi kör in våra miniracing motorer med just dator aggregat,då 3,3 volt är ganska lagom.....å dom äter ström
tomgÃ¥ngs körningen drar en motor normalt 5-7 amp Ã¥ jag vill inte veta vad dom drar under körning  säkert 50amp  per motor ...vi har ett 400 amp nätagg under banan = en svets ...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #13 skrivet: 21 december 2011, 01:10:50 »
hej kör du dina data fläktar pÃ¥ atx agget,du kan i princip hänga pÃ¥ hur mÃ¥nga du vill....dÃ¥ en normal fläkt brukar dra 0.25-0.40 amp......Ã¥ ett "normalt" nät agg  ofta fixar 10-20 amp pÃ¥ 12volts utgÃ¥ngen....

vi kör in våra miniracing motorer med just dator aggregat,då 3,3 volt är ganska lagom.....å dom äter ström
tomgÃ¥ngs körningen drar en motor normalt 5-7 amp Ã¥ jag vill inte veta vad dom drar under körning  säkert 50amp  per motor ...vi har ett 400 amp nätagg under banan = en svets ...

Men läs människa!

Hans fläktar drog 2,5A styck.
Serverfläktar är ingen bris från någon hemdator.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator och elektronikkunnig sökes!
« Svar #14 skrivet: 21 december 2011, 12:36:16 »
2,5 A var det ja, styck... alla kommer väl ihåg sina barndomstransformatorer men jag öppnade aldrig mina (vridtrafos?) och kommer inte ihåg vad dom gav.
Kanske bara klarar två fläktar?
Nostalgi:


2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!