Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: App för forumet?!  (läst 465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
App för forumet?!
« skrivet: 17 februari 2024, 14:33:11 »
Finns det någon appverison av forumet? Jag tycker det är onödigt krångligt men finner forumet oerhört intressant. Skulle vilja se en enklare uppbyggnad av systemet.

NÃ¥got som ligger pÃ¥ planeringsbordet? 😀

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: App för forumet?!
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2024, 16:15:30 »
Finns det någon appverison av forumet? Jag tycker det är onödigt krångligt men finner forumet oerhört intressant. Skulle vilja se en enklare uppbyggnad av systemet.

NÃ¥got som ligger pÃ¥ planeringsbordet? 😀


Jag kör Google Chrome på Samsung S22, tycker forumet funkar fint, efter lite invänjning.

Jag går in på forumdelen, swipear ned till senaste trådar, scannar av, osv.

Några förbättringar är väl att lättare hitta tillbaka till ämnen/trådar man kommenterat i, det saknar jag, eller hittar ej med enkelhet(?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: App för forumet?!
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2024, 17:49:28 »
Tänkte svara att appen heter Chrome.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: App för forumet?!
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2024, 18:09:01 »
Nä, jag upplever Firefox som enklare, men är ingen expert.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: App för forumet?!
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2024, 18:09:53 »
Funkar utmärkt i safari på iPhone också!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: App för forumet?!
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2024, 08:14:07 »
Var glad att forumet fungerar med en vanlig webläsare, så man slipper installera konstiga appar på varenda enhet man vill komma åt forumet från. Och, för den delen, skulle man vara beroende av appar så skulle det säkert låsa ut en hel del användare som inte vill hålla sig med exakt rätt sorts enhet och operativsystem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: App för forumet?!
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2024, 09:08:03 »

Jag kör Google Chrome på Samsung S22, tycker forumet funkar fint, efter lite invänjning.

Jag går in på forumdelen, swipear ned till senaste trådar, scannar av, osv.

Några förbättringar är väl att lättare hitta tillbaka till ämnen/trådar man kommenterat i, det saknar jag, eller hittar ej med enkelhet(?)

Meny, välj "NYA", visar alla ämnen med nya svar i ämnen där du skrivit något själv.
Meny "Olästa" visar alla olästa ämnen som det postats i sedan du senast var aktiv.
Meny "ALLA" visar alla olästa inlägg.
« Senast ändrad: 20 februari 2024, 09:11:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: App för forumet?!
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2024, 09:18:40 »
Man kan väl säga att jag gjort en helt egen lösning för mina forum, de ska dels fungera OK på mobiltelefoner, men också kunna användas på samma sätt som det vanliga forumet.
Om jag t.ex. skulle använda mig av en app, så tillkommer dels kostnader, och dels faller många av funktionerna bort, som t.ex. undertavlor som jag tycker är värdefulla för att kunna göra forumet mer specifikt på olika ämnen, t.ex. olika fabrikat och värmepumpsmodeller.
Ett mål var också att kunna ha kvar de flesta av betalande annonsörers annonser så de är synliga även på mobilen, forumet ser ut och fungerar exakt som vanligt om man lägger mobilen ned, och om man har den stående så faller sidokloumnerna bort, det är en kompromiss (Flyttas nedanför forumet), men annonspriserna i kolumnerna är också lägre, så det vet de som annonserar där.

Jag har som sagt undersökt ded möjligheter som finns att ansluta sig till appar, men dels ändras funktioner och utseendet, dels försvinner många annonser, och om jag inte betalar för appen så visas istället deras annonser, och det går ju stick i stäv med mina intressen.
Det finns alltså flera skäl till att jag valt den lösning jag valt.
Det var förstås inte gratis att anpassa sidorna till den lösning jag nu har, men det var i alla fall något av en engångskostnad.
Kostade i runda slängar 50 000 kr, och så måste jag betala någon tusing varje gång jag måste uppgradera forumet, för att vissa anpassningar alltid kommer behöva göras till grund-designens uppgraderade filer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: App för forumet?!
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2024, 12:52:42 »
Meny, välj "NYA", visar alla ämnen med nya svar i ämnen där du skrivit något själv.
Meny "Olästa" visar alla olästa ämnen som det postats i sedan du senast var aktiv.
Meny "ALLA" visar alla olästa inlägg.

Tack!
Hade pÃ¥ känn att det fanns en sÃ¥n knapp! (NYA")  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!