Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma torpargrund ?  (läst 10174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andpet

  • Gäst
Andpet
Värma torpargrund ?
« skrivet: 27 maj 2013, 18:36:13 »
Hej alla, har ett hus byggt 1920 med torpargrund, grunden är ca 70-80 kvadrat, har konstaterat att jag har hög fuktighet i min grund, ca rf senaste veckorna 80%, har kikat lite på olika lösningar avfuktare etc. Men som jag ser det är det i stort sätt omöjligt att gräva ur grunden pga sten å berg, antisimex konstaterade det med, då går avfuktare absolut bort, har sedan kikat på trygghetsvakten, men skulle det inte fungera lika bra med tex en kupefläkt/oljefylt elelement och en vanlig data fläkt för att värma och cirkulera luften under huset ? Behöver ju bara få upp tempen ett par grader för att få ner rf till 70% eller vad tror ni ?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2013, 19:20:21 »
Kan man krypa in i utrymmet?

I så fall, ska du omedelbums börja med att lägga en åldersbeständig plast på marken.

Därefter ska du minska blÃ¥set igenom grunden....till ett minimum. 

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2013, 19:30:59 »
Lägg en betongtäckmatta PE-foam under huset så hindrar du fukten samtidigt som du isolerar mot markkylan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2013, 20:19:02 »
Jag kommer in under huset en bit, ska man plasta den ytan man kommer åt ? Eller trycker det bara upp fukten där det inte är plastat ? Får försöka höja värmen i grunden på nått vis, ingen som har provat med kupévärmare å en fläkt för cirkulation ?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2013, 20:39:27 »
så smart.....

...det har jag aldrig tänkt på tidigare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2013, 08:42:54 »
Ok... Ingen med någon idé ? Någon som har provat med något liknande ?
Grunnade lite innan på följande, värmefläkt i sydöstra hörnet och en turbin fläkt i det nordvästra hörnet för cirkulation, jag får la prova

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2013, 08:55:48 »
Hej
Det finns något som heter
http://www.solarventi.se/

Vi har det till en av krypvindarna.
Jag tror att det fungerar i rätt riktning.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2013, 11:07:17 »
Kom på en annan grej nu på jobbet, har en kanalansluten pelletskamin som jag värmer huset med på vinterhalvåret, den ena av 2 kanaler har jag med spirorör dragit ut värme i köket, funderade på om man kunde dra ner den andra kanalen i grunden och göra ett u en bit bort för att sedan gå upp med den i köket under inredningen för att få ett par grader varmare golv i huset vinter tid, på sommaren skulle man kunna köra en värmefläkt i den kanalen istället för att öka värmen i grunden och med det sänka rf, tankar kring detta

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2013, 13:22:25 »

Trygghetsvakten faller väl bort i och med att du inte kan röra dig överallt i kryputrymmet. Och jag förstår inte varför det inte skulle gå att stoppa ner en kondensavfuktare om det finns plats för en kupévärmare. Dessutom drar en kupévärmare säkert fem gånger så mycket ström som en kondensavfuktare. Och en datorfläkt att röra om luften med därnere vore som att pinka i Ljusnan och tro att vattenivån ska stiga - du behöver något i stil med en, eventuellt flera, kanalfläktar beroende på hur många kamrar krypgrunden innehåller. Är grundmuren tät eller finns det ventilationsgluggar? Om det finns ventiler så börja med att täta dem och se vad det gör med RF. RF utomhus ligger ju, åtminstone hos mig, på 75-95% den här årstiden. Du behöver ju bara komma ner i RF 75% för att vara på den säkra sidan.


Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2013, 14:17:49 »
Så ja :-) nu ficka jag lite rediga svar och raka sådana, förutom 2 kattgluggar så är det bara inspektionsluckan som är riktigt otät, skulle gå att täta sylen utifrån med skum på dom ställena det behövs, har kikat lite på acetec 250 som avfuktare, pratade med en som kan sånt här och han sa att min idé med värmefläkt och spirorör inte vad så dum men att köra det på vintern skulle skapa en köldbrygga, men det är ju på somrarna jag behöver att

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2013, 15:19:54 »

Javisst, en sorptionsavfuktare är sannolikt den bästa lösningen. Jag trodde att en sån hade uteslutits för att det inte finns plats att jobba med spirorören. Många hävdar emellertid att en bra kondensavfuktare (Woods, exempelvis) med kanalfläktar och spirorör är lika bra som sorptionsavfuktarlösningen och drar betydligt mindre ström (du ser ju i signaturen underst att min krypgrundsavfuktning kostar 2,7 MWh/år) och kostar mindre i anskaffning. Problemet med kondensavfuktare är emellertid att de fungerar dåligt, eller inte alls, vid temperaturer under 10 grader. Men om RF i din krypgrund ligger på 80% utan avfuktning den här årstiden kommer du sannolikt inte att behöva avfuktning på vintern. Jag har en oanständigt fuktig krypgrund men november-mars går inte min sorptionsavfuktare på avfuktning många timmar och då har jag ändå tillslag satt på ca 67%.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #11 skrivet: 28 maj 2013, 21:27:29 »
Vi har installerat en "ACETEC 250" och är helnöjda, köpte den genom Ljungby fuktkontroll som också hade värdefulla kunskaper gällande krypgrunder (samma som torpargrund?)

Lite bakgrundsinfo:
Vi flyttade in i en trävilla med krypgrund för 2 år sedan. Innan husköpet upptäcktes att krypgrunden hade varit fuktig under lång tid utan åtgärder och det hade bildats mögelprickar på undersidan av träbjälklaget. Innan det gjordes åtgärder åkte jag o köpte en "Datalogger" (temp- och fuktlogger) ser ut som en liten USB-sticka från Clasohlson. Den är mycket smidig och kan mäta väldigt exakt med valfria íntervall. Efter varje mätperiod kan man enkelt plugga in den i datorn och ett diagram redovisas med tider, temperaturer, daggpunkt, RH%, mm. Du kan sedan jämföra mätningar på olika ställen i krypgrunden och loggern sparar värdena automatiskt. Vår krypgrund höll ca 13 gr utan avfuktare under den varma delen av året och RH höll sig nästan på 100% dygnet runt. Vi beslutade att stänga alla ventiler till grunden (förutom en som vi kopplat avfuktarens utblås till), rullade ut ny plast på botten ovanpå den gamla med överlapp till grundsulorna, rullade sedan ut en 10 mm tjock isoleringsmatta på botten för att motverka kyleffekten från marken på sommaren, sorptionsavfuktaren installerades och nu håller RH sig under 75% året runt och mögeltillväxten har avstannat... har också observerat att temp+fukt styrningen ser till att den inte avfuktar vinter+vår.

Länk till Ljungby fukt
http://www.lfs-web.se/

Länk till ACETEC PD-250
http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm

Länk till dataloggern http://www.clasohlson.com/se/Tempera...er/Pr364208001
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2013, 07:58:47 »
Tack för svaren, har diskuterat saken med frugan med nu, och vi är båda överens om att en avfuktare vore det bästa, har även varit i kontakt med grabbarna i Ljungby och dom verkar kunna sin sak, även dom rekommenderade pd 250 så det blir nog en sån

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2013, 10:18:27 »
Dränera
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Andpet

  • Gäst
Andpet
SV: Värma torpargrund ?
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2013, 08:13:53 »
Leder bort vattnet så bra det går, inga växter runt huset, hur noga behöver man vara med plasten egentligen ? Ser på bilder hur folk lägger runt stenar och fogskummar, kan man inte bara gräva bort ett lager låt oss säga 5 cm och sen bara lägga plasten över alla dom stenar som inte huset vilar på ? Hjälper det att plasta 1/3 av grunden eller trycker det bara upp mer fukt där det inte är någon plast ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!