Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sälja begagnad R410a  (läst 406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HunterM

  • Gäst
HunterM
Sälja begagnad R410a
« skrivet: 26 februari 2024, 12:25:42 »
Hej!
Har nyligen fått min gamla luftvärmepump påfylld med 1.6kg R410a. Efter det märkte serviceteknikern att 4-vägsventilen var trasig och maskinen inte var värd att reparera :'(
Finns det någon som återköper köldmedlet? Betalade just 6 000:- för detta (och lika mycket till för 6 timmars service). Känns dumt att bara kasta på tippen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sälja begagnad R410a
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2024, 14:05:29 »
Tveksamt om du hittar en köpare på köldmediet då man inte vet om det är ”skit” i det då det har snurrat runt i en gammal luftvärmepump.

Visste du om innan att notan skulle hamna på 12000:- ?
Kanske inte är så gammal eller så är det en bra kraftig modell som det var värt att chansa på .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

HunterM

  • Gäst
HunterM
SV: Sälja begagnad R410a
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2024, 17:15:43 »
Det är en multi-split lösning i ett K-märkt hus. Så värt en chansning att fixa den. Fick ingen indikation på priset innan. Efter 5 timmars meckande trycktes det in nytt köldmedel. Först då kunde man konstatera att ventilen var paj. Inte så snyggt gjort eller hanterat. Tyvärr så är utbudet/efterfrågan här i Stockholm inte optimalt för oss kunder. Tom svårt att få offerter ens.

Kommer en annan leverantör och installerar nytt. Därav frågan. På fredag sitter jag med ett aggregat med 6 000:- köldmedel i. Kan också konstatera att de tog bra betalt för gasen. Går att köpa online för halva det priset har jag sett nu.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sälja begagnad R410a
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2024, 18:02:31 »
Inte en susning om hur förfarandet gick till men om fyrvägaren strulade känns det som att man kunde upptäcka det utan att fylla om den men kanske inte gick.
Köldmedia kan man köpa online men kruxet kan vara att det är någon skitig soppa, sen vill nog även kylfirma ha lite påslag då det ska inhandlas och kanske stå på lagret ett tag som hyllvärmare.

Tycker det finns mängder med kylfirmor i Stockholms trakten men ni kanske letade efter något specifikt märke.
Relativt lugnt nu med jobb så borde vara ganska enkelt att få offerter men det kanske är riktigt offside läge av Stockholm.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Sälja begagnad R410a
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2024, 20:27:28 »
Efter det märkte serviceteknikern att 4-vägsventilen var trasig och maskinen inte var värd att reparera :'(
Hade ett liknande fel på min (en INVEST), den elektriska spolen till fyrvägsventilen var högohmig (Avbrott). Bytte ut spolen mot en ny spole som kosta runt 500:-, så där var felet.
Så jag hoppas servis teknikern gjorde en logiskfelsökning för att konstatera det faktiska felet. 
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 08:25:56 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sälja begagnad R410a
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2024, 09:46:23 »
Gaspriset är en sak, hyreskostnaden för tuben en annan, idag används R410A sällan, så har man tubhyra kan bara den kosta flera tusen/år som någon ska betala för.
Gasen i sig kostar nog inte mer än 3000 kr i inköp (1.6 kg), lägg till flaskhyra, moms och kanske 40-60% marginal så hamnar man högt utan att vara särskilt oseriös.
Man får absolut inte återanvända gas man tar ut ur en maskin, det är i alla fall vad jag lärt mig.
Sånt har man "skrotflaskor" till som lämnas för destruktion, eller om det på något sätt återvinns i någon process, ingen aning.
Tror du får väldigt svårt att avyttra den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!