Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag mottages  (läst 2938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Förslag mottages
« skrivet: 13 november 2008, 21:00:17 »
Nä nu får det vara nog....!!!! :'(

Ko med lite förslag på lösningar som kan funka för mig, orkar bara inte med den där dj***a pelletsen längre.
Har haft pellets i ca. 5 år, det funkar kanon men det är ett slit.
Vi förbrukar ca. 10-11 pall om året (9200 kg,= knappt 4,5 m3 olja - verkningsgrad).

Bergvärme ser jag inte som ett ekonomiskt alternativ, markvärme,jordvärme går ej pga för mycket berg och sten på tomten.

Har funderat på L/V i kombination med pelletsen, ev med en ack,tank imellan. Då kanske man kan komma ner till en bättre mängd pellets, kanske 2 pall för att använda när det är kallt (och det är ju inte så ofta).

Har gamla flänsradiatorer, ganska stora, vid -5 grader ligger radiatorvattnet på ca. 60 grader, returen 5-7 grader lägre. har inhandlat 2 st fläktkonvektorer som ej är installerade än för att om möjligt sänka temperaturerna.

Kan man hitta en pump som funkar bra i kombo med pannan och som kan värma huset och varmvattnet när det är 3-5 minus ute skulle jag tycka det var super vid kallare än så skall pelletsen starta med automatik, eller när inte pumpen är ekonomisk längre.
När vi tog in offerter på bergvärme fick vi intrycket att de flesta bara ville sälja nåt dyrt inte svara på mina frågor om konsekvenser, som, behöver vi skaffa fler radiatorer, fläktkonvektor, vad händer när det är 25 grader kallt och returen på radiatorslingan är 70 grader osv. osv. Sånt försökte de snacka. Av 7 leverantörer var det bara 1 som tog upp dessa saker, kan ju även säga att han var seriös och i särklass dyrast.
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag mottages
« Svar #1 skrivet: 13 november 2008, 22:23:32 »
ERYLpannan är visserligen från -80....

men du har stora radiatorer, sannolikt rejäla stammar och konvektorlement i låda.
Bor dessutom i Borås. Eftersom du inte har valt bergvärme är du sannolikt tveksam till om du får pengarna tillbaka. Pelletsen är ju inte olönsam, men jobbig.

Varför inte inhandla en L/V CTC 109:a för 45.000kr och docka den mot Erylpannan. Om du dessutom kompletterar med styrsystemet Ecologic (kanske 7.000kr) så får du styrdator, shunt och växelventil, som även styr pelletsbrännaren. Du kan köra pellets så mycket du har lust till, men framförallt när det är kallare än -10 ºC.

På sommarhalvåret fixar den varmvatten och ev. grundvärme, med lika bra ekonomi som pelletsen.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag mottages
« Svar #2 skrivet: 13 november 2008, 22:26:26 »
runt 60 vid minus 5 ºC är ganska mycket, tror att du behöver slänga upp lite mer radiatorer/fläktkovektorer för att kunna fÃ¥ nÃ¥n vidare ekonomi med att köra LVP. FÃ¥r du för hög returtemp/samt hög framledning sÃ¥ gÃ¥r inte vp. Min nibe klarar 58 ºC ner till minus 7 ºC kan tänka mig att den fÃ¥r ganska dÃ¥ligt cop om den skall hÃ¥lla sÃ¥ hög temp. Har du räknat pÃ¥ hur mÃ¥nga kw/H det gÃ¥r Ã¥t ca vid -5 ºC med tanke pÃ¥ storleken du kommer att behöva  Själv behöver jag ca 50 ºC vid -10 sÃ¥ för mej funkar det alldeles utmärkt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag mottages
« Svar #3 skrivet: 13 november 2008, 22:43:40 »
Det är riktigt....

Vid -7 ºC utetemp så lämnar pumpen max 55 ºC, och då får returen till pumpen inte vara högre än 47-48 ºC. Du ligger nog över gränsen idag och måste komplettera med några fläktkonvektorer/element som du tänkt.

Kallare än -10 ºC ger R407 L/V pumpar i praktiken inte mer än inmatad el-effekt. Vad än reklammakarna påstår.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Förslag mottages
« Svar #4 skrivet: 13 november 2008, 23:17:22 »
hej igen,

och tackar..

Som sagt vet jag inte riktigt vad stigartempen blir efter jag satt på fläktkonv. den kommer ju sjunka men hur mycket?

Jag är ju som sagt inte ute efter ett system som kan gå jättelångt ner i temp. Jag är glad om den går till minus 5. Det innebär väl att jag kör på pellets totalt 3-4 veckor per år med lite tur ::)

Jag har tittat lite på Euronoms lösning med en tank mellan pump och panna, vad tror ni om det?

Och om jag förstått det hela rätt sänker vär fläktkonvektorerna returtempen en del, eller?
Jag kan köpa dem till sett bra pris så jag kan köpa fler om det hjälper, skall testa med dessa först.

Och du har helt rätt, bergvärme kändes inte som ett alternativ när installerat och klart gick lös på 150000 och han sa att vi måste installera fler radiatorer, kanske 5-6 stycken, totalt 175-180000, sug på den i jämförelse med pellets. De skulle nog vart betald om 100 år eller så. och efter 6-7 kompressorbyten och andra haverier ;D
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förslag mottages
« Svar #5 skrivet: 14 november 2008, 07:58:47 »
Vill du ha en billig lösning så finns ju energicentrapumpen. Den är inverterstyrd så den kan köras direkt mot radiatorerna med flytande kondensering.

Varmvattnet och spetsning till radiatorerna får du då göra med din pelletspanna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Förslag mottages
« Svar #6 skrivet: 17 november 2008, 20:46:55 »
Klart att du skall ha VP.

Är du händig nog att fixa pellets är du händig nog att koppla in en EcoAir med EcoLogic själv. Med denna lösning från CTC lägger du VP i serie med radiatorerna, sen jobbar den med sk. flytande kondensering, dvs den värmer inte upp systemet till högre temp än huset behöver för tillfället.

Vid behov kopplar den automatiskt in spets (Pellets pannan i ditt fall). Detta innebär att VP går för fullt plus att den shuntar ut den mängd som behövs från pannan för att klara värmebehovet.

Du måste nog installera dina konvektorer eller fler element för att få bra ekonomi. men det beror ju också på hur ofta det är kallare än nollan ute. Är det bara några enstaka dgr år behöver du ju inte stressa in dem menar jag, utan kan börja med att fokusera på att få en VP på plats så att du kan börja spara el (pengar).
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag mottages
« Svar #7 skrivet: 18 november 2008, 20:38:24 »
Luft/vatten är intressant,speciellt som det kommer nya billigare lösningar.Men jag skulle vilja tipsa om luft/luft som komplement till pellets.Det är enkelt och billigt att installera.Själv har jag en luft/luft och pelletspanna i kåken där jag bor.Hela värmesäsongen kör jag luft/luft VP'n,och när det känns kyligt i något rum,så startar jag upp pelletsen,och shuntar ut på elementen så att det blir behaglig temperatur.Normalt går det åt lite mindre än en pall pellets per år,och då hinner man inte bli less på't.Billig värme får man dessutom,och liten investering.Jag köpte min chofu 9,4kW för 6 år se'n från Citcop för 18000.Men skulle jag köpa idag,så blev det säkerligen en Mitsubishi 25'a eller 35'a.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Förslag mottages
« Svar #8 skrivet: 25 november 2008, 21:19:22 »
många goda förslag, tack

Stina, tanken är god med L/L men den funkar ju inte speciellt bra om man inte har öppen planlösning, och inte som jag 10 rum med dörrar överallt.

Castrol: Menar du att jag skall dra radiatorvattnet genom pumpen? och sen in i sjunten?
Då får jag ju inget vatten in i pannan att värma och sjuntain med, eller?

Kanske inte fattade riktigt vad du menade, du får gärna fördjupa dig lite, med ett schema kanske? Det låter mycket intressant.
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag mottages
« Svar #9 skrivet: 25 november 2008, 22:08:01 »
Att dra radiatorvattnet ....

genom L/V pumpen (flytande kondensering) är det mest effektiva. När inte L/V orkar längre spetsvärmer man med pellets eller elpatron, via shunt.

Det finns rätt många alternativ. Vilket som passar dig bäst avgör du nog bäst själv. Ladda ner installationsmanualen för Ecologic från CTC's hemsida och kolla. Där finns 13 alternativ, bra beskrivna med schema och allt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Förslag mottages
« Svar #10 skrivet: 25 november 2008, 22:10:45 »
Om du har en EcoAir och köper till EcoLogic kan du koppla in denna mot gamla panna.
Du kopplar inEcoAir efter sista radiatorn (På returen), innan gamla pannan. VP kommer således i serie med pannan. Dvs Radiator-VP-Panna-

BÃ¥de elpatronen i gamla pannan och shuntmotorn kopplas mot Eco logic styrenheten.

Vid drift:
1. Så länge VP själv klarar framledning är elpatronen bortkopplad och shunten HELT ÖPPEN. Detta medför att hela pannans volym enbart kommer att värmas till den temp som du för tillfället behöver som framledningstemp.

2. När VP INTE klara framledning så STÄNGER EcoLogic shunten och aktiverar elpatronen. Därefter shuntar EcoLogic ut det "lilla extra" sombehövs utöver VP kapacitet för att klara framledning.

(Denna lösning innebär att varmvattnet förvärms i gamla pannan, och därefter går till extern vvb där du spetsar efter behov.)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!