Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Luft/luft => Ämnet startat av: Perlo skrivet 05 november 2020, 02:15:32
-
Sverigepumpen Super W 25 eller Fuji Electric RSG09KHCA/ROG09KHCAN?
Bor en bit utanför Västerås i ett hus på 110 kvm med relativ öppen planlösning. Har gallrat en hel del och nu är det dessa kvar.
Sverigepumpen (Panasonic HZ25) har bättre värmekapacitet vid kallare temperaturer och Fuji:n är bättre vid lite mildare. Visst blir det -15 här ibland men det är ju inte så många perioder. Hur ska jag tänka? Hade bestämt mig för sverigepumpen men börjar tveka. Andra för-/nackdelar med dessa? Det skiljer 53kr mellan dessa på offerterna jag fått.
(https://i.ibb.co/Jzb52pc/Screenshot-20201105-020024.jpg)
-
Panasonic är mitt val.
Bättre byggkvalitet och bra luftrening.
D
-
Håller med.
Fast du borde kunna köpa en vanlig Panasonic HZ25 lite billigare än Sverigepumpen.
Se bara till att du får 5 års "garanti" (Inte alla installatörer kan erbjuda det).
Sverigepumpen har 2 års garanti och 3 års försäkring - huruvida det är lika bra eller ej är upp till bedömaren.
Jag kan tänka mig att det kan bli lite mer "pappersjobb" om man skall nyttja försäkringen än en garanti.
-
Jag säljer och monterar båda
Jag alltid tyckt under alla år att panasonic är rätt mycket smäckigare märks nar man monterar men efter det har det ju ingen betydelse.
Jag upplever att Fujin ger mer värme snabbare vid kallstart men inte heller det har någon betydelse efter montering.
Panasonic HZ/flaggship serien är ju funktions/finess-mässigt ett snäpp bättre och även dyrare. och den mest prisvärda i det fabrikatet.
Sverigepumpen har ju ett annat sätt att se på garantin och erbjuder upp till 12 år med en typ av försäkringskompensation.
Sverigepumpen skickar med lite lull lull oavsett man behöver det eller inte, såsom tak över utedelen, bättre filter, strumpa över rören till utedelen, doftampull etc.
de är så att säga två olika pumpar.
Om priset du fått är identiskt ta Panasonicen annars Fujin, det bör skilja mer än 3.000.-
-
Båda offerterna är på ca 24300kr. Man kan få HZ:an för 20000 monterat och klart på nätet, men då ska dom ha ca 2000 för nermontering av den gamla pumpen. Sen tror jag inte rörlängden som ingår räcker. Sen ett tak på det, för det vill vi ha. Allt det ingår med Sverigepumpen. Kör nog på det. Ska kolla garantier bara!
-
om det finns liv i den gamla pumpen tar man inte betalt för nertagning
iom att du fått samma pris välj Panasonicen
-
Båda offerterna är på ca 24300kr. Man kan få HZ:an för 20000 monterat och klart på nätet, men då ska dom ha ca 2000 för nermontering av den gamla pumpen. Sen tror jag inte rörlängden som ingår räcker. Sen ett tak på det, för det vill vi ha. Allt det ingår med Sverigepumpen. Kör nog på det. Ska kolla garantier bara!
Körde inte polarpumpen nu kampanj med att tak ingick vid köp av fujitsu km09/km12....lanske kan vara värt att kolla plus att de har bra erbjudande på den pumpen om man är medlem i villaägarna.
-
om det finns liv i den gamla pumpen tar man inte betalt för nertagning
iom att du fått samma pris välj Panasonicen
De jag pratade med sa att den måste fungera, men vår värmer inte längre. Då tog de betalt för nedmontering.
-
Sverigepumpen W 25/Panasonic HZ25WKE beställd. Installatören lämnar 6 års totalgaranti.
Tack för all hjälp!
-
Har sverigepumpens återförsäljare olika varianter på garantier dom kan lämna Sc:,h
Nu kanske garantin och försäkring marknadsförs som ”totalgaranti” !
-
Har sverigepumpens återförsäljare olika varianter på garantier dom kan lämna Sc:,h
Nu kanske garantin och försäkring marknadsförs som ”totalgaranti” !
"HELGARANTI I 6 ÅR INGÅR (inkl. produkt & installation om första servicen genomförts inom 3 år)"
Så står det åtminstone. Hoppas jag inte missuppfattat något.
-
Helgaranti står det ja, inte totalgaranti. Och det förutsätter att man gjort en service, vilket dom också tjänar pengar på så klart.
-
Verkar då finnas olika varianter än vad som står på sverigepumpens hemsida, men bra för dig som slutkund om det inte är en försäkring inblandad tummenupp
-
Fuji verkar ha bra support/goodwill utifrån vad jag läst mig till hittills. tummenupp
Hade nog jag valt? dontknow
-
sverigepumpen / Kinnan har åtmindstånde tidigare haft riktigt bra support och håller med att FG Nordic som nu heter något annat också haft bra service tummenupp
-
Håller med, vill på intet sätt smutskasta Kinnan, men det ÄR skillnad på 5 års garanti och någon form av garanti/försäkring OM det skulle hända något.
I de allra flesta fallen fungerar nog en Panasonic problemfritt (utan service) i mer än 5 år, men tryggheten med garanti/försäkring är ändå bra att ha, speciellt om tillverkarna just lanserat en ny modell. (Som kan vara behäftad med barnsjukdomar)
-
Godmorgon, Jag skulle vilja klargöra vad som gäller på Sverigepumpen vad det gäller garanti och försäkring då jag jobbar som säljare på Just kinnan. En sverigepump har 3 års garanti följt av 2 års försäkring som en återförsäljare kan förlänga till 3 år direkt vid försäljning. Pumparna säljs också alltid med 5 års åskförsäkring från dag ett. Skillnaden mellan garanti och försäkring är först och främst att en försäkring kan även jobba emot det som inte är garanti tex yttre åverkan, bristande underhåll osv osv. Idag erbjuder nästan alla värmepumpsmärken på marknaden just dessa försäkringar från Arctic så att det skulle vara något som är krångligt eller inte fungerar ser jag mer som personliga åsikter än fakta. Ha nu en go helg på er alla och så får vi hoppas att dit värmepumpsköp blir lyckat vilket du än väljer.
-
Som slutkund skulle jag föredra en lång garanti som ni hade innan istället för att blanda in försäkringar.
Hem/villa försäkring har nog troligen alla ändå som kan ta eventuella andra skador.
Som du skriver har många andra distributörer tillval med Actic men detta efter tex 5års garanti.
Dom enda som som ser ut att "tjäna" på en kortare garanti och en försäkring istället är återförsäljaren som vid skada hos kunden när det är försäkring är att återförsäljaren/montören kan ta fullt betalt av försäkringsbolaget istället för att göra garantijobb med sämre betalt.
-
Hej igen, en av orsakerna varför vi tog bort den långa garantin och ersatte den med försäkring var just därför att vi fick neka så mycket som inte var garanti utan istället handhavandefel och bristande underhåll. Detta framkom nästan alltid under dom två sista åren, hade inte pumpen krånglat innan den var tre år fyllda så var det sällan fabrikationsfel. Visst har man sin hemförsäkring om det krånglar men dom flesta bolagen har ganska tuffa avskrivningar på luft/luft så ett mindre fel blir nästan aldrig lönsamt att ta upp när självrisk och värdeminskning är borta. En 6 år gammal pump har ofta 80% avskrivning och sedan är det självrisken.
-
Handhavandefel gör väl ändå inte att en luft/luftvärmepump behöver någon form av reparation , bristande underhåll då jag antar att du menar filterrengöring eller igensatt baksida på utedel vilket försämrar effekt och effektivitet men att något går sönder måste vara rätt ovanligt.
Eller har ni så känsliga modeller i sortimentet ;)
Efter att ni kastat ut Lucky Goldstar borde väl ni istället höja garantilängden tummenupp
Tycker slutligen kunden själv ska få välja efter garantitiden på helst då ca 5år om man vill välja att köra på en försäkring eller inte
-
I praktiken är det nog mer eller mindre ingen skillnad för kunden om det är garanti eller försäkring.
Det som eventuellt kan skilja är väl handläggningstiden eftersom det är två parter inblandande i hanteringen av ärendet.
Så lite är väl hela denna diskussion "en storm i ett vattenglas", och som så många gånger förr är det detaljer som diskuteras, detaljer som för de allra flesta totalt saknar betydelse.
-
visst är det så att det blir någorlunda samma i slutändan.
Men personligen föredrar jag garantier och att slippa trassla med eventuella telefonsamtal för att styra upp det hela.
Har man inga "onödiga" skador i registren så är det nog en fördel när man ska byta försäkringsbolag.
Köper inte försäkringar som tex Elgiganten vill sälja på en heller för minsta lilla brödrost man köper
-
I praktiken är det nog mer eller mindre ingen skillnad för kunden om det är garanti eller försäkring.
Det som eventuellt kan skilja är väl handläggningstiden eftersom det är två parter inblandande i hanteringen av ärendet.
Så lite är väl hela denna diskussion "en storm i ett vattenglas", och som så många gånger förr är det detaljer som diskuteras, detaljer som för de allra flesta totalt saknar betydelse.
Vet ej hur det är i detta fallet men om kostnaden för skadan är mindre än självrisken för hemförsäkringen så brukar ingen ersättning utgå.
Mvh
D
-
Vet ej hur det är i detta fallet men om kostnaden för skadan är mindre än självrisken för hemförsäkringen så brukar ingen ersättning utgå.
Mvh
D
Fel
-
Fel
Jag sade inte att det är så, undrade om det är så.
Ser att försäkringen ligger hos Arctic och det gör mig mer fundersam. Kan du ladda upp eller länka till fullständiga villkoren på trygghetsförsäkringen ?
D
-
Jag sade inte att det är så, undrade om det är så.
Ser att försäkringen ligger hos Arctic och det gör mig mer fundersam. Kan du ladda upp eller länka till fullständiga villkoren på trygghetsförsäkringen ?
D
Tjena, Daikin använder väl själva arctics försäkringar?
-
Tjena, Daikin använder väl själva arctics försäkringar?
Absolut, på bergvärmen.
Dock inte på luft/luft.
En reparation på en bergvärme ligger oftast över självrisken på en villahemförsäkring så där blir det oftast inget problem. Vi informerar även kunderna om villkoren för trygghetsförsäkringen.
På en luft/luft kan reparationskostnaden understiga självrisken och då blir det problem. Av denna anledning lyfte jag fram ev. problem.
Hade du villkoren för Arctic hos er ?
D
-
Absolut, på bergvärmen.
Dock inte på luft/luft.
En reparation på en bergvärme ligger oftast över självrisken på en villahemförsäkring så där blir det oftast inget problem. Vi informerar även kunderna om villkoren för trygghetsförsäkringen.
På en luft/luft kan reparationskostnaden understiga självrisken och då blir det problem. Av denna anledning lyfte jag fram ev. problem.
Hade du villkoren för Arctic hos er ?
D
Tjena, jag tycker du skall kika lite på arctics hemsida där finns säkert deras villkor. Alt så tittar du hos er själva som gör reklam för samma försäkring.
-
Försäkringen vi erbjuder kompletterar din
villahemförsäkring. Din villahemförsäkring ersätter
kostnaderna i samband med en maskinskada eller åska,
med avdrag för självrisk och eventuell värdeminskning.
Trygghetsförsäkringen går därefter in och ersätter dig
för självrisken och eventuell avskrivning. Understiger reparationskostnaden självrisken på villahemförsäkringen
ersätter trygghetsförsäkringen kostnaden till max
3 000 kr. Efter det 5:e året kommer du bli erbjuden att
förlänga försäkringen årsvis mot en förmånlig premie till
och med värmepumpens 14:e år. Kompletta villkor får du
tillsammans med försäkringsbrevet som Arctic skickar.
-
Har man tex 6000:- i självrisk och reparationen kostar 4000:- får man med andra ord betala 2000:- själv eller fattar jag fel ?
-
1.000.- borde det väl bli med den varianten
4.000.- i rep kostnad och max 3.000.- i återbetalning
fast jag har aldrig hört talas om en hemförsäkring som har 6.000.- i självrisk fast det finns det väl...
-
Har haft några kunder som haft 6000:- i självrisk på hem/villa försäkring så det verkar inte vara så ovanligt
-
Gäst999 från kinnan/sverigepumpen får väl ge sin syn på saken , men blir det en kostnad via försäkringslösningen om man får ett fel mellan år 3-5 så verkar en garanti vara ett bättre alternativ.
Kunden borde kanske i alla fall få tips att kolla vilken självrisk man har innan köp tummenupp
-
Innan jag började på detta jobb jag har nu så jobbade jag som reparatör i vårt familjeföretag där vi jobbade mycket emot försäkringsbolag. Tre av dom bolag som vi hjälpte mest var Dina, Folksam och Länsförsäkringar vilka vi fortfarande gör många jobb åt som framförallt second opinion. Det som ni nämner här har jag under mina 8 år som reparatör aldrig stött på, den enda gången det strulat är när kunden helt enkelt inte haft en hemförsäkring tecknad. Om det nu vore så att det här var ett stort problem så borde väl det skrivit lite mer om det här på forumet?
Det blir väldigt svårt för mig att objektivt besvara våra garantier och försäkringar då det faktiskt är så att dom som ifrågasätter dom är mina konkurrenter och inte mina kunder. Det blir lite som om jag skulle skriva om en dam i Göteborgstrakten som blev nekad garanti på sin me zubadan då det kommit löv och täppt igen avfrostningshålen och det blev en isklump som sen gjorde att den frös sönder. Eller den daikinpump i skaratrakten där kortet i utedelen kortslöts men det gick inte på garanti då det skylldes på åskan.
-
Vet inte riktigt om jag borde kallas konkurrent eller om det är mig du menar , har handlat från er och brukar skriva att ni har bra service och support men får väl helt enkelt sluta med det ::)
Tyckte annars det vore rätt enkelt för dig som har koll och gillar försäkringslösningen med att bara ge ett svar på mitt exempel?
Självklart går det att hitta ärenden däre en försäkring kanske hade varit bra, gäller inte bara värmepumpar.
Men gör som tidigare och ha längre garanti och sen en försäkring för den som gillar det, bara en åsikt i all välmening tummenupp
-
Vet inte riktigt om jag borde kallas konkurrent eller om det är mig du menar , har handlat från er och brukar skriva att ni har bra service och support men får väl helt enkelt sluta med det ::)
Tyckte annars det vore rätt enkelt för dig som har koll och gillar försäkringslösningen med att bara ge ett svar på mitt exempel?
Självklart går det att hitta ärenden däre en försäkring kanske hade varit bra, gäller inte bara värmepumpar.
Men gör som tidigare och ha längre garanti och sen en försäkring för den som gillar det, bara en åsikt i all välmening tummenupp
Det är exakt det jag menar, det finns för och nackdelar med dom båda systemen och det är väl igentligen det jag vill ha fram och därför jag gick in i den här diskussionen. Och om vi talar om din fråga så kan jag inte svara på den då jag inte varit med om att någon haft högre självrisk än just 3000:- och om man nu har det så är det ju ett aktivt val då man får lägre premie och då har man valt just högre självrisk tummenupp
-
Visst är det ett aktivt val med självrisk, dom som har haft en hög självrisk när vi varit på försäkringsärenden har inte riktigt varit medvetna om att man kan gå via hem/villaförsäkringen på vitvaror utan snarare tänkt att får jag en riktigt dyr skada som tex vattenskada så är en lite högre självrisk ok mot en lägre premie då många anser att risken för en större skada är rätt ovanlig.
Personligen ser jag som privatperson hellre en lång garantitid jämfört med en försäkring på tex en luftvärmepump.
Vid kundbesök får man ofta frågor om garantier och flera har uppgett att dom kikat på sverigepumpen men hoppat över det på grund av kort garanti, men kanske finns lika många som köper erat koncept som det bättre.
-
Vet ej om det syftas på mig kanske i denna tråd av Kinnan säljaren.
Om han tittar i början av tråden så rek jag trådskaparen att välja en Panasonic före Fujitsu i detta fall.
Dock så var jag frågande till om trygghetspaketet hade några dolda risker då det framfördes som så mycket bättre än en garanti.
Det varierar från fall till fall vad som är bäst för kunden men transparensen är viktig så man vet vad man väljer mellan.
D
-
Självklart är det bättre för kunden med en garanti på 5 år istället för 3+2 års försäkring. För installatörerna kan det nog va bättre att fakturera försäkringsbolag istället för distributören/varumärket så installatören får betalt för sina kostnader fullt ut. Vissa varumärken är snåla med restid tex för installatörerna samt att de har fasta/låga ersättningar vid garantiarbeten.