Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Inverter L, flera frÃ¥gor  (läst 1507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« skrivet: 10 februari 2021, 10:53:22 »
Nu har det varit rejält kallt här i Stockholmstrakten för första gången på länge och det har blivit tillfälle att fortsätta trimma svärföräldrarnas bergvärmepump. De bor i ett 40-talshus på ca 240 m2. Nu vänder jag mig till forumsexpertisen för att se om jag kan få svar på några funderingar som har dykt upp.

-Till att börja med så är det borrat 2 hål på bara 90 meter. Visst är det för lite? Från början var det bara ett hål på 90 meter till den gamla Duo 12:an men enligt utsago så klämdes slangarna ihop av att berget "skjuvades" och ett till hål behövde borras. I mina öron låter det som att det första hålet frös och ett till behövde kompletteras. Dock fortfarande för litet för en Inverter L.

-VP:n är inställd på kurva 45 tillsammans med en rumsgivarinställning på 22 grader vilket har hållits fram till kylan kom då innertempen sakta har sjunkit ned till som lägst 19,5. Min misstanke är att borrhålen inte kan förse pumpen med tillräcklig energi och att tillskottet går in. Min fråga: går det att optimera tillskottens reglering så att värmebärartemperaturen inte blir så svajig. Se bilder.

Tack!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2021, 08:48:09 »
Du har nog rätt.
90 m borra till en Duo 12 och borran fryser ihop rejält.
Och varför bara 90 meter till, när de kunde borrat 200 m extra?
Tillsatsen ändras i servicemenyn, jag tror att man kommer dit med vänsterknappen i minst 5 sek.
Värmepump Integral A1 reglerar kompressorn och Tillsats Integral A2 tillskottet.
Jag brukar rekommendera att A2 är minst 5 x A1 för att undvika tillskott i onödan.
Men om innetemp är svajig så kanske du måste minska på A2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2021, 10:33:40 »
Tack, Carl N. Duo 12:an ersattes med en Villa Classic 155 och sedan några år med en Inverter L, som jag tror belastar hålen ännu mer. Jag ska prova att se om jag kommer åt integralvärdena för tillskotten i servicemenyn, men menar du något annat än den man kommer åt med kod 60-70-80?

Glömde skriva att jag också undrar varför de borrade så grunda hål. Ska se om jag hittar några svar...


Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2021, 20:14:36 »
Enligt utsago så var hålen korta pga stort vattenflöde, och att det inte gick att borra djupare pga det. Låter som en tveksam motivering...

En annan märklig sak är att när jag kollade till pannan igår, så stod den och kämpade på växel 7, men med tillskott 2 (dvs 6 kW tillskott vilket är max med 25A huvudsäkring). Det är ju en ganska brant kurva (45) pga av en kombination av dålig isolering och liten radiatoryta (oljepanna en gång i tiden) och när kylan slår till hamnar BÖR på 65 grader. Dock så orkar pannan inte upp i mer än kanske dryga 57 grader vilket ju inte är optimalt för regleringen.

När jag tittade på kurvorna på växlarna så noterade jag att för växel 9 så är högsta kondensering 56,6 grader så jag tolkar det som att så fort temperaturen går över det så måste den växla ned till 7:an som ju tillåter högre kondenseringstemperatur för vid varmare förångningstemperaturer. Det torde göra att värmepumpseffekten minskar och mer tillskott krävs!!

Mitt experiment nu är att sänka "max radiatortemperatur" från 65 grader till 57 grader för att förhindra att regleringen hamnar utanför växel 9 vid höga effektbehov. Att huset skulle behöva 60-65 grader ut vid sträng kyla går kanske inte att ordna med givna förutsättningar. Igår gjorde det iaf att den gick upp till växel 9 och stängde av tillskotten (se sista bilden). Vet dock inte hur det ser ut idag än...

Ytterligare en sak är att jag inte har hittat många inställningsmöjligheter. Gamla Thermia Diplomat kunde ju ställa integral för A1- och A2-tillskott, men jag hittar inget sådant i menyerna. Bara tillslagsfördröjning för tillskottet som sådant. Kanske att det finns någon "vassare" kod än 71-82-93?!

« Senast ändrad: 13 februari 2021, 20:24:02 av Elingenjorn »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2021, 20:23:52 »
Bara en kort frÃ¥ga, är hÃ¥len men strypventiler och flödesmätdon  intrimmade sÃ¥ flödet i dom gÃ¥r lika, annars blir det obalans i hÃ¥len och det ena blir kallare, inget bra.

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2021, 20:36:32 »
Det var en mycket bra synpunkt! Jag tror inte att de är intrimmade, i alla fall är kulventilerna inomhus (förgreningen är i källaren) vidöppna och ser tyvärr ut som isklumpar pga den lÃ¥ga köldbärartemperaturen. Jag borde ta fram IR-mätaren och mäta pÃ¥ varje slinga lÃ¥ter det som. Tack 25fOCUS!  tummenupp

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2021, 17:28:07 »
Du borde ha strypventiler om det är rätt.
Se bifogad bild, isoleringen på mitt anlägg kunde dock vara bättre. IR mätaren är en bra indikator men jag lyckades inte få till flödet riktigt bra förrän jag satte givare i flödet som på bilden.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter L, flera frågor
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2021, 09:28:55 »
Begränsade trimningsmöjligheter som synes (se bild). Särskilt med tanke på isklumparna runt själva kranarna.

« Senast ändrad: 23 februari 2021, 09:30:44 av Elingenjorn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!