Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: framledning kommer inte upp i börvärde CTC EcoH 7,5  (läst 966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

suecoloco

  • Gäst
suecoloco
framledning kommer inte upp i börvärde CTC EcoH 7,5
« skrivet: 04 februari 2012, 13:48:16 »
Börvärde står på 52 C men framledningen kommer bara upp i 32 C. Jag återställde till fabriksintällningar och slog sen på kompressorn för att kolla om det skulle bli bättre..men samma som innan.

Shunt på fördröjning 180 min. (typ spärrad..) Det är -12 C ute. Har satt kurvan på 55. Det blir inte tillräckligt varmt inne. Orkar inte pumpen mer? Vad kan jag göra mer? Ska jag sänka shuntfördröjning? Går elpatronen igång och hjälper till då?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: framledning kommer inte upp i börvärde CTC EcoH 7,5
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 13:57:21 »
Ja, om du sänker fördröjningen så skall elpatron gå in.
Du kan även kolla så att du inte har några radiatorer som inte ger full värme, t.ex. beroende på avstängda eller kärvande termostater, och kanske öka hastigheten på cirkpumpen ett snäpp för att öka uteffekten från radiatorerna, får du problem med susande ljud i radiatorsystemet måste du backa tillbaka på flödet.

Att få radiatorerna att lämna högre uteffekt vid en viss temp gör inte att tempen stiget på vattnet, tvärt om, men det gör att kompressorn ger ut lite högre effekt.
Varje grad kallar vatten kompressorn jobbar med ger ca 3% högre COP på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!