Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM  (läst 2403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM
« skrivet: 02 november 2020, 23:13:19 »
Jag fick ta över en begagnad Carrier 42HQM för 10 år sen som jag använder för att värma upp mitt garage. Den har funkat bra i alla år och fungerar fortfarande fint men fläkten på utedelen har börjat låta. Inte nåt väldigt högt ljud men låter som att lagrena är dåliga. Utedelen heter 38VYM-18.

Då dessa pumpar inte verkar vara så vanliga så skulle jag vilja ha tips på vart man kan hitta en ny motor.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM
« Svar #1 skrivet: 03 november 2020, 17:32:02 »
carrier har väl?
de vände sig till proffsmarknaden förr
därför är de inte så vanliga

Utloggad hixz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM
« Svar #2 skrivet: 04 november 2020, 09:24:08 »
Vid tidigare vände jag mig till en servicepartner för Carrier i Sverige men fick då till svar att det företaget bara hanterade Carriers kylsortiment vilket är majoriteten av deras installationer i Sverige.

Så jag ville höra om nån kände till nåt företag i Sverige som känner till värmepumparna eller i värsta fall nåt internationellt företag.

Vill helst inte byta pumpen pga lite oljud då den har fungerat väldigt bra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM
« Svar #3 skrivet: 04 november 2020, 09:38:22 »
Kanske enklast att lämna in fläktmotorn till en elrenoveringsfirma som byter lagren om det går att hitta på rimligt avstånd?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny fläktmotor utedel Carrier 42HQM
« Svar #4 skrivet: 05 november 2020, 10:44:20 »
Vid tidigare vände jag mig till en servicepartner för Carrier i Sverige men fick då till svar att det företaget bara hanterade Carriers kylsortiment vilket är majoriteten av deras installationer i Sverige.

Så jag ville höra om nån kände till nåt företag i Sverige som känner till värmepumparna eller i värsta fall nåt internationellt företag.

Vill helst inte byta pumpen pga lite oljud då den har fungerat väldigt bra.
skicka ett mail direkt till carrier servicepartnern har uppenbart tröttnat på mindre kunder och den service som de tidigare hade genom dessa mindre maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!