Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur länge hÃ¥ller en luft/luftvärmepump egentligen ?  (läst 28966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« skrivet: 28 september 2007, 14:11:48 »
Hej

En liten motvikt mot det kortsiktiga: "SÅ KORT PAY-OFF TID SOM MÖJLIGT, PUNKT SLUT".

- Hur länge håller de egentligen och verkar det finnas några fabrikat som är bättre än andra ?

De som jobbar i branschen kanske vet. Jag personligen har ingen aning.......

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad screen

  • Vill gärna men vet inte riktigt än...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Saknar du ömhet & värme?...slÃ¥ dig med radiatorn!
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2007, 15:21:38 »
Hej Gano!

Här: http://www.media-works.se/faq.php#q3

Säger dom att den håller 12-15år om den är av rätt storlek och skött.
Om det är sant så räcker det gott och väl tycker jag, för sedan vill man nog ha en effektivare eftersom allting går framåt med en svindlande hastighet. ;)

Eller vad tycker du?

Mvh Björn//
Bor i tvåplans reviterat timmerhus utan källare från 1865 på 160kvm med hustru och två barn. Vilka numera flyttat.
Huset är idag (var?) direktel-uppvärmt och hade en förbrukning på ca:19.200kWh. Nu med en Toshiba RAS10 ND på undervåningen och ett år senare (071206 -> 081206) så har förbrukningen sjunkit till 15.700kWh. Sätter snart in min andra pump en Mitsubishi Elektric FD25 VAHB på ovanvåningen i trapphuset mitt i huset. Hoppas på att vinna en del då jag inte skall behöva använda elraddarna på ovanvåningen mer hoppas jag. Ny rapport om ca ett år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2007, 20:00:46 »
Hej Gano!

Den rent tekniska livslängden för de etablerade och kända luftvärmepumparna idag ligger på ca 20 år, men du kan väl logiskt räkna med en användningslivslängd av ca 10-15 år, för då har väl precis som föregående talare poängterade antagligen ändå tekniken sprungit i kapp dig och du vill förmodligen byta upp dig till en ny pump i vilket fall. När det gäller de s.k skräppumparna så kan man väl räkna med max ca 3-5 år, sen börjar de att väsnas, fel uppkommer och återkommer, succesivt sjunkande effektivitet, rostbekymmer mm.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2007, 20:45:47 »
Kanske finns det två svar i detta:
On-off är som kylskåp, om det inte läcker borde det då vara ett tidspann 8-15 år beroende på x antal starter/drifttimmar-precis som kylskåp. En del kylskåp kan hålla upp till 20 år men är dessvärre undantagsfall.

Inverter blir mer komplicerat då kompressortyperna nu är annorlunda och frekvensstyrda, förhoppningsvis samma som on-off men frekvensstyrning kan slita hårt på motorlidningarna så här är jag osäker.

S.k skräppumpar kan betecknas som grey-market pumps, alltså 2:a sorteringen från en stor fabrik som gör stora serier till stora kända märken, dom är identiska inuti men får ett annat namn m.m. Finns en del trådar här från folk som besökt dessa fabriker med villkoret att man skrivit under ett sekretessdokument innan man fått tilträde till fabriksgolvet, enda skillnaden blir alltså sämre support/garantier och att maskinerna ibland kan vara gjorda för 407 som sen skrämts upp för r410 istället.

Det var likadant på 80-talet när videokamerona kom i stora serier, man kunde t.ex köpa Panasonics värsta SVHS som kostade 25.000:- över disk för c:a 7-8000 i USA från grey-market, garanti fick man ialla fall.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2007, 20:48:28 »
Jag tror inte vi kommer att se livslängd på 20 år som vissa av de gamla on/off-pumparna har kommit upp i.
Jag tror den nya tekniken, invertern, blir akilleshälen i moderna luftvärmepumpar. Gissar på 10år normallivslängd och 15 år max livslängd. I invertern sitter massiva elektrolytkondensatorer som tenderar att torka/tappa kapacitans med åren och kretskort som drabbas av utmattning och korrosion.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2007, 22:58:25 »

Hei

Hva med Elektonikkfel og diverse sensorproblemer etter 4-5 Ã¥r. Det er mye elektronikk i utedelen. Registrerar at mange pumper (ivertfall i proffsmarkedet) skrotas nÃ¥r slike problemer oppstÃ¥r   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2007, 23:57:57 »
Sebbe och Eureka:s svar är enkelt men smärtsamt, vid ev fel är det för dyrt att fixa smärre elektronikfel utan man skrotar och sätter upp nytt (läs arbetstid-reskostnader-reservdelskostnad-stilleståndskostnader m.m).

Vi kanske skulle ha en gallup på L/L-fel för att se ifall de modeller som krånglar mest också är de som har mest elektronik i utedelarna.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag tror inte vi kommer att se livslängd på 20 år som vissa av de gamla on/off-pumparna har kommit upp i.
Jag tror den nya tekniken, invertern, blir akilleshälen i moderna luftvärmepumpar. Gissar på 10år normallivslängd och 15 år max livslängd. I invertern sitter massiva elektrolytkondensatorer som tenderar att torka/tappa kapacitans med åren och kretskort som drabbas av utmattning och korrosion.

Antagligen får vi räkna ungefär så här!

Ett kretskortsbyte blir kanske ganska normalt i framtiden efter ett antal år.

Produkten som sådan kan hålla otroligt länge om det vill sig väl.
Jag har gamla National (Panasonic) 15 st on/off-pumpar som envisas med att fungera år efter år och det enda som inträffar är att kondensvattenavloppen årligen sätter igen sig.
Dessa maskiner har innedelar i träimitation med stora lådor på väggen i stället för fjärrkontroll dessa har spakar för värme och kyla.
Bara snålheten hindrar ägaren att byta ut dessa (dom fungerar ju)

En snäll gissning är att dom är ca 25år gamla och samtliga fungerar. Detta blir ju aldrig aktuellt i en villa (vem vill ha träimitation i dag även om det är valnöt)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2007, 08:12:21 »
Jag vill kommentera 2 saker.

Livslängd inverter

Jag ifrågasätter inte vad som skrivits ovan men konstaterar att i vart fall jag köpte inverter en gång för att de skulle vara snällare mot kompressorn och GE LÄNGRE LIVSLÄNGD. Häpp!


Livslängd skräppump

Den skräppump jag har erfarenhet av, Fujiaire, är mekaniskt mycket mer välbyggd än t.ex. Pana, med plastbrickor under varje skruv och med kväve i innedel. Dock är passning på både plast och plåt sämre. Kompressorn är en kändis, tror det var Hitatchi eller Toschiba. Så det finns skäl att tro att den lever mer än 5 år. Och den används bara till litet sommmar kyla på landet så...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2007, 11:54:17 »
Hej

En liten motvikt mot det kortsiktiga: "SÅ KORT PAY-OFF TID SOM MÖJLIGT, PUNKT SLUT".

- Hur länge håller de egentligen och verkar det finnas några fabrikat som är bättre än andra ?

De som jobbar i branschen kanske vet. Jag personligen har ingen aning.......

MVH/Gano

Har två Panasonic E9DKE. Den ena höll ett år (H16-fel) och får väl betraktas som ett specialfall. Den andra har fungerat i 2,5 år men börjat "kvittra" i innedelens fläktlager.

Kontakt med leverantören säger att detta är normalt slitage. Bedömer att pumpen har pay-off när vintern är slut, dvs efter cirka 3 år.
Bedömer att om kvittret fortsätter att öka som hittills, kanske den måste bytas om 1-2år.

En värmepump måste hålla längre än pay-off plus bankräntan. Annar skall man sätta in pengarna på banken istället för att köpa pump.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2007, 20:20:06 »
Larryd.Om leverantören säger att "kvitter" är normalt efter 2,5 år,så säger han att det är skit han säljer.Klart att ett lagerfel på fläkten inne,inte ska uppstå efter så kort tid på en kvalitetsprodukt.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2007, 08:37:45 »
Jag har ju hört talas om pumpar som har gått i över 10 år utan problem. Man blir lite fundersam när det pratas om lagerbyten efter 2 år, havererade fjädrar i kompressorn osv. Grannen har en 3 år gammal maskin av mycket välkänt märke, lagerbyte i innerfläkten 2 ggr. Har kvaliteten sjunkit p g a prispress och tillverkning i låglöneländer ?

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2007, 09:04:04 »
Jag har ju hört talas om pumpar som har gått i över 10 år utan problem. Man blir lite fundersam när det pratas om lagerbyten efter 2 år, havererade fjädrar i kompressorn osv. Grannen har en 3 år gammal maskin av mycket välkänt märke, lagerbyte i innerfläkten 2 ggr. Har kvaliteten sjunkit p g a prispress och tillverkning i låglöneländer ?

MVH/Gano


Är det en Panasonic eller IVT/Sharp? Båda har panasonics fläktmotor.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2007, 09:19:13 »
Farsans Sanyo pump gick sönder efter 2 år.
Han fick iofs kompressor utbytt på garantin men man kan ju säga att den bara höll i 2 år.

Tror det är omöjligt att säga hur länge en luft vp håller
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en luft/luftvärmepump egentligen ?
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2007, 11:53:09 »
Jag har ju hört talas om pumpar som har gått i över 10 år utan problem. Man blir lite fundersam när det pratas om lagerbyten efter 2 år, havererade fjädrar i kompressorn osv. Grannen har en 3 år gammal maskin av mycket välkänt märke, lagerbyte i innerfläkten 2 ggr. Har kvaliteten sjunkit p g a prispress och tillverkning i låglöneländer ?

MVH/Gano


Är det en Panasonic eller IVT/Sharp? Båda har panasonics fläktmotor.

Panasonic E9CKP-5. Installatören tog med sig fläkten och "bytte till SKF-lager". Historien förtäljer inte om det var stål eller keramiska lager.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!