Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥s till ytterdörr har havererat i lÃ¥st läge - vad göra pÃ¥ egen hand?  (läst 15595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Låset på dörren till vår köksingång har sagt upp sig, i låst läge. Vi använder köksdörren en hel del och det vore kanonbra om jag kunde byta låset på egen hand. På sikt bör vi byta hela dörren, men det får gärna vänta till efter semestrarna.

Så, nu till min fråga.
Dörren, gÃ¥ngjärnen och lÃ¥set är av klart äldre snitt. Min första idé var att försöka slÃ¥ ut sprintarna i gÃ¥ngjärnen och pÃ¥ sÃ¥ sätt öppna dörren frÃ¥n gÃ¥ngjärnsidan. Jag lyckas inte!  fiR: Tar i sÃ¥ jag blir blÃ¥ med hammare och järn och lyckas bara rubba sprinten nÃ¥gra mm.

Tänker jag fel? Borde jag anfalla problemet från något annat håll?

Tacksam för tips!
/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Vad är det för typ av lås och på vilket sätt har det sagt upp sig?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Vad är det för typ av lås och på vilket sätt har det sagt upp sig?

Jag tror att det är ett gammalt Assalås, men jag är inte säker. Försöker bifoga en bild på nyckeln, men vet inte om jag lyckas.

Låset havererade häromdagen. Det går inte att låsa upp.
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oftast kan man från insidan skruva loss låscylindern, sitter där inga skruvar?

Skruva loss vredet från insidan, därbakom sitter skruvarna som håller cylindern.
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 21:17:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du kan troligen sätta in ett brytjärn mellan karm och dörrblad och bryta upp springan så pass att du endera kan öppna dörren eller såga av låskolven.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Låset saknar låscylinder.

Så här ser det ut från insidan:
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Du kan troligen sätta in ett brytjärn mellan karm och dörrblad och bryta upp springan så pass att du endera kan öppna dörren eller såga av låskolven.

Tack för tips.
Jag får sondera bland verktygen och se om jag har något tillräckligt kraftigt för att ge mig på låskolven. Jag tror inte att jag kan bryta upp springan så mycket så att jag kan öppna dörren...
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du provat en dos olja i låset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Om du inte lyckas bryta upp dörren med bräckjärn (vilket är enklast) och den ändå ska bytas inom kort så kan du ta bort täcklocken för nyckelhålet och borra ett antal hål i låskistan så du kan bryta loss en bit av plåtsidan och sen börja lirka däri.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om oljan inte hjälper och du inte lyckas slå ur sprintarna i gångjärnen (slår du åt rätt håll?) så kanske du kan kapa gångjärnsprintarna med kapskiva eller multikuttern?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Om oljan inte hjälper och du inte lyckas slå ur sprintarna i gångjärnen (slår du åt rätt håll?) så kanske du kan kapa gångjärnsprintarna med kapskiva eller multikuttern?

SlÃ¥r jag Ã¥t rätt hÃ¥ll?  :)
I ärlighetens namn så har jag ingen aning! Har du något tips på den fronten lyssnar jag mer än gärna!

Olja har jag provat och det hjälpte inte.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om oljan inte hjälper och du inte lyckas slå ur sprintarna i gångjärnen (slår du åt rätt håll?) så kanske du kan kapa gångjärnsprintarna med kapskiva eller multikuttern?

SlÃ¥r jag Ã¥t rätt hÃ¥ll?  :)
I ärlighetens namn så har jag ingen aning! Har du något tips på den fronten lyssnar jag mer än gärna!

Olja har jag provat och det hjälpte inte.

/Nickan
Sprinten ska slås neråt om gångjärnet är rätt monterat.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Om oljan inte hjälper och du inte lyckas slå ur sprintarna i gångjärnen (slår du åt rätt håll?) så kanske du kan kapa gångjärnsprintarna med kapskiva eller multikuttern?

SlÃ¥r jag Ã¥t rätt hÃ¥ll?  :)
I ärlighetens namn så har jag ingen aning! Har du något tips på den fronten lyssnar jag mer än gärna!

Olja har jag provat och det hjälpte inte.


/Nickan
Sprinten ska slås neråt om gångjärnet är rätt monterat.

Kolla bara så att dörren inte är säkrad i bakkant för då hänger den kvar även om du klipper sprintarna
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 21:57:06 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Har du någon liknande låskista du kan skruva isär och kolla in konstruktionen, var en mekanisk åtgärd (typ borrning) skulle kunna göra underverk. eller hjälpa dig med analys om vad som "hängt sig" i gamla låset?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Om oljan inte hjälper och du inte lyckas slå ur sprintarna i gångjärnen (slår du åt rätt håll?) så kanske du kan kapa gångjärnsprintarna med kapskiva eller multikuttern?

SlÃ¥r jag Ã¥t rätt hÃ¥ll?  :)
I ärlighetens namn så har jag ingen aning! Har du något tips på den fronten lyssnar jag mer än gärna!

Olja har jag provat och det hjälpte inte.

/Nickan
Sprinten ska slås neråt om gångjärnet är rätt monterat.

Det var det jag försökte mig på.
Jag vet inte om jag använder fel verktyg eller helt enkelt är för klen...

2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!