Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket ska det läcka?  (läst 22142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MadPlumber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hur mycket ska det läcka?
« skrivet: 01 december 2006, 20:51:56 »
Jag har just fått en värmepump med integrerad varmvattenberedare monterad. Allt ser ut att fungera fint - men säkerhetsventilen läcker vatten. Alldeles för mycket vatten, tycker jag.
När varmvattenberedaren gör nytt varmvatten, så rinner det ut någon liter vatten. Detta händer varje gång någon tagit ett bad, till exempel.

Uppskattningsvis handlar det om ett par liter om dagen som säkerhetsventilen släpper. De vänliga installatörerna har bytt ventilen till en lite mer bestämd variant som inte öppnar lika snabbt, men det gjorde ingen skillnad.

Nu vill de lösa problemet med att dra ett rör från säkerhetsventilen till golvbrunnen. På detta sätt slipper vi visserligen att ideligen tömma plastburken som står under ventilen.
Men jag ställer mig lite frågande till lösningen ... Jag har kollat runt lite men inte sett något om dessa vattenmängder från en säkerhetsventil.

Någon som har några tankar om detta? Eller erfarenheter av säkerhetsventiler?
Är det en lösning på problemet att dra ett rör till golvbrunnen? Eller bara ett sätt att dölja ett annat problem på?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2006, 20:58:34 »
Det är en lösning. Du får nog leva med läckande ventil.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2006, 21:03:58 »
Ledningen ska inte gå ned i brunnen! Man ska se att det läcker.

MEN det ska bara läcka lite om man toktömmer beredaren. Inte annars!

Det händer nog att dom är trött från start också?

Har nån stressat ventilen, småöppna den gång på gång. Det kan komma tex ett skräp i ventilsätet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2006, 21:36:42 »
Jag skulle tro att en del av problemet kommer från ett för litet difftryck mellan inkommande kallvattentryck och din säkerhetsventils öppningstryck.
Oftast sitter den en 9 bars säkerhetsventil men den kan ju vara bytt till 6 bar om din installatör bedömt att dina ledningar i huset inte skall utsättas för 9 bars tryck. Har du då ett kallvattentryck på säg 4-5 bar så kommer ventilen snart att öppna om du tar en del varmvatten. Har du som normalt en 9 bars ventil så blir ju problemet det samma om kallvattentrycket är på 7-8 bar. Har du kommunalt vatten så kan trycket variera och dessutom variera beroende på om det finns höjdskillnader där du bor. Där jag bor varierar kommmunalvattentrycket mellan 5-6 bar. De som bor 20 meter lägre än mig har 7-8 bars tryck.
Jag har en 9 bars ventil på en 300 liters vvb och det läcker bara i undantagsfall. Tex efter upptappning av bad.

Du kan väl kolla på ventilen. Öppningstrycket står på toppen. Trycket i kallvattnet går ju att mäta eller fråga om på tekniska kontoret om du har kommunalvatten.

/A
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2006, 21:53:00 »
Läckte inte den gamla ventilen som fanns innan vp-installationen? Vad hade den för öppningstryck? Är beredaren rätt inkopplad?
Möjligen skulle man kunna sätta ett tryckexpansionskärl på beredaren, men det känns inte rätt.
beredare brukar vara godkända för 10bar, ventilen brukar ligga på 7,2bar. Ligger man på 9bar är det läge att montera en tryckreduceringsventil. Själv har jag 3,4bars tryck på inkommande vatten.
« Senast ändrad: 01 december 2006, 22:05:57 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MadPlumber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2006, 23:37:14 »
Tack för alla snabba och kunniga svar!
Det här med trycket i vattenledningarna är ju en detalj som kan förklara en del.

Men två saker gör mig forfarande lite frågande:
Huset ligger högt och vattentrycket borde inte vara direkt anmärkningsvärt högt
Säkerhetsventilen är på 10 bar, alltså värsta modellen för denna pump/beredare.

Jag ska i alla fall höra om montörerna kan kolla trycket på inkommande vatten och om en reduceringsventil kan vara aktuellt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2006, 00:10:14 »
10 bar... då påstår jag att det finns en gravad hund nånstans...

felande ventil sannolikt! speciellt eftersom du bor "högt"

6 bar brukar man "sikta" på sen varierar det med terrängen som sagt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2006, 12:37:18 »
Jag ska i alla fall höra om montörerna kan kolla trycket på inkommande vatten och om en reduceringsventil kan vara aktuellt.

Räcker det inte med att strypa flödet med hjälp av huvudkranen? Blir det inte samma effekt som att skaffa en reduceringsventil, fast billigare(dock utan manometer)  Sc:,h ???
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2006, 12:39:18 »
Vad behöver man förresten för min tryck hemma för att allt skall fungera?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2006, 13:17:46 »
Citera
Räcker det inte med att strypa flödet med hjälp av huvudkranen? Blir det inte samma effekt som att skaffa en reduceringsventil, fast billigare(dock utan manometer)

Går inte då har du alltid fullt tryck när du inte tappar något... och kraftigt tryckfall vid tappning.

Det mesta funkar med lågt tryck, 1,5 bar torde räcka till det mesta.
kan va diskmaskin o tvättmaskin som vill ha vistt tryck

Men tex i en dusch är det bra om det är åtminstone 2 bar, jag har så på övervåningen vid tillslag och ca 3 bar vid frånslag.
Det märks rejäl skillnad pÃ¥ trycket, men funkar  ok!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #10 skrivet: 02 december 2006, 14:20:56 »
Stryper du med huvudkranen får du samma tryck i systemet när du inte tappar vatten, trycket minskar ju bara när flödet blir nog stort och dessutom kommer det att slita på "sätet" i avstängaren så att den kanske inte håller tätt när du ska stänga av vattnet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2006, 14:29:51 »
Jag tror inte att en reduceringsventil funkar heller, i alla fall inte när du inte har någon förbrukning på vattnet, det bygger i så fall på att den skall vara väldigt snabb och totalt tät, nåt jag inte tror på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #12 skrivet: 02 december 2006, 14:42:34 »
Lättast är nog att sätta ett tryckkärl på efter ev backventil på inkommande vatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #13 skrivet: 02 december 2006, 16:39:05 »
Har du kollat så att vatten in och ut är rätt installerat? Är det fel, får du en luftkudde längst upp som när den blir varm expanderar och höjer trycket ganska rejält.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket ska det läcka?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2006, 17:01:08 »
finns tryckreducerventiler
kommunen brukar montera där vattentrycket blir för högt
kontakta din kommun och påtala ditt problem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!