Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?  (läst 6426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej,
Vi har ett stort förrådsutrymme i källaren på 100 kvm som vi vill ha bättre värme i. Dessutom är det lite fuktigt där. Där finns bara ett enda rejält element idag. Vi har tagit in offerter på bergvärme och samtidigt har vi tagit in förslag/pris på lösningar på förrådsutrymmet.

Vilket tycker ni är smartast?

Två rejäla element plus att köra avfuktare emellanåt eller två fläkt konvektorer? Vad ger bäst effekt och vad är energismartast?

Så grunnar vi på att helt sonika sätta in en luft-luft pump...

Mycket tacksam för synpunkter!
/Teija :)
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 14:50:57 av Teija »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 15:09:05 »
En avfuktare är aldrig fel.
När det gäller vanliga radiatorer eller fläktradiatorer så skulle jag låta priset avgöra.
Om priset blir samma skulle jag själv förderdra det tysta alternativet, de vanliga radiatorerna.
Avfuktaren kan du köra året runt på samma börvärde, då avfuktar den ju bara när det finns behov.
En torr källare läcker inte lika mycket energi.

Sätter du in bergvärme tycker jag inte att du skall sätta in en luftvärmepump, bättre med ett anpassat, väl dimensionerat system som fungerar med bra verkningsgrad året runt, och tänk på att vanliga radiatorer bör hålla i ca 50 år, liiite mer än en luftvärmepump troligen.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 06:52:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 17:34:10 »
Tack för ditt snabba svar!

Jag tror att i slutändan blir det ungefär samma pris för två vanliga element plus avfuktare som för två fläktradiatorer.

Hm. Det tål att tänka på det där med hållbarheten... Och nog är det så att vi har bestämt att vi skall ha bergvärme. Så då är det ingen bra ide med lufluft-pump.

/Teija :)


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2010, 06:55:37 »
Nja, i så fall om det varit på vinden och du haft stora problem med värme på sommarn, då hade du kunnat köpa en luftvärmepump för värme under vintern, och för kyla på sommarn.
Men i källaren behöver du väl aldrig kyla.
Skall du köpa en "riktig" lufvärmepump i källaren blir det ju ungefär lika dyrt som två stora radiatorer, så du spar ju inget på det.
Köper du en 5000 kr:s pump på Rusta/Jula så får du nog räkna med en rätt kort livslängd, även om detta kanske bara är en förutfattad mening som jag har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2010, 07:20:29 »
Om du kör med bara fläktkonvektorer så "tar du inte bort " utan bara förångar vattnet, fukten finns kvar i huset. Jag hade helt klart satsat på en avfuktare, eftersom det är i ett uppvärmt utrymme räcker det med den billigaste kondensavfuktare du kan hitta på typ Rusta. Glöm bara inte att ta en med möjlighet att ansluta slang till avloppet.

My 2 cents
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 14:11:38 »
Rickard, jag tror också på att det är bäst att investera i kvalitet. Sedan kan man väl alltid få ett måndagsexemplar..

Det är just det du 109an skriver om stör mig med dessa konvektorer! Pratade med säljaren på Thermia igår igen och han menar att de blåser ju varmluft... men det känns allt lite avigt för vart tar fukten vägen? Hm. Det tål att tänka på!

Tack till er :)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2010, 19:43:54 »
men det känns allt lite avigt för vart tar fukten vägen? Hm. Det tål att tänka på!

Fukten förångas och går med rumsluften tills den i normala fall transporteras ut ur huset, i värsta fall transporteras den ut i husets konstruktion och kondenserar där med fuktskador som följd. Varm luft kan bära mer vatten än kall. 1kg luft (1m3) kan bära ca 15 gram vatten. Om den luften kyls av till 10 grader vid t.ex ett fönster kan den luften bara bära 8 gram vatten detta innebär att 7 gram kondenseras. Detta är ju ett extremfall bara för att förklara
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2010, 21:58:53 »
Låter ju inget vidare ifall det blir så 109an!
Kanske fläktradiatorer och avfuktare är det allra bästa då?
/Teija :)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2010, 06:43:07 »
Kör du med radiatorer och en avfuktare så blir det nog bra Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2010, 07:14:36 »
Nackdelen med fläktradiatorer är att det finns rörliga delar i dessa som kommer att nötas ut, vilket innebär underhållskostnader.
Dessutom är de inte ljudlösa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga element plus avfuktare eller fläktkonvektorer?
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2010, 20:54:34 »
Hej,
Tack för era svar!
Då känner jag att det är vanliga element och avfuktare vi skall satsa på.
/Teija :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!