Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum  (läst 36932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #45 skrivet: 18 december 2012, 23:44:14 »
Jag skulle nog kunna köra bara med innegivare eftersom jag har mycket överkapacitet. Men jag tycker inte det är det komfortmässigt bästa valet.

Bättre då med en bufferttank och termostater. Då får man minsta möjliga över- och undertemp och kan reglera varje rum individuellt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl-Erik Eskilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #46 skrivet: 20 december 2012, 00:14:07 »
Tack, tack. Tack så väldigt mycket för allt engagemang! Jag är fullständigt omtumlad över alla svar på mitt inlägg som egentligen bara inleddes med faktainformation om våra egna värmepumpserfarenheter till en medmänniska i nöd men som blev till ett otillbörligt inhopp i en tråd. För mig är det både obegripligt och imponerande att få så kompetenta svar från personer som avgivit hundrade och tusende inlägg här på detta forum. Vad driver er, när jag sysslar med helt andra saker i min vardag?

Hur som helst, efter alla kommentarer kommer jag, tack vare er (någon eller några av er är säkert "köpta på  ett eller annat sätt" av Thermia eller dess kollegor) att fullfölja min redan lagda beställning av Thermias innomhusgivare trots att jag inte gillar principerna enligt hur den fungerar. Jag vill ha en temperatur på 22 grader +/- 0,5 grader och det tror inte jag att den ger oss!

Några fakta ytterligare:
Vi har i vår boarea på 196 kvaratmeter 14 radiatorer och i vår biarea (källaren) 3 radiatorer.

Några kommentarer ytterligare:
Vi har termostater sedan oljepanneepken på samtliga radiatorer. Stryper man bara några få av dem för att termostatreglera utrymmet/rummen så uppstår ett väldigt forsande i alla radiatorer i huset när pumpen kör HGW. Det är således ingen lösning på "överhettningen då och då" i motsats till vad David Rinnan påstår. Det forsande ljudet i radiatorerna blir minst lika olidligt som för hög temperatur i bostaden.

Tack David R för tipsen om trådlös termostat och lexusgivare. Detta skall jag undersöka närmare. Det är inga faciliteter som rörmokaren har viftat med och jag tror nog att han inte ens känner till dem.

Just nu har vi 22,4 grader inne efter att jag i eftermiddags hade 23,3 grader och sänkte RUM från 21 grader till 20 grader. Hela dagen har vi haft molnigt och vindstilla med omkring 0 grader ute. Några temperaturfall på 10 grader som nämnde i någon av kommentarerna förekommer aldrig på våra breddgrader, dvs. 58 grader nord (Borås).

Till "eleson" vill jag svara att det är ju just avsaknaden av, som du uttrycker det, "så bör det ju finnas fungerande, kanske t.o.m. erkända, alternativa system på marknaden som man kan rekommendera istället. Annars betyder ju detta..." (idiotiskt argument), är ju orsaken till min frustration med avseende på min önskan att alltid ha en behaglig temperatur i vår bostad.  Att " få personer vill bo i ett hus om beter sig så", vilket jag tolkar att temperaturen är sådan som man vill ha den verkar ju vara ett horribelt påstående! Det vill väl alla!

Godnatt och goodbye på er alla! Tack för engagemanget!




Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #47 skrivet: 20 december 2012, 16:56:13 »
Till "eleson" vill jag svara att det är ju just avsaknaden av, som du uttrycker det,
"så bör det ju finnas fungerande, kanske t.o.m. erkända, alternativa system på marknaden som man kan rekommendera istället. Annars betyder ju detta..." (idiotiskt argument), är ju orsaken till min frustration med avseende på min önskan att alltid ha en behaglig temperatur i vår bostad.  Att " få personer vill bo i ett hus om beter sig så", vilket jag tolkar att temperaturen är sådan som man vill ha den verkar ju vara ett horribelt påstående! Det vill väl alla!

Godnatt och goodbye på er alla! Tack för engagemanget!

:)
Jag är ingen expert på styr o reglersystem, mina 100p på teknisk högskola räcker inte för det.
Vad jag lite provokativt menade var att om i princip alla styr sina system med utegivare så beror
det troligen på att de anser att det är bästa sättet. Jag tror nämligen att alla tänkt tanken att
"man kanske skulle mäta tempen inne istället?"
Endast en innegivare borde vara billigare, den kan ju monteras i en behagligare miljö.

Men istället väljer alla att styra med utetemp, och det gäller även äldre system som styrde shuntar när folk fortfarande hade oljepannor. 

Så den samlade kompetensen har alltså antingen fel, eller också har de valt en styrmodell som ger bästa inomhusklimetet.
- Och jag tror att det är det senare. Och jag är alldeles övertygad om att ett styrsystem som bara styr på innetemp ger större och snabbare svängningar i innetemp. Eftersom det inte mäter på vilket behov huset har.

Jag kan ha fel, och då får hela styr-o-regler eliten också leva med skammen att alla gör fel.

Just my 2 cents....  3some
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #48 skrivet: 20 december 2012, 17:26:05 »
Att styra med endast innegivare är absolut enklast och bäst så länge man endast ska värma 1 rum ska man värma ett helt hus kan det bli bra i vissa fall och i andra inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #49 skrivet: 20 december 2012, 17:56:28 »
Sedan kan det också förändras av hur välisolerade moderna hus är.
Så visst, beslutsgrunderna för ett värmesystem designat på 70 talet kan ha ändrats.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #50 skrivet: 20 december 2012, 19:42:31 »
Den bästa styrningen kanske uppnås av kombination av inne och ute givaren
om man utesluter termostaterna?

Carl-Erik, Jag är absolut inte mutat av Thermia och jag har inte Thermia som värmer min hus men jag kan tala om för dig att min pump med sina ute och inne givare håller temperaturen inomhus +- 0.3 grader hela värmesäsongen. Och jag tror att Thermia klarar lika bra enlig vad David skriver så har Thermia så avancerade styrningar att välja så du borde bli nöjd, så ”huvudlösa” är dom inte.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #51 skrivet: 20 december 2012, 21:29:54 »
Det utegivarstyrningen gör i praktiken är att anpassa tillförd effekt till husets aktuella behov. Styr man med bara innegivare så måste man tillföra maximal effekt tills temperaturen har stigit tillräckligt mycket varpå man stänger av värmen tills temperaturen har sjunkit igen. Det går inte att få samma stabilitet med den reglerprincipen.
Ju värmetrögare system man har desto sämre fungerar det - Har du t ex, golvvärme i betong och värmer den tills rumstemperaturen har stigit några tiondels grader och sen slår av värmetillförseln så kommer rumstemperaturen att fortsätta öka en hel del innan det vänder och den börjar sjunka igen. Slår man då på värmen när rumstemperaturen är några tiondels grader under önskat värde så kommer den att fortsätta sjunka en hel del innan betongen återigen har värmts upp så mycket att avkylningen pareras.

Nackdelen med utegivarstyrning är att den inte kan ta hänsyn till avvikelser i husets energibehov - T ex solinstrålning, kraftig vind, storbak, etc. Då är innegivaren ett bra komplement för att ytterligare förfina regleringen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #52 skrivet: 20 december 2012, 21:38:48 »
Det finns shunt styrningar som funkar utmärkt med endast innegivare om man hittar en bra placering vilket är svårt. Men sen har man ju nackdelar att är man tex mycket folk så stängs värmen av i hela huset är ytterdörren öppen och givaren känner kylan så gasar den fullt. Jag tror att det bästa är utegivarstyrning kombinerad med innegivare i de flesta hus funkar det bra gör det inte det får man skaffa termostater och ev ha lite för hög kurva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl-Erik Eskilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #53 skrivet: 20 december 2012, 22:47:01 »
Ja, ja, jag är inte okunnigare än att jag inser att utegivare är en nödvändighet i ett så bräckligt och känsligt system som värmepumpar är. Självklart måste jag ha utegivare, MEN jag vill att värmepumpen inte matar värme när det redan räcker (om > 22,5 grader inomhus, trots att utetemperatur och vindstyrka är oförändrad) och att den skall fortsätta att mata värme (om < 21,5 grader inomhus, trots att utetemperatur och vindstyrka är oförändrad). Jag beställde en inomhusgivare för en månad sedan och kommer således att kunna utvärdera dess funktion om den någon gång blir installerad av den lokale rörmokarens elektriker. Förmodligen återkommer jag med en rapport till er, i synnerhet om jag inte blir nöjd...

Ha det bra tills dess!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #54 skrivet: 21 december 2012, 08:34:58 »
Installera den själv. Det ta inte många minuter och är inte speciellt avancerat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #55 skrivet: 21 december 2012, 10:15:44 »
Jag har installerat min innegivare (termostat) i hallen och använt elröret för dörrklockan för att dra kabel i. Det blev en smidig installation utan synlig kabel. När jag byter VP kommer nog den "riktiga" innegivaren sitta på samma plats.

Jag skulle också vilja ha en funktion där VP helt stänger av vid övertemp (inne) och kör konstant vid undertemp. Mest för att svara snabbare på ändrat börvärde.
En nackdel med den "vanliga" styrningen är ju att cirkulationspumpen måste gå konstant utan av värmebehov finns. Speciellt när det är litet värmebehov (vår och höst) blir det mycket pumpdrift i "onödan"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #56 skrivet: 21 december 2012, 12:21:18 »
har man en stor påverkansfaktor på sin innegivare så blir det ju i praktiken nästan stillastånd när övertemp råder.

Korrekt injusterad är ju tanken att värmepumpen ska gå även om övertemp råder men avsevärt mycket mindre än om så inte var fallet.

Övertempen skall aldrig bli stor och ska långsamt sjunka. Man ska inte märka av den.


Men som sagt. Har man stora problem med detta så går det ju att för en tusenlapp sätta en fjärrtermostat som nattsänker anläggningen.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #57 skrivet: 21 december 2012, 14:07:20 »
har man en stor påverkansfaktor på sin innegivare så blir det ju i praktiken nästan stillastånd när övertemp råder.

Korrekt injusterad är ju tanken att värmepumpen ska gå även om övertemp råder men avsevärt mycket mindre än om så inte var fallet.

Övertempen skall aldrig bli stor och ska långsamt sjunka. Man ska inte märka av den.


Men som sagt. Har man stora problem med detta så går det ju att för en tusenlapp sätta en fjärrtermostat som nattsänker anläggningen.

Eller också använder man termostater kopplade till Link. Jag har nu kört helautomatläge på de flesta rum i december och är nöjd med temperatur som har varit oförändrad trots vind som legat på gamla 2-glasfönster, ingen skillnad i temperatur mellan de rum (med RS Rumsensor där man kan läsa aktuell temp i det rummet) som legat i vind gentemot rum som legat i lä, inget behov att manuellt kompensera med höjd rumbör då det blåser. Som vanligt när man går in i automatläge (om man som jag leker  lite med ominstallationer) tar det någon vecka innan systemet lärt sig, så början på december kanske inte var  helt normal i avseendet temp ute/ energiåtgång.
Bifogar bild från Vattenfalls statistik. HH-el ca 18 kWh/dygn.


« Senast ändrad: 21 december 2012, 14:56:50 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #58 skrivet: 21 december 2012, 21:02:47 »
japp det är redan nämnt som ett förslag här i tråden.
Link är meget fint :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad besviken Thermiapumpägare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2013, 12:31:40 »
Hej Alla!
Tack för alla svar å inlägg.
När man som okunnig måste byta värmesystem måste jag som kund kunna lita på att den firma som
installerar anläggningen gör ett riktigt jobb.

Hämtat från Thermias hemsida:
"Återförsäljaren har totalansvaret för att du som kund ska bli nöjd.
Det handlar om: Offert, dimensionering, injustering, driftsättning, service och rådgivning.

Vår återförsäljare är din energirådgivare. Hon eller han hjälper dig att välja ett värmesystem anpassat efter husets och dess invånares behov.
En lösning som du kan vara nöjd med. Både före och efter ditt köp.

Låter mycket fint detta, men hur är det i verkligheten?
Totalansvaret??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!