Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig framledningstemp?  (läst 1168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

econisse

  • Gäst
econisse
DÃ¥lig framledningstemp?
« skrivet: 21 augusti 2014, 22:56:08 »
Hej!

Bor i Sundsvall och har köpt en CTC Eco air 107 v3 Polar editon.
Min lokala rörmokare sa att räknat på vad jag eldade i olja förut så skulle 107 räcka och då hade jag
23-24 grader inne.

Problemet som jag tycker är att den ger ut väldigt dåligt med värme, lite fisljummen temp bara.
Tar hemskt lång tid att värma upp huset om jag t.ex varit borta några dagar och sänkt lite.

Stryper jag cirkulationen så stiger tempen lite, men hade förväntat mig lite mer.
I vintras så gav den ungefär 35-40 grader på framledning.

Det lustiga är att nu då jag varit borta i sommar och kom hem så va det ganska kallt inne, typ 17-18 grader.
Samma sak ute och ändå så får jag bara upp framledningen i 35-40 grader.
Har testat ändra kurvan o.s.v.

Har jag gjort något fel eller är det helt enkelt bara så de är byggd?

En annan fråga, ska man köra med nattsänkning eller är det inte "värt" det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig framledningstemp?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2014, 06:54:43 »
En värmepump har högsta verkningsgraden när den får arbeta med så låga framledningstemperaturer som möjligt.
Därför styr man bara ut precis så varmt vatten som krävs för att hålla huset varmt, inte mer och inte mindre.
Har du över tid för kallt inne så måste du höja kurvan ("FRAML. TEMP (VID -15 UTE)"), det är den proportionella framledningstemp som reglerdatorn anser krävs i förhållande till den utetemp som för tillfället råder.
Räkna med att det tar minst 1 dygn innan du ser fullt utslag över en förändrad kurva, i normalfallet kanske ännu mer.

Vid den utetemp som för tillfället råder är det kanske inte så bra att justera kurvan mer än marginellt, det du främst skall justera på när det är +5 - +15°C är "VÄRME FRÅN VID UTETEMP".

Se även denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2058.0

Alla termostater skall vara fullt öppna när du justerar in kurva och värme från.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: DÃ¥lig framledningstemp?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2014, 12:53:56 »
Nej, glöm Rikards länk och läs istället detta:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Där får du en beskrivning av hela systemet EcoEl+EcoAir med det nyare styrsystemet.

Enklaste sättet att få råd och hjälp är att du skriver av dina inställningar, alltså de du har under Avancerat, Inställningar, och lägger upp dom här så vi andra får se.
Det du ska justera i första hand är Huskurva, och sen i andra hand Justering. Sen spelar det roll om du har innegivare installerad eller ej. Värmen vintertid är helt beroende av vid vilken temperatur VPn kopplas ifrån, och det beror på vilken Huskurva du valt. När det blir kallt sjunker den maxtemp som VPn kan leverera och då stannar VPn när den tycker att det blir för varmt vatten, oavsett vad huset behöver. Därför måste man välja en Min Utetemp för VPn som funkar, så att elpatronen i den nedre tanken kopplas in.

Du borde inte ha några problem att hålla värmen, om du inte har ett extremt stort hus. Vi har 220 m2 och klarar oss med en 107 PE.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!