Författare Ämne: Vilka är de viktigaste aktörerna pÃ¥ marknaden  (läst 1252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy1803

  • Gäst
Andy1803
Vilka är de viktigaste aktörerna på marknaden
« skrivet: 01 februari 2016, 10:49:15 »
Hejsan!

Jag sitter just nu och jobbar med ett projekt som tittar på värmepumpsmarknaden i Sverige.

I ett första steg försöker jag få en överblick över marknaden och undrar just nu vilka aktörer anses vara "de viktigaste". Det finns ju ett antal olika aktörer men vilka är de ca. 5 absolut viktigaste (och vanligaste) på marknaden? Finns det några nyckelaktörer?

Tack för hjälpen!

/Andreas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilka är de viktigaste aktörerna på marknaden
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2016, 11:01:48 »
Mark/bergvärme, luft/vatten, luft/luft eller frånluftsvärmepumpar.
Eller allihop?
Kolla på undertavlorna märkesspecifikt under varje värmepumpstyp så ser du vilka som finns och hur m¨ånga ämnen som finns i varje deltavla.
Ex: bergvärme: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=36.0
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilka är de viktigaste aktörerna på marknaden
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2016, 11:02:29 »
Vilken typ av värmepumpar är du intresserad av? På vätska/vatten och luft/vatten är dom gamla svenska tillverkarna i stort sett dominerande (även om det har kommit in en del asiatiska uppstickare framför allt på luft/vatten-orådet).
Nibe, CTC, Bosch (IVT), Thermia (Danfoss).

På luft/luft-sidan ser det lite annorlunda ut. Några av dom svenska tillverkarna har försökt slå sig in med OEM'ade asiatiska pumpar, med blandat resultat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Andy1803

  • Gäst
Andy1803
SV: Vilka är de viktigaste aktörerna på marknaden
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2016, 11:04:22 »
Hej!

Jag kollar väldigt brett just nu så det gäller nog allihop. Dvs. finns det 4-5 aktörer som är dominerande på marknaden och levererar de flesta pumptyper som finns.

Tittar tex på NIBE, CTC, ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!