Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 april 2012, 09:56:32 »

2år var åtmindstånde bättre än 6 månader som jag trodde du hadde  tummenupp
Fujitsu brukar normalt ha 5års garanti på sina maskiner men du kanske gjort någon specialdeal prismässigt.

Det som låter lite märkligt i din text är att företaget ska tillhandahålla reservdelar i lager i  6 månader !!
Reservdelar ska dom tillhandahålla hela garantitiden så texten med 6 månader låter konstig.
Skrivet av: marbow
« skrivet: 26 april 2012, 09:31:41 »

Hej! Ser att fler har givit sig in i ämnet. Vill bara förtydliga att det är 2 års garanti på pumpen, däremot lovar företaget att tillhandahålla reservdelar i lager i 6 månader, vilket de inte har. Har reklamerat pumpen utan ett svar från firman, får se vad nästa steg blir.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 april 2012, 22:37:25 »

Det borde gälla även för reklamationsrätten inom dom första 6 månaderna som det var tal om.
Reklamationsrätten ger väl även 2 försök till reparation innan kunden kan åberopa att häva köpet, vet dock inte hur lång tid företaget har på sig att reparera innan det kan kallas oskälig tid Sc:,h
Har för mig att den förbaskade kedjan som sålde en mobiltelefon som bara strulade körde med att dom hade 2 reparationsförsök på sig men jag fick dock aldrig svar på hur lång tid dom fick ta på sig  knUp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2012, 21:55:11 »

En garanti ersätter/reparerar en vara som gått sönder även om det inte kan bevisas att felet var ursprungligt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 april 2012, 16:33:54 »

Kanske förväxlade 6 månaders garanti som lägst med reklamationsrätten på 6 månader  Sc:,h
Vet inte vad skillnaden är juridiskt mellan garanti och reklamationsrätt dom första 6 månaderna men det kanske någon har koll på
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2012, 15:13:15 »

Man behöver inte lämna någon garanti alls.
Däremot säger konsumentköplagen att man har 6 månaders reklamationsrätt där det är säljaren som skall kunna bevisa att det inte är ett ursprungligt fel.
Efter 6 månader är det köparen som måste kunna bevisa att felet varit ursprungligt.
Efter 3 år upphör enligt lagen köparens reklamationsrätt helt och hållet.

Exakt vad som krävs för att "bevisa" ursprungliga fel är väldigt luddigt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 24 april 2012, 15:26:48 »

Har du köpt maskinen helt utan garantier ?
Är den inköpt av privatperson tror jag 6 månader är det kortaste man får lämna i garanti.
Om den är inköpt med sjysta kvitton och du reklamerade den innan din garanti gick ut du nu fått vänta ca 8 veckor utan att ha erhållit reservdel så skulle jag häva köpet om jag var du.

Har aldrig sett något företag annonsera med att dom lämnar 6 månaders garanti på en ny luftvärmepump till privatperson så jag gissar att du gjort någon egen deal för att få ner priset eller så är den inhandlad via någon kompis företag eller liknande :)
Dom flesta kunder frågar nuförtiden annars efter så långa garantier som möjligt till rimliga priser då reservdelar är ganska dyrt.
Skrivet av: marbow
« skrivet: 24 april 2012, 11:39:40 »

Tack, har tagit kontakt med en konsumentvägledare och han hävdar att iaf en prisavdrag är berättigat men även att det kan gå att hävda köpet.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 20 april 2012, 15:46:53 »

Skrivet av: marbow
« skrivet: 20 april 2012, 12:56:03 »

Tack för ditt svar!

Stämmer, den är 6 månader gammal! Frågan om jag har någon "laglig" rätt att kräva detta? Vet du ngt om det...
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 20 april 2012, 12:24:48 »

Pumpen är alltså i princip helt ny med garanti och allt?
Om firman inte kan ordna fram reservdelar och åtgärda felet inom rimlig tid (d.v.s. knappast 6 veckor!) så borde du få pengarna tillbaka eller att hela anläggningen byts ut mot en ny och fungerande.

Om pumpen var 6 år så gammal vore det kanske en annan sak...
Vettigast att göra då är antagligen att be någon elektronikkunnig reparera kretskortet, vilket är fullt möjligt om det inte slagits i bitar eller brunnit upp.
Reparationen borde inte kosta speciellt många hundralappar då, eller kanske någon tusenlapp om någon mer kostsam komponent gått sönder.
Skrivet av: marbow
« skrivet: 20 april 2012, 11:54:39 »

Har en lvp Fujitsu, där en tekniker konstaterat att kretskortet behöver bytas. Problemet är att Firman jag köpt pumpen av inte har kunnat levererat ett nytt kort. Detta har tagit 6 veckor. De hävdar att deras leverantör inte fått in några på lager. Är riktigt trött på att maila och ringa och inte få något besked. Skulle vilja få tips på vad jag kan göra? Pumpen är 6 månader gammal och företaget lovar via deras hemsida att tillhandahålla reservdelar i 6 månader.

 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!