Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en dimensioneringsfrÃ¥ga: 6 eller 8 kW?  (läst 5631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2015, 17:53:29 »
Hej Rickard,
Efter lite letande på nätet efter instr. till pannan fann jag ett diagram med massa kurvor.
Den kurva som pannan är inställd på visar på ca 70 grader C vid DUT -18.
Men eftersom det naturligtvis finns temostater på radiatorerna så är det kanske inte så mycket att oroa sig för, med tanke på vad du skrev?
Här kommer några bilder på olika radiatorer i huset.
Det finns både enkla, dubbla och "trippla" radiatorer.
I sovrummen på ca 12-15 kvm är det enkla radiatorer på 120x50 cm
De dubbla och trippla radiatorerna finns i var sin ände av ett långsmalt vardagsrumm...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #16 skrivet: 23 mars 2015, 14:12:02 »
Du ligger nog rätt nära sanningen med den kurvan, i liknande stora rum som du har enkelpanel i har jag samma storlek med dubbelpanel med konvektionsplåtar för att nå 50°C vid DUT.
Det skulle faktiskt kunna vara värt ett prov fortfarande, även om det är sent på säsongen, att prova öppna alla termostater för fullt och se hur många grader för varmt du får inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 301
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!