Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluft vid vedkamin?  (läst 1934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moewa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥stad
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frånluft vid vedkamin?
« skrivet: 24 november 2013, 18:51:50 »
Hej! Har en frånluftsmodul (FLM30) till min bergvärmepump som jag nu håller på att koppla in. Den ska suga luft från båda badrummen samt tvättstugan. Finns det fler rum som man kan rekommendera att den suger ifrån? Har lite problem med att det ryker in i rummet då man öppnar kaminen. Detta är oavsett när den är varm eller kall. Har ett 150mm rökrör, och det hjälper inte att öppna fönster eller dörrar. Tror helt enkelt att det är för att för att luckan på kaminen går hela vägen upp i kamintaket. Kan inte sätta nån tilluftsventil då det är 5m till närmaste yttervägg. Det jag funderade på först var att sätta en frånluftsventil ovan kaminen som suger ut röken. Men... det kanske bara blir värre då undertrycket i rummet blir starkare. Någon med liknande problem? Ventilationen idag är enbart de som finns i fönsterna.
NIBE 1235-6 220m kollektorslang+FLM 30, 155m2 1-plans hus byggt 1973. Tidigare 2,5m3 olja/år. Delvis tilläggsisolerat. Ombyggt till golvvärme vid VP installationen.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Frånluft vid vedkamin?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2013, 16:52:00 »
Hej! Har en frånluftsmodul (FLM30) till min bergvärmepump som jag nu håller på att koppla in. Den ska suga luft från båda badrummen samt tvättstugan. Finns det fler rum som man kan rekommendera att den suger ifrån? Har lite problem med att det ryker in i rummet då man öppnar kaminen. Detta är oavsett när den är varm eller kall. Har ett 150mm rökrör, och det hjälper inte att öppna fönster eller dörrar. Tror helt enkelt att det är för att för att luckan på kaminen går hela vägen upp i kamintaket. Kan inte sätta nån tilluftsventil då det är 5m till närmaste yttervägg. Det jag funderade på först var att sätta en frånluftsventil ovan kaminen som suger ut röken. Men... det kanske bara blir värre då undertrycket i rummet blir starkare. Någon med liknande problem? Ventilationen idag är enbart de som finns i fönsterna.

Hade samma problem med mitt FTX aggregat men jag fick aktivera eldaläget på aggregatet (via fjärren) då den minskade undertrycket i huset då jag började elda. Jag har även frånluft ventil i klädkammare och kök.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Frånluft vid vedkamin?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2013, 19:32:19 »
Instämmer., ryker det fram även om skorstenen är varm och altandörren står på glänt? Att öppna dörren innan vedbrasan gått ner i glödstadiet är väl ingen idè , om det är då röken uppkommer. Ska du grilla korv är oftast de "designade" braskaminerna alltför designade för att ha bra förbränning och för att exponera elden för att ha luckan öppen.

Utloggad moewa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥stad
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluft vid vedkamin?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2013, 20:37:40 »
Japp... ryker in oavsett hur länge man eldat, samt oavsett om det öppnas fönster och dörrar :(
Tror jag ska sätta en liten vinkel av cortenplåt i kaminens tak. Detta kanske kan hindra en del av detta :)
NIBE 1235-6 220m kollektorslang+FLM 30, 155m2 1-plans hus byggt 1973. Tidigare 2,5m3 olja/år. Delvis tilläggsisolerat. Ombyggt till golvvärme vid VP installationen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!